6 920 läst · 32 svar
7k läst
32 svar
Billig bunden el medan pellets gått upp till 100 kr/säck. Billigare att jag kör på el? Vi räknar.
Säkerligen underdrivet, jag bara tog en siffra jag fick upp när jag googlade "värmebehov hus" där de gav 60 kWh/kvm som exempel på "gammalt, dåligt isolerat hus".J Jerald Stuartson skrev:
Men även om det skulle vara betydligt högre, säg 100 kWh/kvm, så ändrar det inte på slutsatsen att eldrift är billigare just nu. Större produkt i slutet, samma slutsats. Helt sjukt. Postade tråden för att jag tänkte att det inte kan stämma, att jag räknat galet, men än så länge inga protester mot själva matten verkar det som. Det lutar mot att jag eldar upp den pellets jag har och kör el när den är slut, så får jag utvärdera framåt 2024.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 260 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 260 inlägg
Du har ingen du känner som jobbar åt typ stora enso?
De säljer pellets.
Och har du en du känner som jobbar där så kan du nyttja deras personal rabatt, då blev det bättre pris.
Tror vi skulle få ge 3800-3900 per pall där nu med rabatten.
Beställde vi 2 pallar så var det fri frakt med.
De säljer pellets.
Och har du en du känner som jobbar där så kan du nyttja deras personal rabatt, då blev det bättre pris.
Tror vi skulle få ge 3800-3900 per pall där nu med rabatten.
Beställde vi 2 pallar så var det fri frakt med.
Elda inte upp den pellets du har kvar. Behöver bara bli -20 grader ute så säckar hela det svenska elsystemet ihop och ransonering införs för privatpersoner med elvärme.
Med moderna elmätare har nätägaren kanske full kontroll och kan stänga av när du förbrukat "för mycket".
M>ed ett visst trixande kar jag gjort så att en brännare med bortkopplad elektronik kan fungera ihop med ett billigt elaggregat.
Med moderna elmätare har nätägaren kanske full kontroll och kan stänga av när du förbrukat "för mycket".
M>ed ett visst trixande kar jag gjort så att en brännare med bortkopplad elektronik kan fungera ihop med ett billigt elaggregat.
Fin konspirationsteori. Visst kan vi se hur mycket varje enskild mätare förbrukar, och visst kan vi slå från varje enskild mätare, men om det kommer order om manuell frånkoppling så är det i stil med "nätbolag x: Koppla bort 44 MW i SE2".G Granström2 skrev:Elda inte upp den pellets du har kvar. Behöver bara bli -20 grader ute så säckar hela det svenska elsystemet ihop och ransonering införs för privatpersoner med elvärme.
Då slår man ifrån grupper i fördelningsstationer till man minskat effekten tillräckligt, och sen tillämpar rullande schema så ingen är utan ström särskilt länge.
Jag tror snarare ordern blir: Koppla bort 600MW i SE4 mellan 15/2 - 17/2, men hoppas förstås att du har rätt då SE 2 har gott om produktionskapacitet och goda transmissonsmöjliheter norrifrån och sannolikt kan klara roterande bortkopplingar av hushållen någon eller några timmar då många åtminstånde på landsbygd har tillgång till icke elberoende uppvärmning.V ViktorHg skrev:
Ja absolut SE3 och 4 som har störst risk att drabbas, det var bara för att visa på hur vi får ordern till nätbolagen, och förklara att vi inte spanar på vilka som förbrukar mer än grannarna vid eventuell order om bortkoppling. Alla hushåll bör klara strömavbrott några timmar utan att få några problem. Om inomhustemperaturen sjunker till 10 grader en liten stund tycker jag inte det är ett problem.F fribygg skrev:Jag tror snarare ordern blir: Koppla bort 600MW i SE4 mellan 15/2 - 17/2, men hoppas förstås att du har rätt då SE 2 har gott om produktionskapacitet och goda transmissonsmöjliheter norrifrån och sannolikt kan klara roterande bortkopplingar av hushållen någon eller några timmar då många åtminstånde på landsbygd har tillgång till icke elberoende uppvärmning.
Ja @Fredde du får gärna kalla det killgissning.F frede skrev:
Är inte min gissning i inlägg #20 mer trovärdig än den som framfördes om bortkoppling i SE2? (där elproduktionen överstiger förbrukningen)
I Skåne är ju effektbristen påtaglig efter nedläggningen av Barsebäck och både pellets och el måste ju transporteras till området i princip all tid då det inte blåser tillräckligt för att hålla befolkningen i landskapet varmt och upplyst.
Inte för att vara sån, men detta låter otroligt naivt, lite som de som tänker att avlyssning och så inte är så illa för att vadå, "jag har ju inget att dölja".V ViktorHg skrev:Ja absolut SE3 och 4 som har störst risk att drabbas, det var bara för att visa på hur vi får ordern till nätbolagen, och förklara att vi inte spanar på vilka som förbrukar mer än grannarna vid eventuell order om bortkoppling. Alla hushåll bör klara strömavbrott några timmar utan att få några problem. Om inomhustemperaturen sjunker till 10 grader en liten stund tycker jag inte det är ett problem.
Om information finns insamlad så kommer information att användas. Tyskarna lärde sig detta den smärtsamma vägen med först Gestapo och sedan Stasi, och de blev så allergiska mot insamlande av information att de än idag saknar motsvarighet till våra svenska personnummer.
Medans vi svenskar i vår oändliga auktoritetsvurm bara förutsätter att när staten och storbolag sitter med enorm mängd information om varje medborgare och möjlighet att fjärrstyra och kontrollera så skulle den väl aaaaaldrig få för sig att använda denna information på ett missgynnande sätt... eller?
Jag vill ha det du röker! Faxa över lite!torparavgrund skrev:Inte för att vara sån, men detta låter otroligt naivt, lite som de som tänker att avlyssning och så inte är så illa för att vadå, "jag har ju inget att dölja".
Om information finns insamlad så kommer information att användas. Tyskarna lärde sig detta den smärtsamma vägen med först Gestapo och sedan Stasi, och de blev så allergiska mot insamlande av information att de än idag saknar motsvarighet till våra svenska personnummer.
Medans vi svenskar i vår oändliga auktoritetsvurm bara förutsätter att när staten och storbolag sitter med enorm mängd information om varje medborgare och möjlighet att fjärrstyra och kontrollera så skulle den väl aaaaaldrig få för sig att använda denna information på ett missgynnande sätt... eller?