Gruvberget skrev:
Har du någon uppfattning om hur många kvadratmtr det rör sig om?
Är oxå intresserad av hur stora/små era snickarboer är? Såklart att större destå bättre, men måste nog prioritera yta/pris.. Så vart går smärtgränsen?

Vill se ännu mer bilder!! :) Behöver mera "input"..
 
Gruvberget jag tog även bilder på det som jag tänkte pma till dig men frågan dök up här så här är bilder på det. Jag har inge problem med statisk el. Men däremot så har jag problem med att det blir vågigt på den slipade ytan när jag använder oscilleringen.
Det är 160 mm rör som är tillplattat och popnitat fast i plasten.

Golvytan i garaget är på ca 70 m2 sen försvinner ca 9m2 för pannrum och ett pelletsföråd på 4m2 och det senare är bakom plåthyllan bredvid skivsågen och det skall bli ett rum för ytbehandling någon gång så kvar blir då 61 m2

Pär
 
  • P1050151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Masses du har så rätt jag är inte så lång.
Det fans inte plats längre ner men jag tänker montera någon pinne hängande på spjället. Så nu blir det till att klättra på skivsågen det räcker med att sätta up en fot längst ner på sågen
Kaminen är nyligen renoverad den skall in i lilla huset på tomten.

Var sak på sin plats. Efter som jag har plats så har varje maskin att eget skåp med alla tillbehör i.
 
Redigerat:
Utmärkt! Tackar för detaljbilderna! Så där ska jag också göra, nu är det slut med dammansamling på valsen.
Själv har jag också ca 60 m2 att röra mig på, men det är inte helt öppen yta, vilket ställer till det ibland när man ska hantera stora/ långa ämnen. Så jag har trångt och bökigt trots lokalytan. Men jag har gjort som dig Pär, satt hjul på flera av maskinerna
 
Gruvberget skrev:
Mycket trevligt att se!!! Otroligt fina lokaler! ...
Kan inte göra annat än stämma in i lovsången. Och tack för att du tagit dig tid med bilderna. Mycket intressant, och inspirerande.

--- Mats ---
 
pär h skrev:
Här är lite bilder på min verkstad............

Mvh Pär H
Mycket trevligt, man anar nästan en mindre högtalarfabrik där :)
 
Tack för bilderna Pär, det var mycket trevligt att få kika in i din verkstad. Liiite avundsjuk blir man allt...

När min blick for förbi skåpet med glasdörrar fastnade jag på prylen längst upp till höger för att jag tyckte att jag kände igen den. Är det inte samma manick som du har som avatar? Nu kan jag inte låta bli att undra vad det är för något?
 
Redigerat:
Pär, det där matarverket på din fräs ser himla smutt ut, är det ett sånt Axminsterverk?

Du ser ut att ha en "maskin-ö" i mitten av golvytan, hur upplever du det gentemot att ha alla maskiner utefter ytterväggarna? Jag tänker då på hantering av större/längre ämnen och skivor.
 
Är det ett par Ino Audio på snickarbänken? Blir grön av avund i så fall. (även om jag aldrig fått chansen att lyssna på några)
 
Bax Det står en stolpe mitt i "ön" så det vart en naturlig plats hur jag än vände och vred med pappersbitar i skala 1:10 så hamnade allt där. Jag ville att alla maskiner skulle kunna hantera så långa längder som möjligt och jag tror att alla maskiner klara 4,6m. Och jag tycker att det är väldigt platsbesparande för längs väggar vill man ha förvaring. Angående matarverket så har jag köpt det begagnat och det har för kort bom. När det skall läggas ner får man flytta foten till höger framkant på bordet och det har bara en hastighet men det var billigt och väldigt fint skick. och det används nästan bara när det görs löpande lister

Indus svar ja

Pär
 
Jag funderar på att enkelt inreda ett källarförråd till en enklare verkstad.
Bandsåg, bänk, svarv pelarborr och rikthyvel är det som kan komma att vara därinne.
(Just nu så är det i garaget och jag vill gärna kunna börja använda det till bilen igen.)

Dels så kommer det bli en källargång och dörrar, typ 80 cm. Och om jag skulle få ideen till att fixa lite större saker kan jag tänka mig att att bilen får stå ute till förmån till det.

Men hur skall jag ställa mig till brandrisk? Räcker det med sunt förnuft, slipade fräsar, gipskivor och städat?

(Jag har haft en glödbrand i spån en gång p.g.a. att jag körde för hårt med en fräs.)
 
charta77 skrev:
Men hur skall jag ställa mig till brandrisk? Räcker det med sunt förnuft, slipade fräsar, gipskivor och städat?
Till sommaren ska jag bygga en enkel isolerad bod med korrugerad plåt på ytterväggarna och gips på insidan där min spånsug ska placeras. Dels sparar jag plats i lokalerna och sen minskas risken för brandspridning rejält (som jag förstått är det oftast i spånsäckarna det kan börja brinna/ glöda) Så har man plats utanför huset med en mini-bod så är det ett bra tips.
 
Gruvberget skrev:
Till sommaren ska jag bygga en enkel isolerad bod med korrugerad plåt på ytterväggarna och gips på insidan där min spånsug ska placeras. Dels sparar jag plats i lokalerna och sen minskas risken för brandspridning rejält (som jag förstått är det oftast i spånsäckarna det kan börja brinna/ glöda) Så har man plats utanför huset med en mini-bod så är det ett bra tips.
Jo det är ju bra men tänk på att en spånsug kommer på mindre än en timma suga ut all varmluft ur lokalen och vädra den i din lilla bod. Det kommer bli dyrt att värma upp om du inte kan återcilkulera den rena luften tillbaka till verkstan.
 
charta77 skrev:
Jag funderar på att enkelt inreda ett källarförråd till en enklare verkstad.
Bandsåg, bänk, svarv pelarborr och rikthyvel är det som kan komma att vara därinne.
(Just nu så är det i garaget och jag vill gärna kunna börja använda det till bilen igen.)

Dels så kommer det bli en källargång och dörrar, typ 80 cm. Och om jag skulle få ideen till att fixa lite större saker kan jag tänka mig att att bilen får stå ute till förmån till det.

Men hur skall jag ställa mig till brandrisk? Räcker det med sunt förnuft, slipade fräsar, gipskivor och städat?

(Jag har haft en glödbrand i spån en gång p.g.a. att jag körde för hårt med en fräs.)
En par bra brandsläckare nära till hands är nog en billig och bra investering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.