22 238 läst · 40 svar
22k läst
40 svar
Bild EL hur kopplas detta Spabad ?
Kollar man på relä E i den första bilden som du postade på box 1 så ser man att den bruna tråden är ansluten till en skruv märkt A1. A2 borde vara ansluten till nollan någonstans.
Skruv 1,3 och 5 skulle kunna vara inkommande tre faser till värmare. skruv 2,4 och 6 borde gå till box 4 , heater (rooster).
Box 1 ser dock ut som en efterhandskonstruktion. Det är en helt annan typ av kapsling och andra typer av genomföringar. Kopplingarna ser också helt amatörmässiga ut. Min känsla är att SPA:t är modifierat eller att den ursprungliga boxen gått sönder och ersatts med denna. Kolla att alla anslutningar sitter fast ordentligt. Det kan vara svårt att få fast tunna ledare i de skruvanslutningar som sitter på automatsäkringarna.
Finns det genomföringar som är använda på denna box? Ev har ju badet aldrig varit inkopplat.
Skruv 1,3 och 5 skulle kunna vara inkommande tre faser till värmare. skruv 2,4 och 6 borde gå till box 4 , heater (rooster).
Box 1 ser dock ut som en efterhandskonstruktion. Det är en helt annan typ av kapsling och andra typer av genomföringar. Kopplingarna ser också helt amatörmässiga ut. Min känsla är att SPA:t är modifierat eller att den ursprungliga boxen gått sönder och ersatts med denna. Kolla att alla anslutningar sitter fast ordentligt. Det kan vara svårt att få fast tunna ledare i de skruvanslutningar som sitter på automatsäkringarna.
Finns det genomföringar som är använda på denna box? Ev har ju badet aldrig varit inkopplat.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Den blå kabeln på 5:an på relät i box 1 har jag ingen aning om vad det är. Förmodligen bara en gammal rest från den tidigare installationen.
Min tanke var att relät drar när det får spänning på A1 och A2 från heat control boxen och förser värmaren med spänning.
Box 3 verkar ju också innehålla en kontaktor. Vad styrs av denna och vad får kontaktorn sin styrsignal ifrån?
Ah, nu tror jag att det börjar klarna. Tittar man på ritningen på locket till box 3 så ser man att den inkommande kraftmatningen inte går igenom kontaktorn utan den är vidarekopplad till box 2. Denna matning förser också denna box med spänning.
Inkommande kraft för styrning och strömförsörjning kommer från JFB (A) i box 1. Går vidare till box 3 och box 2 och strömförsörjer dessa. Styrningen av relät (E) i box 1 kommer från relät i box 3. Troligen har man satt dit relät i box 1 för att man inte klarade att mata hela klabbet på en grupp.
Det borde snurra igång med en enfasgrupp ansluten till A i box 1 och en trefasmatning till värmaren ansluten till relä (E) i box 1.
Min tanke var att relät drar när det får spänning på A1 och A2 från heat control boxen och förser värmaren med spänning.
Box 3 verkar ju också innehålla en kontaktor. Vad styrs av denna och vad får kontaktorn sin styrsignal ifrån?
Ah, nu tror jag att det börjar klarna. Tittar man på ritningen på locket till box 3 så ser man att den inkommande kraftmatningen inte går igenom kontaktorn utan den är vidarekopplad till box 2. Denna matning förser också denna box med spänning.
Inkommande kraft för styrning och strömförsörjning kommer från JFB (A) i box 1. Går vidare till box 3 och box 2 och strömförsörjer dessa. Styrningen av relät (E) i box 1 kommer från relät i box 3. Troligen har man satt dit relät i box 1 för att man inte klarade att mata hela klabbet på en grupp.
Det borde snurra igång med en enfasgrupp ansluten till A i box 1 och en trefasmatning till värmaren ansluten till relä (E) i box 1.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
3-fas + nolla + jord i värmaren på dålig bild.
Bra (då går det att testa och kanske använda).
Så då går 3-fas genom box1 "E" (kontaktor) genom box4 vidare till värmaren.
Box4 går ej att öppna.
De GROVA ledningarna är kanske bara för att passa genomföringarna i boxarna (de hade väl inget annat på Kina fabriken), bara färgerna på grova ledningar är intressant.
Bra (då går det att testa och kanske använda).
Så då går 3-fas genom box1 "E" (kontaktor) genom box4 vidare till värmaren.
Box4 går ej att öppna.
De GROVA ledningarna är kanske bara för att passa genomföringarna i boxarna (de hade väl inget annat på Kina fabriken), bara färgerna på grova ledningar är intressant.
Så här tror jag att det gått till. Kolla på schemat du postade igår kl 22:03.
Från början var air injektor och pump kopplade och matade direkt från box 2.
Heater matades direkt från box 3. Det är den matningen som är kopplad till A1 och A2 på relä E i box ett för att styra detta.
I den ursprungliga konstruktionen blev det troligen för mycket ström för att kunna driva allt på samma matning.
Nu blir jag dock osäker på om det verkligen är trefas till värmaren. På bilden ovan står det 220-240 V. Hur många trådar är det i den svarta kabeln till höger? Är det dessa som är anslutna till 2,4 och 6 på kontaktor E i box 1?
Från början var air injektor och pump kopplade och matade direkt från box 2.
Heater matades direkt från box 3. Det är den matningen som är kopplad till A1 och A2 på relä E i box ett för att styra detta.
I den ursprungliga konstruktionen blev det troligen för mycket ström för att kunna driva allt på samma matning.
Nu blir jag dock osäker på om det verkligen är trefas till värmaren. På bilden ovan står det 220-240 V. Hur många trådar är det i den svarta kabeln till höger? Är det dessa som är anslutna till 2,4 och 6 på kontaktor E i box 1?
Nä, nu blir jag förvirrad. Har du någon bild på Heater 5 kW? Till Heater (Roaster) (box 4) är det ritat 3 st kablar. På den senaste bilden av box 4 ser jag bara en kabel och det är den som verkar komma från relä E i box 1.
Kul det här men nu måste jag fixa middad, så någon annan får ta vid ;-)
Kul det här men nu måste jag fixa middad, så någon annan får ta vid ;-)
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Uppdaterat EL-schema
Box1 "E" (kontaktor)
A1 (brun) och A2 (blå) går till Box3
2 (brun), 4 (svart), 6 (vit,blå) + jord går till Box4 och sen till värmare 5kw.
Man kan anta att inkommande 3-faser borde gå till övre del (kontaktor) "E"
Samt att 1 av faserna även går till "A" (jordfelsbrytare) + kanske nolla
Säkring "D" är lite mer osäkert.....
Box1 "E" (kontaktor)
A1 (brun) och A2 (blå) går till Box3
2 (brun), 4 (svart), 6 (vit,blå) + jord går till Box4 och sen till värmare 5kw.
Man kan anta att inkommande 3-faser borde gå till övre del (kontaktor) "E"
Samt att 1 av faserna även går till "A" (jordfelsbrytare) + kanske nolla
Säkring "D" är lite mer osäkert.....
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Suddig bild på svart 5kw Värmaren
Japp, 3-fas + nolla + jord in i värmaren, från 2,4,6 på kontaktor via box4
Tyvärr går det ej att öppna box4
Patrick E skrev:
Japp, 3-fas + nolla + jord in i värmaren, från 2,4,6 på kontaktor via box4
Tyvärr går det ej att öppna box4
Vad kablarna från box 2 till säkring D har haft för funktion är ju svårt att säga. Om man tittar på resten av systemet så får jag känslan av att box 2 matar ut spänning till säkring D, men det måste man ju mäta upp när man väl har kopplat in spänning på A och får igång styrningen. Sedan är ju frågan vad det är som ev triggar att det kommer spänning på dessa trådar om den inte finns där hela tiden. Eller ska det matas in spänning till box 2 denna väg?
Känns nästan som om du får fylla i lite vatten och koppla in SPA:t och se vad som händer. Relät i box 3 kan ju ev ha sett sina bästa dagar. 3-fas anslutningen av värmaren kan man ju vänta med, men det övriga skulle ju vara intressant att se om det lever. Se till att ha JFB och hålla alla obehöriga på säkert avstånd ;-)
Känns nästan som om du får fylla i lite vatten och koppla in SPA:t och se vad som händer. Relät i box 3 kan ju ev ha sett sina bästa dagar. 3-fas anslutningen av värmaren kan man ju vänta med, men det övriga skulle ju vara intressant att se om det lever. Se till att ha JFB och hålla alla obehöriga på säkert avstånd ;-)
Klicka här för att svara