21 958 läst · 40 svar
22k läst
40 svar
Bild EL hur kopplas detta Spabad ?
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Knäckfrågan är om värmeelementet på 5 kW går att koppla om eller byta så att det går att köra på 2 eller 3 faser.
Då kan man sätta dit ett par kontaktorer som matar elementet plus pumparna och fördela denna last jämnt mellan faserna.
Det förutsätter dock att det inte finns någon avancerad strömmätning och effektreglering i kontrollboxarna typ PWM, utan att värmen styrs med en extern termostat som slår av/på med några minuters mellanrum.
Då kan man sätta dit ett par kontaktorer som matar elementet plus pumparna och fördela denna last jämnt mellan faserna.
Det förutsätter dock att det inte finns någon avancerad strömmätning och effektreglering i kontrollboxarna typ PWM, utan att värmen styrs med en extern termostat som slår av/på med några minuters mellanrum.
Koppla L1 + N till jordfelsbrytaren A1+A2 .Slå på jordfelsbrytaren. Nu skulle styrning fungera eventuell även airblower + cirkpump.Tryck på knappen till värmare.Slå kontaktor E till ?
Mät resistans från värmeelement och räkna ut effekten.Jag har haft flera spa som var felmärkta .P= U x U : R
Vid 3kw skulle resistansen vara cirka 17,6 ohm
Vid 5kw cirka 10,5 ohm.
Sen måste man koppla in L2 till kontaktor E
L1 blir belastat med blower + cirkpump + styrning cirka 2kw
Mät resistans från värmeelement och räkna ut effekten.Jag har haft flera spa som var felmärkta .P= U x U : R
Vid 3kw skulle resistansen vara cirka 17,6 ohm
Vid 5kw cirka 10,5 ohm.
Sen måste man koppla in L2 till kontaktor E
L1 blir belastat med blower + cirkpump + styrning cirka 2kw
Det är inte så att karet har varit 3-fas anslutet? Ser ju även ut att saknas ledare på de två första klämmorna på kontaktorns översida och så hänger det en lös (?) nolledare från fjärde skruven på kontaktorn.
Ser ju helt klart ut som kopplingslådan är ombyggd, risigt skalade ledningar kinesgrejor och en Hagerkontaktor - den senare torde inte suttit där från början.
Ser även lite konstigt ut att man dragit 2.5mm2 (eller grövre) för styrning av kontaktorn samt fått skarva ena ledaren den med en "Ubåt" för att nå ned till kontaktorns undersida.
Ser ju helt klart ut som kopplingslådan är ombyggd, risigt skalade ledningar kinesgrejor och en Hagerkontaktor - den senare torde inte suttit där från början.
Ser även lite konstigt ut att man dragit 2.5mm2 (eller grövre) för styrning av kontaktorn samt fått skarva ena ledaren den med en "Ubåt" för att nå ned till kontaktorns undersida.
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Det gick inte så bra att försöka mäta resistans.
Har försökt att öppna box4 för att mäta Ohm på kabeln till värmeelement (går ej, skruvar fyllda med silikon/liknande)
Tror ni det funkar att testa sig fram, som alternativ.
Problemet är att tidigare ägare inte kommer ihåg nåt, om det var 1-fas eller 3-fas.
Testmetod
Dra gummikabel 4x2,5 till från box1 till säkringsskåp (slå av allt annat i säkringsskåp)
fas-1 mellan 10A och pump (1,5kw)
fas-2 mellan 16A och värmeelement
funkar det med 16A testar jag 10A på värmeelement
funkar det inte med 16A testar jag 20A på värmeelement
funkar det med 16A så är det högst 3,5 kw på värmeelement och grejorna är felmärkt, som "LEISTI" skrev
Vad sägs om mitt förslag (ingen badar under test naturligtvis) MVH
LEISTI skrev:
Har försökt att öppna box4 för att mäta Ohm på kabeln till värmeelement (går ej, skruvar fyllda med silikon/liknande)
Tror ni det funkar att testa sig fram, som alternativ.
Problemet är att tidigare ägare inte kommer ihåg nåt, om det var 1-fas eller 3-fas.
Testmetod
Dra gummikabel 4x2,5 till från box1 till säkringsskåp (slå av allt annat i säkringsskåp)
fas-1 mellan 10A och pump (1,5kw)
fas-2 mellan 16A och värmeelement
funkar det med 16A testar jag 10A på värmeelement
funkar det inte med 16A testar jag 20A på värmeelement
funkar det med 16A så är det högst 3,5 kw på värmeelement och grejorna är felmärkt, som "LEISTI" skrev
Vad sägs om mitt förslag (ingen badar under test naturligtvis) MVH
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Det är en väldigt grov strömmätning. Om det är diazed vi pratar om så kan dom hålla i "evighet" för strömmar mellan In och 1.6-1.9 x In.
Bättre då att skaffa en strömtång eller portabel energimätare.
Bättre då att skaffa en strömtång eller portabel energimätare.
Även om värmaren är märkt 5 kW behöver det ju inte betyda att den går på så hög effekt. Ev kan det ju finnas styrning som begränsar den i effekt och bara kopplar in en del ev effekten ungefär som en spisplatta.
Om SPA:t har varit använt i Sverige måste väl ändå förutsätta att det har varit inkopplat för 400/230 V system med 3-fas, N och jord. Tänker på den tidigare diskussionen om spänning i Norge och USA.
Jag tycker att det fattas en kabel i schemat ovan. Var tar den grova kabel vägen som syns längst till höger i box 2?
På schemat på locket till box 3 finns en anslutning märkt "Power Line". Vart tar den vägen?
Kan det vara så att SPA:t ska ha flera matningar? En separat för värmen? Känns märkligt att den är så tydligt märkt med L, N och Y/G om den bara går internt.
Det borde ju finnas kabelgenomföringar som ser använda ut på den box där anslutningarna tidigare suttit. Allt kablage i box 1 ser väldigt klent ut.
Om SPA:t har varit använt i Sverige måste väl ändå förutsätta att det har varit inkopplat för 400/230 V system med 3-fas, N och jord. Tänker på den tidigare diskussionen om spänning i Norge och USA.
Jag tycker att det fattas en kabel i schemat ovan. Var tar den grova kabel vägen som syns längst till höger i box 2?
På schemat på locket till box 3 finns en anslutning märkt "Power Line". Vart tar den vägen?
Kan det vara så att SPA:t ska ha flera matningar? En separat för värmen? Känns märkligt att den är så tydligt märkt med L, N och Y/G om den bara går internt.
Det borde ju finnas kabelgenomföringar som ser använda ut på den box där anslutningarna tidigare suttit. Allt kablage i box 1 ser väldigt klent ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 37 inlägg
Förbättrat EL-schema, grova ledningar utmärkta.
Själva matningen till Värmaren kommer från nedre del "E" (kontaktorn) via box 4.
Grov: brun ledning kommer från Box3 och ser ut att styra "E" (Kontaktor).
De tomma ingångarna på övre del av "E" (kontaktor) kanske ska vara ingående 3-faser.
Själva matningen till Värmaren kommer från nedre del "E" (kontaktorn) via box 4.
Grov: brun ledning kommer från Box3 och ser ut att styra "E" (Kontaktor).
De tomma ingångarna på övre del av "E" (kontaktor) kanske ska vara ingående 3-faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg