3 522 läst · 49 svar
4k läst
49 svar
Bil i garage med kondens?
Fast det beror ju på vad man vill åstadkomma, vill man ha bekvämligheten till bekostnad av både bilens och garagets livslängd så kan man ju parkera i varmgarage.Z z_bumbi skrev:
Nej det har du givetvis rätt i men det problem @Dilato menade löstes var:Z z_bumbi skrev:
Och i alla fall för mig är det, det viktiga. Lite snö kan man skapligt snabbt sopa bort och isen smälter av sig själv till slut och gör ingen större skada innan dess.Z z_bumbi skrev:
Men visst kan det vintertid någon enstaka gång finnas behov av att tina upp en riktigt isig bil i varmgarage. Jag har under ett mångårigt billiv aldrig haft regelbunden tillgång varmgarage utan alltid haft bilen utomhus. En handfull gånger på flera tiotals år har vintern varit på ett sådant sätt att jag fått ställa bilen några timmar i ett varmgarage för att få den dräglig. Men det är som sagt bara några få gånger det behövts.
Kör man in en genomvarm bil så brukar restvärmen i motorn, transmission, avgassystem, kupé mm räcka för att värma upp utrymmet om det var plusgrader där inne från början.
Det är iaf min erfarenhet, har sett kondens som här.
Köra in en kall/halvkall bil kanske inte blir så effektivt.
Det är iaf min erfarenhet, har sett kondens som här.
Köra in en kall/halvkall bil kanske inte blir så effektivt.
Jag är lite förvånad över att så många avråder från bil i garage, och säger att det förstör både bilen och garaget. Vi kör dagligen in bilen i garaget på husets bottenvåning. Det är ett ganska litet garage med bara en liten ventil, men tack vare en liten avfuktare (effekt 250 W och inställd på att hålla max 60%) så går det bra. Vi har inte haft några skador eller fuktproblem i garaget, där vi även förvarar verktyg och annat smått och gott. Vi har inte heller haft några som helst rostproblem med bilen. Vintertid brukar garagets temperatur ligga runt 11-13 grader.
Höj värmen och ventilationen tills garaget funkar som tänkt. Fallet kanske du kan reklamera eller göra om.J Janne_KL skrev:Hej!
Vi bor i ett relativt nybyggt hus (2½ år nu)
Vi har aldrig tidigare kört in bilen i garaget, men testade göra det nu när första snön kom.
Till vår förvåning så blev det oerhört mycket kondens inne i garaget, som ventilerna inte klarade av(?)
Utöver det, så verkar det inte finnas någon lutning för vattnet. Brunnen är i mitten, men vattnet från ena däcket rann emot en vägg istället och har förmodligen fuktskadat en list/vägg nu.
Ska det vara såhär? Vad kan man göra? Delar lite bilder för att visa kondensen och ventilerna.
Det är 25m2 garage med 2 ventiler. Ena sitter i ena änden av garaget, högt upp & den andre sitter långt ner i andra änden av garaget.
"Pappa-vet-bäst-myten" om att bilar rostar mer i garage stämmer inte. Det bästa är att bilen får stå torrt, och generellt sätt så kommer det vara torrare inne under tak än utomhus. Skydd från solen kommer även det bevara bilen finare under åren.
Värme å skrapning slipper man ute om man har motor och kupevärmare.G gbgustaf skrev:Vi har bilen i garaget i villan sedan många år. Det är väldigt bekvämt att köra iväg med en varm torr bil året runt, medan grannarna står ute och fryser och skrapar rutor. Bekvämt också när man kommer hem med matkassar och annat, att bara öppna porten med fjärrkontroll och köra in.
Fuktproblemet löser man enkelt med en avfuktare, inställd på att hålla max 60% fuktighet. Se till att den har en slang som kan dras till golvbrunnen.
Smältvatten kan ställa till det lite. Vi har också dålig lutning, så vid snö måste vi parkera bilen längst bak mot porten för att vattnet ska hamna i brunnen. Men vi har väggar och golv av betong, så det är inte så känsligt.
Nu har du på pricken vänt detta precis tvärt om .Joakim_Lind skrev:
Kall luft kan hålla mindre fukt , varm luft kan hålla mera luft .
När kall luft (vinter med minusgrader) tas in i en byggnad som är uppvärmd så sjunker den relativa luftfuktigheten (RH)
En bil som används mår bäst i en carport , man slipper solens nedbrytande effekt , morgondagg eller fukt från dimma , ev vind tar med sig fukt och väta som kan finnas på undersidan av bilen .A A-Man_08 skrev:
En bil som står lååångtids parkerad mår bäst i ett varmgarage .