3 522 läst · 49 svar
4k läst
49 svar
Bil i garage med kondens?
Sätt in en paxfläkt så du får omsättning på luften.J Janne_KL skrev:Hej!
Vi bor i ett relativt nybyggt hus (2½ år nu)
Vi har aldrig tidigare kört in bilen i garaget, men testade göra det nu när första snön kom.
Till vår förvåning så blev det oerhört mycket kondens inne i garaget, som ventilerna inte klarade av(?)
Utöver det, så verkar det inte finnas någon lutning för vattnet. Brunnen är i mitten, men vattnet från ena däcket rann emot en vägg istället och har förmodligen fuktskadat en list/vägg nu.
Ska det vara såhär? Vad kan man göra? Delar lite bilder för att visa kondensen och ventilerna.
Det är 25m2 garage med 2 ventiler. Ena sitter i ena änden av garaget, högt upp & den andre sitter långt ner i andra änden av garaget.
Man får välja väg: Antingen avfuktar man, eller så ventilerar man ut fukten. Kombinera inte de två sätten, för då kanske du drar in kall fuktig luft som du sedan både värmer och avfuktar.
Här där jag bor, på västkusten nära havet, skulle det inte vara möjligt att bara ventilera ut fukten, eftersom det under vissa perioder är väldigt fuktig luft ute.
Här där jag bor, på västkusten nära havet, skulle det inte vara möjligt att bara ventilera ut fukten, eftersom det under vissa perioder är väldigt fuktig luft ute.
Ja herrejösses... Vad räknar Du i år, för att rostskadorna blir allvarliga?H heimlaga skrev:
Mina bilar är från 2006. Inga grövre skador alls. Ska vi ta 18 år (åldern på bilarna x 2?
Skulle kunna bli rostproblem tidigast 2042 då.
Alltså garanterat när jag är jordgubbe.👏
Redigerat:
Första vintern jag inte har på direktelen i garaget.
Finns ventilationshål i täta porten och ett isolerat rör ovan tak och ut.
Tidigare låg värme i garaget, typ 10 grader. Inga problem.
Nu när jag aldrig slagit på elementen, och trots detta varmare än 6 grader, så blir det imma i bilarna.
Har dock öppnat garagedörren om till bostaden, vedeldning i bland för att få skruvartemp.
Trodde först att det var läck i båda bilarnas värmepaket, men nej, nivån oförändrad i expansionskärlet.
Blir väl att kosta på med direktel.
Finns ventilationshål i täta porten och ett isolerat rör ovan tak och ut.
Tidigare låg värme i garaget, typ 10 grader. Inga problem.
Nu när jag aldrig slagit på elementen, och trots detta varmare än 6 grader, så blir det imma i bilarna.
Har dock öppnat garagedörren om till bostaden, vedeldning i bland för att få skruvartemp.
Trodde först att det var läck i båda bilarnas värmepaket, men nej, nivån oförändrad i expansionskärlet.
Blir väl att kosta på med direktel.
Det bästa för föraren och trafiksäkerheten är att köra in bilen. Skulke jag kunna så skulle jag köra in bilen och är inte garaget byggt för att vara garage så får man fixa det.RoTe skrev:
Det verkar iofs smått vansinnigt att ett två år gammalt garage inte hanterar att vara garage.
Föraren kommer nästa gång sätta sig i en varm bil, mår därför bättre och ör en bättre förare.
Man har dessutom en bil som ör fri från snö och is, ser bättre, har inte något som skymmer lampor eller något löst som kan hamna på bilar bakom.
Man har dessutom en bil som ör fri från snö och is, ser bättre, har inte något som skymmer lampor eller något löst som kan hamna på bilar bakom.
Farsgubbens bil började ha ordentliga rostskador redan efter 12 år i halvvarmt och fuktigt garage. Ingenting katastrofalt men det blev en del att reparera.H Hybro skrev:
Istället för att betala en väldans massa pengar för att värma upp garaget till 15 grader och ha en avfuktare som också drar en massa energi så låt motorvärmare och kupevärmare gå två timmar, räcker gott och väl även vid sträng kyla, kortare tid vid typ 0-gradigt.
Kombinerar man detta med en enklare takad carport är receptet optimalt, både för bil, människa och elräkning.
Samt att man slipper ett fuktskadat varmgarage.
Kombinerar man detta med en enklare takad carport är receptet optimalt, både för bil, människa och elräkning.
Samt att man slipper ett fuktskadat varmgarage.
Eller så är man lika lycklig som jag är och har en bil med bränslevärmare. Jag tror detta är den enskilt mest uppskattade "finess" jag någonsin haft på en bil! Slipper krångla med sladdar. Slipper fundera på tidur som ska ställas in. Slipper fundera på vem som har sparkat på kupévärmaren så att den kanske eldar upp framstolen. Slipper överhuvudtaget fundera om det finns ett eluttag i närheten av bilen.mikethebik skrev:
En halvtimma innan man ska åka trycker man på knappen och möts lite senare av en "färdigtinad" bil. ❤️
En sak med ett garage där man vill parkera en snöig bil är att sockeln är förhöjd med lekasten / lättbetong sten .J Janne_KL skrev:
Att ha byggskivor / trälister mot betongplattan är ingen bra lösning .