J Janne_KL skrev:
Hej!
Vi bor i ett relativt nybyggt hus (2½ år nu)

Vi har aldrig tidigare kört in bilen i garaget, men testade göra det nu när första snön kom.

Till vår förvåning så blev det oerhört mycket kondens inne i garaget, som ventilerna inte klarade av(?)

Utöver det, så verkar det inte finnas någon lutning för vattnet. Brunnen är i mitten, men vattnet från ena däcket rann emot en vägg istället och har förmodligen fuktskadat en list/vägg nu.

Ska det vara såhär? Vad kan man göra? Delar lite bilder för att visa kondensen och ventilerna.

Det är 25m2 garage med 2 ventiler. Ena sitter i ena änden av garaget, högt upp & den andre sitter långt ner i andra änden av garaget.
Sätt in en paxfläkt så du får omsättning på luften.
 
Man får välja väg: Antingen avfuktar man, eller så ventilerar man ut fukten. Kombinera inte de två sätten, för då kanske du drar in kall fuktig luft som du sedan både värmer och avfuktar.

Här där jag bor, på västkusten nära havet, skulle det inte vara möjligt att bara ventilera ut fukten, eftersom det under vissa perioder är väldigt fuktig luft ute.
 
H heimlaga skrev:
Det är tyvärr en välkänd sak att bilar som står i halvvarmt garage på vintern och körs dagligen rostar bort i förtid samtidigt som garaget vill bli fuktskadat.
Ja herrejösses... Vad räknar Du i år, för att rostskadorna blir allvarliga?
Mina bilar är från 2006. Inga grövre skador alls. Ska vi ta 18 år (åldern på bilarna x 2?

Skulle kunna bli rostproblem tidigast 2042 då.
Alltså garanterat när jag är jordgubbe.👏
 
Redigerat:
Första vintern jag inte har på direktelen i garaget.
Finns ventilationshål i täta porten och ett isolerat rör ovan tak och ut.
Tidigare låg värme i garaget, typ 10 grader. Inga problem.

Nu när jag aldrig slagit på elementen, och trots detta varmare än 6 grader, så blir det imma i bilarna.
Har dock öppnat garagedörren om till bostaden, vedeldning i bland för att få skruvartemp.

Trodde först att det var läck i båda bilarnas värmepaket, men nej, nivån oförändrad i expansionskärlet.

Blir väl att kosta på med direktel.
 
RoTe RoTe skrev:
Det absolut bästa för både bil och garage är att inte köra in den när den är körd i snsnö.
Det bästa för föraren och trafiksäkerheten är att köra in bilen. Skulke jag kunna så skulle jag köra in bilen och är inte garaget byggt för att vara garage så får man fixa det.
Det verkar iofs smått vansinnigt att ett två år gammalt garage inte hanterar att vara garage.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Z z_bumbi skrev:
Det bästa för föraren och trafiksäkerheten är att köra in bilen.
Det där får du allt förklara vidare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Föraren kommer nästa gång sätta sig i en varm bil, mår därför bättre och ör en bättre förare.
Man har dessutom en bil som ör fri från snö och is, ser bättre, har inte något som skymmer lampor eller något löst som kan hamna på bilar bakom.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Föraren kommer nästa gång sätta sig i en varm bil, mår därför bättre och ör en bättre förare.
En simpel kupevärmare/ motorvärmare löser den uppgiften betydligt bättre utan risk för rost.

Snö på bilen sopar man bort på under en minut, lla rutor är ju redan rena.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Det räcker med att få bilen under tak så smälter mesta snön och isen bort. Det behöver inte vara varmgarage till det.
 
  • Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja herrejösses... Vad räknar Du i år, för att rostskadorna blir allvarliga?
Mina bilar är från 2006. Inga grövre skador alls. Ska vi ta 18 år (åldern på bilarna x 2?

Skulle kunna bli rostproblem tidigast 2042 då.
Alltså garanterat när jag är jordgubbe.👏
Farsgubbens bil började ha ordentliga rostskador redan efter 12 år i halvvarmt och fuktigt garage. Ingenting katastrofalt men det blev en del att reparera.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Istället för att betala en väldans massa pengar för att värma upp garaget till 15 grader och ha en avfuktare som också drar en massa energi så låt motorvärmare och kupevärmare gå två timmar, räcker gott och väl även vid sträng kyla, kortare tid vid typ 0-gradigt.
Kombinerar man detta med en enklare takad carport är receptet optimalt, både för bil, människa och elräkning.
Samt att man slipper ett fuktskadat varmgarage.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
så låt motorvärmare och kupevärmare gå två timmar
Eller så är man lika lycklig som jag är och har en bil med bränslevärmare. Jag tror detta är den enskilt mest uppskattade "finess" jag någonsin haft på en bil! Slipper krångla med sladdar. Slipper fundera på tidur som ska ställas in. Slipper fundera på vem som har sparkat på kupévärmaren så att den kanske eldar upp framstolen. Slipper överhuvudtaget fundera om det finns ett eluttag i närheten av bilen.

En halvtimma innan man ska åka trycker man på knappen och möts lite senare av en "färdigtinad" bil. ❤️
 
  • Gilla
Tamak och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En simpel kupevärmare/ motorvärmare löser den uppgiften betydligt bättre utan risk för rost.

Snö på bilen sopar man bort på under en minut, lla rutor är ju redan rena.
Nej det gör det inte. Varken om man startar förberedelserna 2 h innan eller om man måste åka direkt.
 
Tomture61
J Janne_KL skrev:
Det verkar som att det ändå finns en lösning:

* En avfuktare i garaget som leder vattnet ner i brunnen med slang

Sen kanske man även bör ha någon slags avskiljare, som inte låter vattnet rinna utåt mot kanterna, utan snarare stannar innanför dessa avskiljare?
En sak med ett garage där man vill parkera en snöig bil är att sockeln är förhöjd med lekasten / lättbetong sten .
Att ha byggskivor / trälister mot betongplattan är ingen bra lösning .
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tomture61
DennisCA DennisCA skrev:
En luftvärmepump är kan fungera både som avfuktare och värmekälla i ett, en bra lösning för ett garage som gör man kan ha det bra isolerat utan att ha för mycket luftutväxling.
Har testat avfuktningsläget på min LLVP i garaget 👎
En avfuktare är 10 ggr bättre .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.