Hej!
Vi bor i ett relativt nybyggt hus (2½ år nu)
Vi har aldrig tidigare kört in bilen i garaget, men testade göra det nu när första snön kom.
Till vår förvåning så blev det oerhört mycket kondens inne i garaget, som ventilerna inte klarade av(?)
Utöver det, så verkar det inte finnas någon lutning för vattnet. Brunnen är i mitten, men vattnet från ena däcket rann emot en vägg istället och har förmodligen fuktskadat en list/vägg nu.
Ska det vara såhär? Vad kan man göra? Delar lite bilder för att visa kondensen och ventilerna.
Det är 25m2 garage med 2 ventiler. Ena sitter i ena änden av garaget, högt upp & den andre sitter långt ner i andra änden av garaget.
Vi bor i ett relativt nybyggt hus (2½ år nu)
Vi har aldrig tidigare kört in bilen i garaget, men testade göra det nu när första snön kom.
Till vår förvåning så blev det oerhört mycket kondens inne i garaget, som ventilerna inte klarade av(?)
Utöver det, så verkar det inte finnas någon lutning för vattnet. Brunnen är i mitten, men vattnet från ena däcket rann emot en vägg istället och har förmodligen fuktskadat en list/vägg nu.
Ska det vara såhär? Vad kan man göra? Delar lite bilder för att visa kondensen och ventilerna.
Det är 25m2 garage med 2 ventiler. Ena sitter i ena änden av garaget, högt upp & den andre sitter långt ner i andra änden av garaget.
Det är varken bra för garaget eller bilen att du kör in den med snö.
Den bästa förvaringen av en bil är i ett välventilerat utrymme tillexempel en carport.
Ventilationen i ett litet garage kan omöjligen få ut all den fukt som blir när en blöt bil kommer in. En avfuktare hjälper.
Det är ju ganska meningslöst att ha en golvbrunn om vattnet inte rinner till den. Om man inte har avtalat annat så tycker jag det ska vara självklart att ett golv har lutningen mot brunnen
Den bästa förvaringen av en bil är i ett välventilerat utrymme tillexempel en carport.
Ventilationen i ett litet garage kan omöjligen få ut all den fukt som blir när en blöt bil kommer in. En avfuktare hjälper.
Det är ju ganska meningslöst att ha en golvbrunn om vattnet inte rinner till den. Om man inte har avtalat annat så tycker jag det ska vara självklart att ett golv har lutningen mot brunnen
Beklagar.J Janne_KL skrev:
Du kan dock förhoppningsvis enkelt köra in din bil i garaget. 9 av 12 månader om året dessutom utan betydande kondensproblem. Ditt garage är dock uppenbart inte konstruerat för att användas som ett gigantiskt smält- och torkrum, vilket få garage är.
Jag hade en liten antydan till kondens. Har dock sällan snö på bilen men den är ofta våt av regn. En avfuktare löste det. Har även lite underhållsvärme i garaget. Självklart ska det vara fall mot golvbrunnen.
Dessutom ska det egentligen vara en tallriksventil där den höga ventilen sitter. Du har nu två friskluftsventiler vilket är fel. Du kan prova att ta loss donet på insidan och se om det hjälper, men utan värme i garaget blir draget ganska litet
Dessutom ska det egentligen vara en tallriksventil där den höga ventilen sitter. Du har nu två friskluftsventiler vilket är fel. Du kan prova att ta loss donet på insidan och se om det hjälper, men utan värme i garaget blir draget ganska litet
Redigerat:
Vi har bilen i garaget i villan sedan många år. Det är väldigt bekvämt att köra iväg med en varm torr bil året runt, medan grannarna står ute och fryser och skrapar rutor. Bekvämt också när man kommer hem med matkassar och annat, att bara öppna porten med fjärrkontroll och köra in.
Fuktproblemet löser man enkelt med en avfuktare, inställd på att hålla max 60% fuktighet. Se till att den har en slang som kan dras till golvbrunnen.
Smältvatten kan ställa till det lite. Vi har också dålig lutning, så vid snö måste vi parkera bilen längst bak mot porten för att vattnet ska hamna i brunnen. Men vi har väggar och golv av betong, så det är inte så känsligt.
Fuktproblemet löser man enkelt med en avfuktare, inställd på att hålla max 60% fuktighet. Se till att den har en slang som kan dras till golvbrunnen.
Smältvatten kan ställa till det lite. Vi har också dålig lutning, så vid snö måste vi parkera bilen längst bak mot porten för att vattnet ska hamna i brunnen. Men vi har väggar och golv av betong, så det är inte så känsligt.
Det verkar som att det ändå finns en lösning:
* En avfuktare i garaget som leder vattnet ner i brunnen med slang
Sen kanske man även bör ha någon slags avskiljare, som inte låter vattnet rinna utåt mot kanterna, utan snarare stannar innanför dessa avskiljare?
* En avfuktare i garaget som leder vattnet ner i brunnen med slang
Sen kanske man även bör ha någon slags avskiljare, som inte låter vattnet rinna utåt mot kanterna, utan snarare stannar innanför dessa avskiljare?
Det är tyvärr en välkänd sak att bilar som står i halvvarmt garage på vintern och körs dagligen rostar bort i förtid samtidigt som garaget vill bli fuktskadat. Nutidens garage blir helt enkelt för välisolerade och för täta så bilen torkar inte tillräckligt snabbt. Samtidigt som man ju vill hålla innetemperaturen låg för att spara på den dyra värmen.
-Antingen skall det vara så varmt och välventilerat i garaget att bilen faktiskt torkar över natten men då går det åt väldigt mycket energi.
-Eller så skall biten stå i något kallt uthus med brädväggar och grusgolv och en stor springa under dörren eller bara under ett biltak.
Enligt mig är varmgarage till för annat hantverk och för att ta in bilen i då den skall repareras.
-Antingen skall det vara så varmt och välventilerat i garaget att bilen faktiskt torkar över natten men då går det åt väldigt mycket energi.
-Eller så skall biten stå i något kallt uthus med brädväggar och grusgolv och en stor springa under dörren eller bara under ett biltak.
Enligt mig är varmgarage till för annat hantverk och för att ta in bilen i då den skall repareras.
Håller man runt 10-15 grader och kör avfuktare så torkar bilen på några timmar, är min erfarenhet.
Är fallet för dåligt kanske man kan fräsa spår i betongen för att leda vattnet rätt?
Mitt hus är äldre. Vid nybyggnad trodde jag inte det var tillåtet med golvbrunn i garage? Eller har du oljeavskiljare till den?
Är fallet för dåligt kanske man kan fräsa spår i betongen för att leda vattnet rätt?
Mitt hus är äldre. Vid nybyggnad trodde jag inte det var tillåtet med golvbrunn i garage? Eller har du oljeavskiljare till den?
Som sagt ger det rostproblem med bilen om den inte får torka upp mellan körningarna när man har varmgarage. Lösningen är en kraftig avfuktare i garaget, minskad ventilation och en luftluftvärmepump som normalt håller minst 8-10 grader där inne. För att skydda syllen och socklarna inne i garaget kan man måla en remsa med våtrumstätning utmed socklarna och en bit uppåt på dessa. Väggarna bör ha en våtrumsfärg som tål vattenstänk. Sedan kan man också måla hela betonggolvet i lämplig färg eller med betongolja som var den gamla traditionen. Då sugs inte vattnet ner i betongen och skadar den plus armeringen samt underlättar i viss mån för vattnet att rinna mot golvbrunnen.
Redigerat:
Verkar variera vilka regler kommunerna har för garage. Man ska inte koppla garageavlopp utan oljeavskiljare till det kommunala spillvattenavloppet då oljerester, bensin och liknande förstör reningsprocesserna i reningsverket. Helst avlopp till en dagvattenkista på den egna tomten eller möjligen om det inte går till det kommunala dagvattnet om det är tillåtet.G gbgustaf skrev:
En luftluftvärmepump kyler och sänker temperaturen när den kör i avfuktningsläge. Passar inte på vintern i Sverige där man vill ha värme istället. Därför behövs en separat avfuktare. Tycker man det blir för många aggregat så kan man strunta i luftvärmepumpen och köra en eller två billiga el-radiatorer istället. Om man bara håller 8-10 grader i garaget blir elförbrukningen ganska så låg ändå. Vill man däremot ha runt t.ex. 18 grader i garaget så blir elförbrukningen väldigt mycket högre med el-radiatorer än med luftvärmepump.