K KalleKula45 skrev:
Jag har hade en CTC 265 B Kombipanna som jag sökte bidrag för, fick nån vecka in i augusti att det troligen blir avslag men att dom väntar på beslutet, fick i förra veckan ett positivt besked att jag får pengar Fick även detta mail om varför det har dröjt:
[bild]
Detta måste ju betyda att alla kombipannor kommer att bevilljas from nu. Vilket län har behandlat ärendet?

• Gilla
KalleKula45
  • Laddar…
K KalleKula45 skrev:
Fick även detta mail om varför det har dröjt:
[bild]
Det var ju verkligen positivt. Grattis

• Gilla
KalleKula45
  • Laddar…
L Luki5 skrev:
Detta måste ju betyda att alla kombipannor kommer att bevilljas from nu. Vilket län har behandlat ärendet?
Länsstyrelsen Dalarna, men återkommer när pengarna finns på kontot, förstår inte riktigt varför det ska ta 2-3 veckor för utbetalning. Men det kanske går snabbare? Någon som vet hur lång tid efter man fått beslutet om begäran av utbetalning?

• Gilla
Luki5
  • Laddar…
K KalleKula45 skrev:
Länsstyrelsen Dalarna, men återkommer när pengarna finns på kontot, förstår inte riktigt varför det ska ta 2-3 veckor för utbetalning. Men det kanske går snabbare? Någon som vet hur lång tid efter man fått beslutet om begäran av utbetalning?
Länsstyrelsen Gävleborg för min del. Jag gjorde min begäran om utbetalning efter godkänd ansökan 30 augusti. Än har jag inte fått några pengar. Snart 3 månader utan att ha hört nåt.

Oj! Det var lång utbetalningstid? Har du varit i kontakt och legat på dem någonting? Hade du också kombipanna innan

S skanfals skrev:
Oj! Det var lång utbetalningstid? Har du varit i kontakt och legat på dem någonting? Hade du också kombipanna innan
Nej, jag hade elpanna endast och skaffade LVVP. Jag svarade mer på hur lång tid det tagit från begäran om utbildning. Blir till att ringa imorrn.

Tänkte hinna byta fönster i år för bidraget också men det får vänta tills nästa år. Ingen höjdare att göra det i -10.

• Gilla
skanfals
  • Laddar…
K konsultanten skrev:
Länsstyrelsen Gävleborg för min del. Jag gjorde min begäran om utbetalning efter godkänd ansökan 30 augusti. Än har jag inte fått några pengar. Snart 3 månader utan att ha hört nåt.
Gjorde min den 28e Augusti, så borde få pengar senast idag enligt vad som stod vid ansökan om utbetalning. Det lär ju dock inte hända.

Nu har Länsstyrelsen (Skåne) kommit med ett besked och det blev avslag.

Givetvis kommer jag att överklaga, inte minst då Kallekula som hade en kombipanna fick sin ansökan beviljad. Som tidigare nämnt hade jag en CTC Total som primärt är gjord för eldrift. I den färska energideklarationen specificeras pannan också som en elpanna. Därtill har huset den sämsta energiklassen (G), som bidraget är avsett för.

Ni som har en liknande ansökan som mig, berätta gärna hur det går. Vad ni får besked, hur det motiveras osv.

• Text på svenska om uppvärmningsalternativ för hus och en myndighets bedömning angående bidrag.
Hur ser det ut med handläggningstid för ansökan om bidrag för energieffektivisering runt om i landet?

Jag skickade in ansökan i oktober, då sa LST Gävleborg att det skulle ta ca 6 veckor innan de skulle börja handlägga. Nu när jag frågade svarade de att väntetiden är 4 månader...

Jag beställde en pelletskamin samtidigt som jag ansökte (efter Boverkets utlåtande om att pelletskamin ska godkännas) och får den installerad nästa vecka. Sen är det bara hoppas på att ansökan går igenom.

Skulle man vänta på ett beslut hinner det gå ännu en vinter med direktverkande el.

Ringde Boverket i dag och fick veta att handläggningstiden för överklaganden ligger på ungefär 6 månader. 😳

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
H Hakan69 skrev:
Är det någon som fått utbetalt bidrag ännu och hur lång tid tog det då från att ni begärde utbetalning tills pengarna satt på kontot?
Fick utbetalningen idag. Länsstyrelsen Västra Götaland fattade beslut och godkände min ansökan den 21e nov, jag begärde utbetalning samma dag. Den 5e dec fick jag meddelande att min ansökan om utbetalning var godkänd och att pengarna var på väg (inom 1-3 arbetsdagar enligt beslut). Pengarna fanns alltså på kontot idag den 8 dec.

S EricsonP skrev:
Fick utbetalningen idag. Länsstyrelsen Västra Götaland fattade beslut och godkände min ansökan den 21e nov, jag begärde utbetalning samma dag. Den 5e dec fick jag meddelande att min ansökan om utbetalning var godkänd och att pengarna var på väg (inom 1-3 arbetsdagar enligt beslut). Pengarna fanns alltså på kontot idag den 8 dec.
När skickades ansökan in?

T Tooompaaa89 skrev:
När skickades ansökan in?
Initiala ansökan 14e juli. Fick meddelande om komplementering i slutet av oktober. Ansökan gällde åtgärder jag började genomföra i december 2022, alltså retroaktiva saker. Länstyrelsen krävde in rätt mycket extra av mig, papper/beställningsutdrag från hantverkarfirman osv, för att jag skulle kunna bevisa att åtgärderna inte startade innan 8 november 2022, fakturor räckte inte.

Jag fick bra handläggare på Länstyrelsen som jag pratade i telefon med flera gånger (lätt att få tag på). Till slut var de nöjda och de godkände allt den 21e nov, som sagt. För info gör en "huvud handläggare" en bedömning, som sedan ska gås igenom och godkännas av ytterliggare en handläggare innan beslutet meddelas.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Fick precis en utbetalning
ca ett halvår efter ansökan

Bytte ut en spispanna med vattenmantling och elpatron (60-70tal) samt 12 år gammal luftvärmepump mot bergvärme!
Fick kompletterande frågor om vedförbrukning.
Med ett välmotiverat svar om myseldning i kakelugn och höga elpriser förra vintern så gick det hela igenom. kul med en slant jag inte räknat med när jobbet påbörjades!

Hade man kunnat backa några månader till så hade ett fönsterbyte kunnat räknas in på den andra delen av bidraget men man ska nog inte vara för girig :)
Vad är det för panna du installerat? Letar exempel där de godkänt för IVT.

J Josefin Uhnbom skrev:
Vad är det för panna du installerat? Letar exempel där de godkänt för IVT.

Ivt Greenline HE 6C​

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.