Hej, jag har nyligen rivit källaren och som ni ser på bilen jag har ritat så har jag en höjning vid kanten av betongplattan mot ytterväggarna. Det blir lite tokigt med nivell eftersom den måste vara innan själva höjningen där. Höjden är ca 30-40mm den förändras eftersom det är en grov betongplatta.
Jag funderade på om det är en bra ide att dra nivell reglar så nära man kan höjningen och sen bygga väggen på kanten där jag lägger plast klossar mellan syllen och betong.
Det viktigt att höjden mellan plattan och över kant av regel (Bygghöjd till ovankant regel) får inte vara länge än 70mm. Anledningen till det är att vi har en trappa som ska gå ner mot denna golv och tidigare golv hade 70mm reglar som låg direkt mot plattan.
Så här hade jag tänkt, har tyvärr missat att rita isolering mellan nivell reglar och bakom väggen.
Jag förlorar ungefär 2 kvm genom att behöva flytta fram väggen. så rummet går från 37kvm till 35kvm något jag kan leva med.
Hur hade ni gjort? Vi var lite inne också på att skippa nivell och bara gjuta betong på plattan så den blir slät och fin och sedan köra med platon matta, cellplast, åldersbeständig plast, golv skiva, klick golv. Så tänker vi dra platton mattan bakom reglarna och öppna upp mot övre tak vinkel så luften får cirkulera men den tanken blir lite svårt nu när vi har den där höjning på kanterna, själva höjningen ifall vi gjuter och planar ut marken så kommer vi då ha 2 - 4 cm.
Som sagt vi är lite osäkra på alternativt här så alla förslag är välkomna! Tack på förhand!
Jag funderade på om det är en bra ide att dra nivell reglar så nära man kan höjningen och sen bygga väggen på kanten där jag lägger plast klossar mellan syllen och betong.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigt att höjden mellan plattan och över kant av regel (Bygghöjd till ovankant regel) får inte vara länge än 70mm. Anledningen till det är att vi har en trappa som ska gå ner mot denna golv och tidigare golv hade 70mm reglar som låg direkt mot plattan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förlorar ungefär 2 kvm genom att behöva flytta fram väggen. så rummet går från 37kvm till 35kvm något jag kan leva med.
Hur hade ni gjort? Vi var lite inne också på att skippa nivell och bara gjuta betong på plattan så den blir slät och fin och sedan köra med platon matta, cellplast, åldersbeständig plast, golv skiva, klick golv. Så tänker vi dra platton mattan bakom reglarna och öppna upp mot övre tak vinkel så luften får cirkulera men den tanken blir lite svårt nu när vi har den där höjning på kanterna, själva höjningen ifall vi gjuter och planar ut marken så kommer vi då ha 2 - 4 cm.
Som sagt vi är lite osäkra på alternativt här så alla förslag är välkomna! Tack på förhand!
35m2 med 220mm höjdskillnad blir nästan 8 kbm betong, jag hade nog valt att isolera med ngn stark cellplast 150mm eller liknande. Alternativt nivellgolv.
Varför ska du täcka betong med platonmatta, plast, cellplast osv? Har du radonproblem, eller kraftig fukt?
Varför ska du täcka betong med platonmatta, plast, cellplast osv? Har du radonproblem, eller kraftig fukt?
Förlåt det 220mm bredd höjden är 30 - 40 mm beroende på vilken sidan av plattan man är på. Ber om ursäkt för otydligheten.Hubbe73 skrev:
Nä inga problem på plattan, dränerad 2012, tort och fint. Att gjuta var bara ett alternativ, vi är mest inne på nivell nu men vi vet inte hur vi ska bygga vägg och golv när man har en sån höjning.
Du tänker att man gjuter upp till höjningen och sedan bara lägger golv på? Känns som det blir lite för kallt. Är tanken då att väggen bygg med klossar men klick golvet ligger på foam på själva eps ? Tror du att konstruktionen jag rita hade funkat bra för att ha ventilation i källaren?Hubbe73 skrev:
Det kommer vara kallt även om du lägger på platon om du inte tillför värme. Det finns cellplastskivor att lägga på betonggolv som man lägger golvvärmekabel i. de bygger c:a 25mm. så körde vi i garaget när det byggdes om till sovrum. Funkar kanon, men kostar väl en del att hålla varmt. Väggen skulle jag ställa på syllpapp eller liknande, bara bryta kapilläreffekten mellan betong och trä. Då kan du sätta fast liggande regel i golvet ordentligt så väggen blir stadig. Kör du nivellgolv för att jämna ut klacken så kan du isolera med cellplast under, det har inte någon sugförmåga heller.
Aa men precis, då kan man lägga på osb sen gips innan man gör golvet och så bygger man golvet på nivell där man lägger golvskivan mot väggen blir kanske 4-5cm som golvskivan inte får stöd men det borde inte vara några problem. Man kan sedan lägga tak vinkel luftning.Hubbe73 skrev:
Det kommer vara kallt även om du lägger på platon om du inte tillför värme. Det finns cellplastskivor att lägga på betonggolv som man lägger golvvärmekabel i. de bygger c:a 25mm. så körde vi i garaget när det byggdes om till sovrum. Funkar kanon, men kostar väl en del att hålla varmt. Väggen skulle jag ställa på syllpapp eller liknande, bara bryta kapilläreffekten mellan betong och trä. Då kan du sätta fast liggande regel i golvet ordentligt så väggen blir stadig. Kör du nivellgolv för att jämna ut klacken så kan du isolera med cellplast under, det har inte någon sugförmåga heller.
OSB och gips på golv? Golvspån bör du använda, OSB har ingen fjäder och not, dubbelt jobb med gipsen och kommer inte bli bättre än golvspån. Golvspån c:a 125kr/m2, osb+ gips c:a 200kr/m2.
Med golvspån behövs inte stöd de sista 4-5cm mot vägg om du inte vill ha det. Men ytterväggarna bör stå mot betonggolvet(med syllpapp mellan.)
Med golvspån behövs inte stöd de sista 4-5cm mot vägg om du inte vill ha det. Men ytterväggarna bör stå mot betonggolvet(med syllpapp mellan.)
Aa precis så. Schysst tack så mycket för hjälpen!Hubbe73 skrev:
OSB och gips på golv? Golvspån bör du använda, OSB har ingen fjäder och not, dubbelt jobb med gipsen och kommer inte bli bättre än golvspån. Golvspån c:a 125kr/m2, osb+ gips c:a 200kr/m2.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höjd från berg - källare eller utan (betongplatta)
Grund & Markarbeten -
Förhöjda fuktvärden i betongplattan
Tvättstuga -
Betongplatta på mark med öppning i kanterna för dränering
Grund & Markarbeten -
byggnadshöjd och betongplatta höjd
Bygglov -
Jämna ut betongplatta i flera olika höjder
Utbyggnad och tillbyggnad
Populärt i forumet
-
Hur bäst ansluta ram till förskjuten bärlina
Byggmaterial & Byggteknik -
Ingen syll mot grundmuren
Tips på hur bygga en transportvagn för Haki-ställning?
Reparera fuktskadad vägg
Hyr tjockt spackel?
Byggmaterial & Byggteknik