B bellman83 skrev:
De som lämnat det högsta priset är samma firma som ska göra gjutningen.

Hoppas de gör det bra nog så porfyllning kan undvikas.
Hej gammal tråd men hoppas på svar. Vad gjöt ni med för betongrecept? Ska gjuta snart och de vill att jag tar fram receptet så jag får det jag vill. Jag tänkte bara gjuta med vanlig betong gamla K30 eller 27/32 kanske den heter idag? Behöver man tillsatser för att slippa luftblåsor?
Entreprenören menar att man bara ska jämna av med sloda och inte glätta efter gjutning?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Brukar ju stå lite om vad som tillkommer tex om man ska porfylla så går det ju en dag till exempel
Hur gör man för att slippa porfylla vid ny gjutning? Vilket btg recept bör man använda eller vilka tillsatser ska man beställa? Ska man glätta eller bara sloda av vilket E jag ska anlita menar räcker då man ända ska slipa.
 
S Sommarnöje skrev:
Hur gör man för att slippa porfylla vid ny gjutning? Vilket btg recept bör man använda eller vilka tillsatser ska man beställa? Ska man glätta eller bara sloda av vilket E jag ska anlita menar räcker då man ända ska slipa.
Vår erfarenhet är att S5 inte är optimalt för HTC betongslipning. Inte heller SKB.
Halvflyt eller liknande är att föredra men betongarna måste ju bearbeta ytan noggrant och särskilt glättja till perfektion iaf om du ska ha Bronze. Ska du ha silver eller guld ska du ändå slipa ner ytan.
Viktigast av allt är att de som levererar samt gjuter betong är införstådda med att du ska slipa senare. Du kan också tillsätta änglahår i betongen för undvika sprickbildning. Givetvis måste du ha armering oavsett. Glöm inte hålla betongen fuktig i minst en vecka gärna mer.
 
Nu är jag ju ingen betongare men undvik skb och fiberarmerat ska man köra bronze så ska ju ytan va klar innan polering så välglättad annars så är det bästa att glätta lagom så man tätar ytan men inte mer
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu är jag ju ingen betongare men undvik skb och fiberarmerat ska man köra bronze så ska ju ytan va klar innan polering så välglättad annars så är det bästa att glätta lagom så man tätar ytan men inte mer
Vi hade fiberarmering dvs änglahår som betongare säger och vi fick i princip inte en enda spricka förutom på ett ställe där vi har en stolpgenomföring. Det är inga problem för slipningen vad vi märkte.
 
Ofta 8/10 så blandar det sej dåligt och hamnar i ytan annars säkert bra
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ofta 8/10 så blandar det sej dåligt och hamnar i ytan annars säkert bra
Du har en poäng och det är antagligen bättre fokusera på andra sprickminimerande åtgärder som korrekt armering 6-150 tex samt få den på korrekt djup i plattan. Även bra förarbete med att packa grusbädd och cellplast. Även hålla plattan fuktig så länge som möjligt. Finns mycket forskning kring detta och vissa rekommenderar flera veckor. Hållfasthet C25/30 passar bra för vanlig platta.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Något jag vet funkar är att såga sprickanvisningar på väl valda platser tex under innervägg samt kyla med vatten
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
S Sommarnöje skrev:
Hej gammal tråd men hoppas på svar. Vad gjöt ni med för betongrecept? Ska gjuta snart och de vill att jag tar fram receptet så jag får det jag vill. Jag tänkte bara gjuta med vanlig betong gamla K30 eller 27/32 kanske den heter idag? Behöver man tillsatser för att slippa luftblåsor?
Entreprenören menar att man bara ska jämna av med sloda och inte glätta efter gjutning?
Jag skulle fråga den firma som sen ska slipa betongen. Beror säkert på hur mycket ballast du vill se osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.