23 761 läst · 180 svar
24k läst
180 svar
Betala material i förväg till byggföretag
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 849 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 849 inlägg
Vet, iallafall tidigare att man kunde se på BKR hemsida vilka medlemmar de har.A Anne15 skrev:
Jag skulle ringa dem alla för att få dagsfärska uppgifter. BKR, Säker Vatten och
Elsäkerhetsverket. på BKR kan du även läsa branschregler, bra att vara påläst så man förstår vad de pratar om och även se och förstå om de gör fel eller rätt.
När jag bytte fönster hade jag en mindre firma, var aldrig tal om att betala arbetskostnader, enda de hörde av sig om var att jag var tvungen att lägga en handpenning för firman slog i taket på sin kredit hos bygghandlaren, (22 fönster och 2 dörrar) men den skulle jag betala direkt till bygghandlaren, ej till byggfirman.A Anne15 skrev:Hej
Hjälp oss med tips.
Vi har anlitat en byggare för renovering, alltså av hela huset i princip.
Dom skrev att dom kommer redan nu skicka faktura för materialkostnader och för liten del av arbetskostnad.
Det är inget vi diskuterat innan vi skrev kontrakt. Så vi förutsatte att sånt skulle faktureras under tiden eller efter att det var klart.
Nu är motivering angående materialkostnader att det behöver beställas och köpas så att det finns på plats när dom sätter igång.
Det är inget stort företag och vi undrar om företag som kanske inte hunnit jobba upp ett kapital i företaget kan göra på det här sättet för att kunna ta jobb?
Åsikter, tankar?
Så jag kände aldrig någon oro. Förstår att mindre firmor kan hamna i detta läge, de har ju inte bara 1 jobb i rullning även om de är små och får de då ett lite större jobb går det fort.
Men att betala både material och särskilt arbetskostnader innan något levererats eller påbörjats, aldrig.
Tvärtom så öppnar detta upp för en rad otydligheter som måste diskuteras.Bananskalare skrev:
Lagstiftningen är tydlig i den meningen att om inget är avtalat kan företaget fakturera när man är klar och detta med väldigt kort betaltid. Men, detta blir bara tydligt när man levererar något enkelt - en färdig produkt tex.
I detta fall hade man ett renoveringsprojekt på nära en miljon framför sig och då finns det mycket att diskutera kring när något anses vara "klart".
Detta är förstås ett problem för båda avtalsparterna, det ligger i bådas intressen att ha detta tydligt i avtalet så man slipper tjafs om sådana saker vilket kan ta mycket tid i anspråk.
Ja det kan ju röra sig om fler än så. Har ju ingen aning egentligen vad som funnits tidigare.SågspånPappspikEternit skrev:Jag räknade till sammanlagt 11 betalningsförelägganden som kommit in till Kronofogden, oavsett vad utfallet senare blev. Det är illa. Det är inte bara otur.
Er bekant hade alltså inte något utfört jobb av firman som hen kunde visa er? Vad ett företag visar upp på sin hemsida är precis vad de vill att ni ska se, det är inte representativt för allt företaget gör.
Att enbart få 5 stjärnor av alla som ger omdömen innebär troligen att de skriver sina omdömen själva, eller har kompisar som hjälper till.
Finns företaget eller dess ägare på Svarta Listan hos Råd och Rön? (Om det nu inte är tillräckligt graverande att de är brevkompisar med Kronofogden och inte får handla på krita hos byggvaruhuset...)
Nää dom finns inte med på svarta listan.
Rimligtvis borde man ju även få andra betyg än 5 av alla. Sammanlagt 26 omdömen med 5 av 5. Så där kan du ha rätt.
Men vi pratade med dom igår och ska göra ett mer specifikt avtal med detaljer som saknas. Och delat upp det i 4 delar. Så när varje del är klar så får dom betalt och sen påbörja nästa .
Tack för info. Låter ju vettigt det du skriver.M mattias1343 skrev:När jag bytte fönster hade jag en mindre firma, var aldrig tal om att betala arbetskostnader, enda de hörde av sig om var att jag var tvungen att lägga en handpenning för firman slog i taket på sin kredit hos bygghandlaren, (22 fönster och 2 dörrar) men den skulle jag betala direkt till bygghandlaren, ej till byggfirman.
Så jag kände aldrig någon oro. Förstår att mindre firmor kan hamna i detta läge, de har ju inte bara 1 jobb i rullning även om de är små och får de då ett lite större jobb går det fort.
Men att betala både material och särskilt arbetskostnader innan något levererats eller påbörjats, aldrig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det enkla var just som du konstaterade, ingen faktura förrens arbetet är klart. Det var det som var huvudproblemet hos TS.MathiasS skrev:Tvärtom så öppnar detta upp för en rad otydligheter som måste diskuteras.
Lagstiftningen är tydlig i den meningen att om inget är avtalat kan företaget fakturera när man är klar och detta med väldigt kort betaltid. Men, detta blir bara tydligt när man levererar något enkelt - en färdig produkt tex.
I detta fall hade man ett renoveringsprojekt på nära en miljon framför sig och då finns det mycket att diskutera kring när något anses vara "klart".
Detta är förstås ett problem för båda avtalsparterna, det ligger i bådas intressen att ha detta tydligt i avtalet så man slipper tjafs om sådana saker vilket kan ta mycket tid i anspråk.
Vi är nog på samma nivå på det hela
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 849 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 849 inlägg
Skriv in att badrum, sanering, el, avlopp att de måste lämna certifikat och att de har behörighet.A Anne15 skrev:
De kan ju ta in andra företag för detta men då ska dessa kunna visa att de är giltig bevis att behöriga och att de kan lämna våtrumscerifikat. Kolla datum så att behörigheten och certifikaten forfarande gäller.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Att tänka på till nästa upphandling:
1. Ordentligt avtal finns riktiga avtal att ladda hem.
Konsumentverket har en variant.
Desto större projekt desto viktigare med ett ordentligt avtal. Där finns viten med om de inte blir klara i tid. Där finns hur betalning ska ske.
3. Betala aldrig i förskott. Det gäller även material. Men Där finns det sätt minska risken. Vid sådana upplägg försök att blanda in leverantören. Försök att förhandla dig till att få returnera varor till bygghandeln.ä
4. Större arbeten, mycket pengar.
Det finns ingen anledning att inte dela upp faktureringen. Jag kan ändå tycka att sista biten ska vara lite större.
Bästa är att ta i ett svep.
Är det bara ett badrum, då betalar man allting när jobbet är klart.
5. Frågan om asbest. Ta prover själv.
Då kan du lägga till det i avtalet. Då är den kostnaden klar. Jag tror att det kan löna sig att göra flera prover.
Ta hjälp här på forumet. Även här finns mycket kunskap. Får du in det i avtalet är det bra. Det kostar runt 350:- per prov. (Extremt snabb koll google)
9. Tänk på ekonomin.
14. Nu börjar resan
Desto större projekt desto viktigare med ett ordentligt avtal. Där finns viten med om de inte blir klara i tid. Där finns hur betalning ska ske.
3. Betala aldrig i förskott. Det gäller även material. Men Där finns det sätt minska risken. Vid sådana upplägg försök att blanda in leverantören. Försök att förhandla dig till att få returnera varor till bygghandeln.ä
Det finns ingen anledning att inte dela upp faktureringen. Jag kan ändå tycka att sista biten ska vara lite större.
Då kan du lägga till det i avtalet. Då är den kostnaden klar. Jag tror att det kan löna sig att göra flera prover.
Ta hjälp här på forumet. Även här finns mycket kunskap. Får du in det i avtalet är det bra. Det kostar runt 350:- per prov. (Extremt snabb koll google)
9. Tänk på ekonomin.
14. Nu börjar resan
Vad är punkterna 2, 6-8 samt 10-13..? 🤔Bananskalare skrev:Att tänka på till nästa upphandling:
9. Tänk på ekonomin.
14. Nu börjar resan
Precis, det är en av dom saker som ska skrivas in att vi ska få. För har dom då gjort jobbet och inte haft behörighet så har dom ju gjort fel, och där tror jag inte många byggfirmor vill hamna.H HEM2121 skrev:Skriv in att badrum, sanering, el, avlopp att de måste lämna certifikat och att de har behörighet.
De kan ju ta in andra företag för detta men då ska dessa kunna visa att de är giltig bevis att behöriga och att de kan lämna våtrumscerifikat. Kolla datum så att behörigheten och certifikaten forfarande gäller.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 849 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 849 inlägg
Nej Kanske inte. Men jag är övertygad om att du absolut inte vill hamna där!A Anne15 skrev:
Kräv innan de startar!
Kräv bevis, intyg och behörighet innan de startar, skriftligt! Det är en förutsättning att de får starta, det skulle jag kräva. Det duger inte med undanflykter, inte haft tid, väntar på papper osv. Jag lovar att du inte vill stå där när jobbet är klart och det visar sig att de inte har rätt behörighet, inte certifierade av rätt organisation, inte kan utfärda våtrumsintyg, osv. Sanering kräver också intyg, det brukar inte snickare utan det specifika företag som har den behörigheten. Påminner, kolla datumen, företagsnamn, organisationsnummer, på alla papper så att de gäller.
Kan de inte det så skall de absolut inte göra jobbet, då river ni kontraktet! Så slipper du ligga sömlös.
Redigerat: