5 504 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Betala för 60 min men få 5-10min
Sida 1 av 3
Läste en tråd som jag tyckte var intressant men den är låst nu.
Men jag undrar bara tror verkligen människor att man kan ta betalt per min ?
Jag har diskuterat med vänner och arbetskamrater och ingen visste inte att hantverkare tar minst betalt för en timme.
Visst ibland finns det faktiskt hantverkare som gör jobbet gratis om det är riktigt litet .
Jag har diskuterat med vänner och arbetskamrater och ingen visste inte att hantverkare tar minst betalt för en timme.
Visst ibland finns det faktiskt hantverkare som gör jobbet gratis om det är riktigt litet .
Man kan ju tänka sig att ta betalt för 30 min också ?
Beror ju också lite på övrig situation - om ngn beställer ett tilläggsjobb så kanske man kan ta betat för faktiskt tid tom ?
Normalt sett brukar det väl vara per påbörjad timme dock ?
/K
Beror ju också lite på övrig situation - om ngn beställer ett tilläggsjobb så kanske man kan ta betat för faktiskt tid tom ?
Normalt sett brukar det väl vara per påbörjad timme dock ?
/K
Hej,hushem skrev:Läste en tråd som jag tyckte var intressant men den är låst nu.
Varför ska alla veta hur hantverkare tar betalt, det är ju liksom inte ett kursmoment i gymnasiet? Byggahus är en plats där man ska få ventilera sina frågor, om alla visste svaret på allt så försvann det behovet.
Din arbetsplats och umgängeskrets kanske är representativ och ett typiskt gränssnitt för det svenska samhället vad det avser kunskap inom betalningsmodeller för hantverkare, men betyder det att en person som inte är lika upplyst som dig och dina kollegor inte ska få ställa en fråga?
För i tiden när folk var hederliga tog man betalt för det arbete man faktiskt utförde och inte för 20 turer fram och tillbaka till bygghandeln för att hantverkaren inte klarar av att planera sitt jobb i förväg och kommer totalt oförberedd varje dag.
Det finns något som också heter förväntningsgap, vilket gör att det ligger i båda parters intressen att ta reda på vilka arvoden som ska avtalas. Man kan även föreställa sig att det skapar dålig stämning om man normalt utför arbeten som tar 5-10 minuter och sedan tar fakturerar per timme. Då är det kanske bättre att avtala om fast pris så man slipper irriterande kunder som kan känna sig blåsta och troligtvis inte kommer anlita en igen.
Det finns något som också heter förväntningsgap, vilket gör att det ligger i båda parters intressen att ta reda på vilka arvoden som ska avtalas. Man kan även föreställa sig att det skapar dålig stämning om man normalt utför arbeten som tar 5-10 minuter och sedan tar fakturerar per timme. Då är det kanske bättre att avtala om fast pris så man slipper irriterande kunder som kan känna sig blåsta och troligtvis inte kommer anlita en igen.
Förr i tiden när beställarna inte automatiskt utgick ifrån att hantverkare satt och tronade på sina verktygslådor och väntade på att få åka hem till okända människor för att skruva i 10 minuter. Då var det allmänbildning att uppdragstagare som arbetar hos klient har minimidebitering. För att komma vidare därifrån visste de flesta att det är klokt att bygga en relation lite utöver den rent affärsmässiga. Kanske för att det inte var norm, förr, att behandla andra som tjänstefolk även om de är det i någon mening.
Det finns något som heter överlappande förhandlingsområde. Vill man ha hjälp av kvalificerade uppdragstagare ligger det framför allt i beställarens intresse att tänka på att duktigt folk är efterfrågade och att betalningen måste räcka för att en redan överbokad kille skall ta sig tid för något som troligen inte leder vidare. Vill man låtsas att de tio minuterna i ens hem är hela den tid som uppdragstagaren lägger och behöver ha täckning för. Då letar man inte efter erfarna proffs. Oerfarna, nyutbildade, naiva är vad man söker.
Mvh Findus
Det finns något som heter överlappande förhandlingsområde. Vill man ha hjälp av kvalificerade uppdragstagare ligger det framför allt i beställarens intresse att tänka på att duktigt folk är efterfrågade och att betalningen måste räcka för att en redan överbokad kille skall ta sig tid för något som troligen inte leder vidare. Vill man låtsas att de tio minuterna i ens hem är hela den tid som uppdragstagaren lägger och behöver ha täckning för. Då letar man inte efter erfarna proffs. Oerfarna, nyutbildade, naiva är vad man söker.
Mvh Findus
Faktum är enligt rådande lagstíftning är det ditt problem som hantverkare om du inte kan redovisa ditt entreprenörsarvode och tidsåtgång för visst arbete på ett korrekt sätt. Beställaren ska betala ett skäligt pris för arbetet och det har inget med s.k. allmänbildning att göra. Vill du ha täckning för omkostnader så får du antingen redovisa dessa innan du ingår avtal eller avstå att ta betalt för dessa.
Det vore ganska enkelt för en hantverksfirma att ha en rutin att de t.ex. varje torsdag förmiddag (eller annat passande intervall) kör alla icke akuta småjobb de fått in sedan förr gången. På onsdagen går någon igenom jobben och sorterar dem geografiskt samt upprättar en inköpslista på eventuell materiel man redan vet kommer att behövas. Lite förberedd borde en hantverkare kunna beta av listan på ett sådant sätt att det inte blir särskilt mycket spilltid. Givetvis så kommer det alltid att uppstå oplanerade saker som spräcker tidsschemat, men lite effektivitet borde det gå att få på ett relativt enkelt sätt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 341 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 341 inlägg
Jag tycker att Du skulle starta en firma som gör detta
Själv har.jag inget emot småjobb men jag skulle aldrig schhemalägga detta då det är enkelt att sticka in emellan olika jobb eller raster beroende på var kunden är
Har jag sålt grejerna så bjuder jag på småjobbet annars gäller heltimmesdebitering, dock inte på sekunden -en timme och femton minuter gör även det en timmes debitering
Själv har.jag inget emot småjobb men jag skulle aldrig schhemalägga detta då det är enkelt att sticka in emellan olika jobb eller raster beroende på var kunden är
Har jag sålt grejerna så bjuder jag på småjobbet annars gäller heltimmesdebitering, dock inte på sekunden -en timme och femton minuter gör även det en timmes debitering
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Så hantverkaren ska planera mer, effektivisera, och i slutändan få mindre betalt?lbgu skrev:Det vore ganska enkelt för en hantverksfirma att ha en rutin att de t.ex. varje torsdag förmiddag (eller annat passande intervall) kör alla icke akuta småjobb de fått in sedan förr gången. På onsdagen går någon igenom jobben och sorterar dem geografiskt samt upprättar en inköpslista på eventuell materiel man redan vet kommer att behövas. Lite förberedd borde en hantverkare kunna beta av listan på ett sådant sätt att det inte blir särskilt mycket spilltid. Givetvis så kommer det alltid att uppstå oplanerade saker som spräcker tidsschemat, men lite effektivitet borde det gå att få på ett relativt enkelt sätt.
Jobbet som elektriker 1 klarar på 10 min kan ta 1 timme för elektriker 2. Självklart ska de ha lika betalt.
????SueCia skrev:
Snarare borde de få mer betalt eftersom de kan utföra fler jobb under samma tidsrymd. Att planera och effektivisera är faktiskt en självklarhet i de flesta branscher. Bara det att du beskriver det som något oönskat säger en hel del.
Observera att jag inte kommenterat deras betalningsmodell, men för småjobb borde det vara enklast och ärligast att ha fasta priser + materiel. Givetvis med villkor för att täcka fall där det uppstår en massa oplanerat arbete.
Det låter som ett utmärkt sätt. Däremot finns det en hel del hantverkare på detta forum som snarare beskriver småjobb som något de skyr som pesten.hsd skrev:Själv har.jag inget emot småjobb men jag skulle aldrig schhemalägga detta då det är enkelt att sticka in emellan olika jobb eller raster beroende på var kunden är
Om du besvärar dig med att läsa vad jag skrev så ser du att jag vänder mig emot idén att arbetet bara är tiden från det man kliver in genom dörren tills man går ut efter 10 minuter om uppdraget går att klara på den tiden. Alltså bara frågan om det är skäligt med en minimidebitering. Hur jag meddelar beställarna villkoren berör jag inte alls då det är en annan diskussion.DMOL skrev:Faktum är enligt rådande lagstíftning är det ditt problem som hantverkare om du inte kan redovisa ditt entreprenörsarvode och tidsåtgång för visst arbete på ett korrekt sätt. Beställaren ska betala ett skäligt pris för arbetet och det har inget med s.k. allmänbildning att göra. Vill du ha täckning för omkostnader så får du antingen redovisa dessa innan du ingår avtal eller avstå att ta betalt för dessa.
Häsningar Findus
Låt oss bara antaga att jag gjorde som du önskar.lbgu skrev:Det vore ganska enkelt för en hantverksfirma att ha en rutin att de t.ex. varje torsdag förmiddag (eller annat passande intervall) kör alla icke akuta småjobb de fått in sedan förr gången. På onsdagen går någon igenom jobben och sorterar dem geografiskt samt upprättar en inköpslista på eventuell materiel man redan vet kommer att behövas. Lite förberedd borde en hantverkare kunna beta av listan på ett sådant sätt att det inte blir särskilt mycket spilltid. Givetvis så kommer det alltid att uppstå oplanerade saker som spräcker tidsschemat, men lite effektivitet borde det gå att få på ett relativt enkelt sätt.
Hur många sådana småjobb, tror du då att jag skulle hinna med?
Jag tvivlar skarpt, på att jag någon Torsdag, skulle hinna med så mycket som 8 olika jobb.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Nej det är ingen självklarhet i någon annan bransch att planera så hårt som vissa här inne kräver.lbgu skrev:????
Snarare borde de få mer betalt eftersom de kan utföra fler jobb under samma tidsrymd. Att planera och effektivisera är faktiskt en självklarhet i de flesta branscher. Bara det att du beskriver det som något oönskat säger en hel del.
Observera att jag inte kommenterat deras betalningsmodell, men för småjobb borde det vara enklast och ärligast att ha fasta priser + materiel. Givetvis med villkor för att täcka fall där det uppstår en massa oplanerat arbete.
Hantverkare behöver planera sitt jobb väldigt mycket även med bara en kund, till skillnad mot vad vissa här tror så försöker faktiskt hantverkare planera och få med sig material som krävs för att inte behöva göra extra vändor till förrådet.