S
lbgu skrev:
Detta visar att de flesta (utom de långsamma hantverkarna) ofta skulle tjäna på fastpris. Det som blir helt fel med löpande räkning är att duktiga hantverkare oftast blir billigare än dåliga hantverkare när det givetvis borde vara tvärtom.

Tänk om man har ett jobb som för en duktig hantverkare tar 20 timmar, men så har man otur och får ut firmans sämsta förmåga som gör jobbet på 40 timmar och antagligen med sämre resultat. Kul att betala dubbelt så mycket för ett sämre jobb. Sen kan det givetvis finnas slarvpellar som jobbar jättesnabbt och jätteslarvigt med.
Här kan jag hålla med.
Har själv blivit utsatt för att ha fått hem en rörmokare som tog 3 timmar på sig att byta ett handfat, det fanns balofixer och konsollerna gick att använda utan att ens montera om dem. Jag tror inte att det finns något sätt att komma till rätta med detta vid lite större jobb (ditt exempel med 20 vs 40 timmar) förutom att som kund ifrågasätta rimligheten i att det tar så lång tid. Jag ringde rörmokarfirman och ifrågasatte fakturan och chefen höll med mig, skrev ner det till 1 timme och tog ett snack med rörmokarn som hade vart hos mig.

Till saken hör att den rörmokarn som var hos mig fick så mycket klagomål att han fick åka runt och dela ut reklam för firman under sin uppsägningstid istället för att jobba som rörmokare.

Jag tror att vi hat tre stora grundproblem här:

1. Bostadsbubblan och bygghysterin i trängselsverige drar till sig diverse trekvartidioter som kallar sig hantverkare och ger oss alla dåligt rykte med oskäliga debiteringar och dåligt utförande.
2. Lånevansinnet i trängselsverige kombinerat med nyhjälplösheten leder till att allt fler köper hus utan att någonsin ha gjort någonting själva och utan att ha någon förståelse för praktiskt arbete. De väljer att köpa allting nyckelfärdigt utan att själva engagera sig i någonting praktiskt eftersom lånade pengar finns i överflöd.
Det leder till att de dels blir lätta offer för skojarna och trekvartsidioterna i punkt 1 och dels att de ofta blir odrägliga kunder för seriösa hantverkare.
3. Husen har blivit så fruktansvärt komplicerade med prefabricerade enheter som måste bytas ut mot nya exakt likadana att alla reparationer leder till att man tvingas sätta orimligt mycket tid på att jaga exakt rätt delar och material.

För att få slut på det här eländet måste beställare rent allmänt börja engagera sig i praktiska saker igen och samla på sig kunskaper och erfarenheter i stället för att dyrsemestra och glo på TV.

Praktiska och kunniga människor inser att femton minuters arbete 4 mil hemifrån inklusive ett snabbt besök i järnhandeln faktiskt innebär 2-3 timmars förlorad arbetsinkomst från annat. Tre-fyra sådana uppdrag på en dag innebär en hel förlorad dagslön från annat plus en förlorad dagslön till i pendlingskostnader.
Skall man leva på en hantverkarinkomst med dagens skyhöga levnadskostnader kan man inte ha för många sådana inkomstlösa dyrdagar i månaden. Därför tvingas man ta orimligt betalt för småuppdragen för att klara sig.
Därför ser praktiska och kunniga människor till att göra de flesta småreparationerna själva eller samla flera att göras vid samma tillfälle för de vet att hantverkaren rent fysiskt inte kan göra dem en och en till ett skäligt pris.
Praktiska och kunniga människor känner igen en låtsashantverkande trekvartsidiot på första dagens arbete och kan betala slutlikvid och undvika att anlita honom igen och så saneras de småningom bort från marknaden.
Praktiska och kunniga kunder kan oskså tvinga byggandet att utvecklas mot mer lättreparerade lösningar genom sin konsummentmakt.

Hos oss brukar vi fotografera den trasiga delen och skicka bilden på e-post till rörmokaren så han vet vilka delar han skall ha med sig då han kommer. Byggande och snickeriarbete och metallarbete och elarbete klarar vi själva.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Är väldigt skeptisk till att ARN eller domstol tar upp fall gällande debitering av en timmes jobb. Känns aningen futtigt och bortkastat då hantverkaren LÄTT kan hävda att jobbet inkl. Resa, planering, dokumentation tog en timme och ingen kommer kunna bevisa motsatsen.
Det skulle anse priset fullt skäligt helt enkelt! Precis som alla andra normalbegåvade människor.

D
verktygsgurun skrev:
Det skulle anse priset fullt skäligt helt enkelt! Precis som alla andra normalbegåvade människor.
Icke normalbegåvade människor som jobbar på Domstolsverket har ju t.ex. fastställt 15 min intervall baserad på timkostnadsnormen som taxa för vissa mål, så ser inte vad problemet är. Näringsidkaren har en skyldighet att vara verksam för att undanröja att det uppstår oklarheter i parternas avtalsrelationer
Domstolen å sin sida är skyldig att pröva om en näringsikdare lämnat en kostnadsuppgift utan någon reservation. Hovrätten har tex prövat fall mot Lantmäteriet där man satt ned fakturan till ett påslag om högst 15 procent analogt med 36 § konsumenttjänstlagen. Detta trots att domstolen inte hade skäl att ifrågasätta antal nedlagda timmar från Lantmätereriets sida. Så i praktiken om du säger till en kund att du tar 1000 kr/tim och jobbet kommer ta 10 min utan reservationer så får du räkna med att domstolen sätter ned fakturan till 192 kronor. Då spelar det alltså ingen roll om du hävdar att du vill ha betalt för omkostnader i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.