Mycket tråkigt att höra, ok att dom kan göra missen att ta in klåpare till snickare, men att dom sen inte tar ansvar för det är för jävligt......nä jag ändrar mig så pass koll borde dom fan ha så dom vet vad det är för snickare dom skickar ut till sina husköpare >:(

Kämpa på!

 
Mycket frågor men inga svar.
Försökte hitta byggfirman men jag hittar ingen med de namnet. Hela firman svart?
 
David skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]



Ja jobbar dom svart så tror jag nog facket är intresserade..
 
David skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]


alla som jobbade i huset var svart arbetare utan försäkringar det tycker inte facket om.ringer man facket och berättar att man vet att det finns svartarbetare på ett bygge så åker dom dit och kollar det.jag vet inte om det bara gäller företag med hängavtal.
 
gosein skrev:
Mycket frågor men inga svar.
Försökte hitta byggfirman men jag hittar ingen med de namnet. Hela firman svart?

nej hela firman jobbar inte svart.byggettan fick upp några anställda men dom var bara där första dan när mobilkranen lyfte upp huset.efter det har jag inte sett till dom.
 
gosein skrev:
Om Nu målaren skötte sig så borde det väl inte vara långt till inflyttning? Vi hade slutbesiktning två dagar efter tapetsering.
Eller är det så allvarliga fel som uppstått att ni inte kan flytta in?
Vi hade tur med vårt hus. Restes i maj och inte en regndag förrän det var färdigt.
Lycka till med allt.
i vanliga fall så gör snickarna klart innan målning och tapetsering men inte i det här fallet. ni kan tänka er vad som händer med tapeterna när man river ner undertaket för det är fel monterat och sedan åter monterar det utan försiktighet.
 
volvo skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .
Att inte fler ser till at få ett vettigt vite inskrivet i avtalet.
Det skall ju åtminstonde kunna täcka kostnaden för möbelförvaring och hotallboende.
Helst skall det vara så mycket att det "svider lite" om de blir sena.
Man kanske kan förhandla sig till 10000kr i vite/vecka mot att byggtiden förlängs med en månad. DÅ torde man vara ganska säker att det går att flytta in i tid.[/quote]

det är inte det första man tänker på när det står garanterad inflyttningsdag i alla anonnser dom har.fick även höra vid köp att det bygg sett dom anväder gör att dom ej kann misslyckas.
 
micke_edr skrev:
[quote author=David link=1136397083/0#12 date=1136481335][quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]


alla som jobbade i huset var svart arbetare utan försäkringar det tycker inte facket om.ringer man facket och berättar att man vet att det finns svartarbetare på ett bygge så åker dom dit och kollar det.jag vet inte om det bara gäller företag med hängavtal.[/quote]
Några frågor till:
Hur vet du att de var svartjobbare?
Vad ville du uppnå genom att anmäla dem till facket? Försena bygget ytterligare?

mvh
David

 
lk73 skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#3 date=1136408269]Vi bygger iBålsta i Uppland.
Kommer ert hus från fabriken i älvsbyn, eller från fabriken i skåne?
Vilken var er återförsäljare?
Vi funderar på ett älvsbyhus (tyr) i uppland också...
/L[/quote]

från älvsbyn.ove i norrtälje han är den bästa jag har haft att göra med synd att kontakten med försäljaren avtar då huset har blivit levererat.
 
David skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#19 date=1136549895][quote author=David link=1136397083/0#12 date=1136481335][quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]


alla som jobbade i huset var svart arbetare utan försäkringar det tycker inte facket om.ringer man facket och berättar att man vet att det finns svartarbetare på ett bygge så åker dom dit och kollar det.jag vet inte om det bara gäller företag med hängavtal.[/quote]
Några frågor till:
Hur vet du att de var svartjobbare?
Vad ville du uppnå genom att anmäla dem till facket? Försena bygget ytterligare?

mvh
David

[/quote]

dom sa att dom jobbade svart och berättade även vad dom fick i timmen.jag ringde facket för jag ville ha bort dom där i från eftersom dom förstörde mer en dom gorde nytta.skulle du vilja ha 6st arton tjugo åriga amatörer utan yrkeskunskap hemma hos dig det skulle jag vilja se det.
 
micke_edr skrev:
[quote author=David link=1136397083/0#23 date=1136551426][quote author=micke_edr link=1136397083/0#19 date=1136549895][quote author=David link=1136397083/0#12 date=1136481335][quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]


alla som jobbade i huset var svart arbetare utan försäkringar det tycker inte facket om.ringer man facket och berättar att man vet att det finns svartarbetare på ett bygge så åker dom dit och kollar det.jag vet inte om det bara gäller företag med hängavtal.[/quote]
Några frågor till:
Hur vet du att de var svartjobbare?
Vad ville du uppnå genom att anmäla dem till facket? Försena bygget ytterligare?

mvh
David

[/quote]

dom sa att dom jobbade svart och berättade även vad dom fick i timmen.jag ringde facket för jag ville ha bort dom där i från eftersom dom förstörde mer en dom gorde nytta.skulle du vilja ha 6st arton tjugo åriga amatörer utan yrkeskunskap hemma hos dig det skulle jag vilja se det. [/quote]
Det skulle jag definitivt inte vilja ha. Däremot skulle jag nog krävt det av företaget direkt i stället för blanda in facket.

mvh
David
 
micke_edr skrev:
från älvsbyn.ove i norrtälje han är den bästa jag har haft att göra med synd att kontakten med försäljaren avtar då huset har blivit levererat.
För oss var det tvärtom. Säljarna var av den värsta typen som försökte luras och var rent ut av något av de otrevligaste jag pratat med i telefon, när problem uppstod.

Men däremot så kör vi allt med högsta hönset istället, och trevligare och hjälpsammare person får man leta efter. En riktig ljusglimmt i denna bransch där alla verkar vara rövare... :-/
 
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#22 date=1136551196det är inte det första man tänker på när det står garanterad inflyttningsdag i alla anonnser dom har.fick även höra vid köp att det bygg sett dom anväder gör att dom ej kann misslyckas.
[/quote]

Nej, det är lu lätt att vara efterklok.

Men av samma anledning som ett par som flyttar ihop kanske rådfrågar en advokat om vad de kan skriva för papper för att underlätta om de kanske blir osams i framtiden, så kanske en husbyggare borde kontakta en oberoedne sakkunnig för en genomgång av avtalet INNAN man skriver på.
Det rör ju sig om ett mycket dyrt köp och det lilla konsultarvodet som jag talar om kan mycket lätt betala sig genom uteblivna problem.

En byggkunnig vet vilka fällor som finns och vad man bör gardera sig mot.......som exempelvis tillräckliga förseningsviten.
Jag garanterar att de 2000 kr som anges i avtalet är en siffra som kommer från hussäljaren. De vill ju inte riskera att göra en dålig affär om de skulle råka bli sena. Därav den låga ersättningen.
 
David skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#25 date=1136552026][quote author=David link=1136397083/0#23 date=1136551426][quote author=micke_edr link=1136397083/0#19 date=1136549895][quote author=David link=1136397083/0#12 date=1136481335][quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David[/quote]


alla som jobbade i huset var svart arbetare utan försäkringar det tycker inte facket om.ringer man facket och berättar att man vet att det finns svartarbetare på ett bygge så åker dom dit och kollar det.jag vet inte om det bara gäller företag med hängavtal.[/quote]
Några frågor till:
Hur vet du att de var svartjobbare?
Vad ville du uppnå genom att anmäla dem till facket? Försena bygget ytterligare?

mvh
David

[/quote]

dom sa att dom jobbade svart och berättade även vad dom fick i timmen.jag ringde facket för jag ville ha bort dom där i från eftersom dom förstörde mer en dom gorde nytta.skulle du vilja ha 6st arton tjugo åriga amatörer utan yrkeskunskap hemma hos dig det skulle jag vilja se det.  [/quote]
Det skulle jag definitivt inte vilja ha. Däremot skulle jag nog krävt det av företaget direkt i stället för blanda in facket.

mvh
David[/quote]

jag ringde till högsta chefen och bad han ta bort dom därifrån utan resultat.men det fanns andra på ä-hus som tyckte att dom killarna aldrig mer skulle få göra hus åt dom.varför dom i sin tur inte skickade i väg dom det vet jag inte.kanske svårt att få tag i ersättare under jule tider inte vet jag.det enda han sa till mig att han kunde räkna dom försenade husen på sin ena hand från förra året.men det skiter jag i nu är mitt försenat så jag tyckte han hade kunnat lova mig att göra allt för ordna till det.men istället var han spydig och frågade mig vad jag tyckte han skulle göra åt det.
 
Vad jag vet skryter älvsbyhus att de har egna snickare vid alla byggen och att man därför inte ska känna oro. Det är vad de säger i sin reklam och i den löjliga video man får i brevlådan från dem. Allt sköts proffesionellt.

Om du har svart arbetskraft där ska du kontakta facket.Du kan också kontakta arbetarskyddsstyrelsen. De följer väl knappast föreskrifterna. Kontakta också din kvalitetsansvarige. De måste rimligtvis kolla fukthalten i virket och isoleringen innan de fortsätter bygga.

Det är du som är byggherre och det är dina pengar.

Har själv ett höner, och var med och hantlangade. Mina byggare var väldigt proffesionella. Samma snickare hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.