Hej på er alla..God fortsättning.

Är själv inne lite på att bygga med Ä-hus i Nyköping,finns det andra ?

Såg en Älvsbyhus annons i ALLT I HEMMET nr:12 nov.

Så här står det bl a i annonsen:

"Att bygga hus är den största affären många människor gör i sitt liv - tryggheten är att vända sig till någon som kan."

"Därför satsar vi hela vårt kunnande på att bygga så bra hus, till en så låg kostnad, som möjligt. Vi ger goda ekonomiska villkor och vi har kontroll på alla moment i byggprocessen, därför kan ni få en garanterad inflyttningsdag."

"Vi talar om vilken dag ni kan flytta in. Garanterat! Ni har bara en part att förhandla med. Oss. Ni får fast pris minst ett år efter beställning. Sov lugnt."

Detta låter ju bra - och så borde det ju vara också... De bygger förvisso många hus och då kan det ju bli fel här och var, men de borde ha råd att ta ansvar för hela processen, även när det går fel... Det är aldrig dålig reklam att rätta till fel utan tjafs...

/ Jocke

 
forester skrev:
Hej på er alla..God fortsättning.

Är själv inne lite på att bygga med Ä-hus i Nyköping,finns det andra ?

Såg en Älvsbyhus annons i ALLT I HEMMET nr:12 nov.

Så här står det bl a i annonsen:

"Att bygga hus är den största affären många människor gör i sitt liv - tryggheten är att vända sig till någon som kan."

"Därför satsar vi hela vårt kunnande på att bygga så bra hus, till en så låg kostnad, som möjligt. Vi ger goda ekonomiska villkor och vi har kontroll på alla moment i byggprocessen, därför kan ni få en garanterad inflyttningsdag."

"Vi talar om vilken dag ni kan flytta in. Garanterat! Ni har bara en part att förhandla med. Oss. Ni får fast pris minst ett år efter beställning. Sov lugnt."

Detta låter ju bra - och så borde det ju vara också... De bygger förvisso många hus och då kan det ju bli fel här och var, men de borde ha råd att ta ansvar för hela processen, även när det går fel... Det är aldrig dålig reklam att rätta till fel utan tjafs...

/ Jocke
tycker jag med vi får se vad som händer den kommande veckan.
 
Vad står det för takfärg/typ i bygglovet?
Är det Ä-hus som lämnat in bygglovsansökan?
Det brukar stå både färg och utförande i bygglovet.
 
Har ändrat uppfattning om Älvsbyhus... som företag!!
varje gång jag har haft anledning att ringa upp till Älvsbyn (efter inflyttning) så har jag blivit otroligt dåligt behandlad!!
Första gången så ringde jag ang  vägen upp till biluppställningsplatsen.... entrepenören lovade att komma och fixa den, det var en brant backe som gjorde att så fort det var lite snö så kom jag inte upp med bilen, nu pratar vi några centimeter!!!! inte alls enl bygglovet,
Det var kalla handen... det var inte deras sak tyckte dom... förvisso tycker jag.. men hade jag ett företag så skulle jag nog banne mig se till att dom jag anlitar i företagets namn skulle sköta sig!!
Det slutade med att jag blev tvungen att hota både entrepenören och kval,ansvarige med kommunen och dess intresse för att det inte byggs och iordningsställs enl bygglov.. då tog det mindre än 2 dygn innan det var åtgärdat :cool:

Sen har jag precis haft 2 års besiktning..... det var inte alls många anm. bl.a El, det kom en elektriker och skulle kolla lite då vi haft lite problem med 3-fas säkringar som gått... han hade 2 st lösningar (bl.a att dom belastar säkringarna på tok för högt inne) och skulle kontakta Älvsbyhus.... efter nån dag ringde elektrikern och sa att dom inte skulle göra nåt, jag blev aningens paff men ringde iaf själv dit.......
Men fy fan vilket bemötande... dom brydde sig inte ett dugg... inte det minsta utan sa bara att jag skulle höra av mig om jag får mer problem!!!
Jag har aldrig mött en sån nonchalans...... betyder det nu att så fort det är kallare än 13-14 minus ute och man lagar mat samtidigt som tvättmaskinen är igång så får man springa ut och byta propp??
ICKE!!!!sista ordet är inte sagt i frågan från min sida.......

kändes skönt att få prata av sig lite.....
Dock är jag väldigt nöjd med huset och snickarna som var där var kanon (kan det bero på alla mackor och fikabröd  ;D )
 
Alla som var på plats och som jag hade kontakt med under vårat husbygge var väldigt bra och allt rullade på bra. Efter ca ett år så märkte jag en liten detalj som jag ansåg skulle lösas. Skall försöka förklara bra ;): En av de målade brädorna som sitter bakom hängrännorna var väldigt fuktig/blöt ute i änden där entretaket bryter det vanliga taket.
Jag såg då att plåten som hade monterats där var ca 5cm för kort och detta medförde att allt vatten som rinner i den skarven rinner ner på änden av brädan och sedan vidare ner i rännan. Inget stort problem och detta skulle ju kunna lösas lätt ;), trodde jag.
Jag kunde ju själv kapa av lite på brädan och måla om änden lite så att vattnet skulle rinna förbi eller som jag ansåg skulle vara det "rätta", att byta ut plåten mot en som var tillräkligt lång. Jag mailade/ringde Älvsbyhus för att fråga ifall de hade någon i närheten innom den närmaste tiden som kanske skulle kunna byta denna plåt eller ifall de skulle kunna skicka en ny så byter jag den själv, mest för att informera så att felet inte görs på andra byggen.
Mottagningen var allt annat än trevlig och jag blev lite överraskad att de var så vrånga för en såhär liten detalj och ville börja bråka om det?? Det var ett antal mail om detta och det slutgiltiga svaret var att jag skall vänta till 2års besiktningen/betala den(2000:) och sedan ta upp detta så kanske det åtgärdas ifall DE anser att det är ett fel. I mailet skrevs även att det är ignen idé att jag mailar eller tjatar mer eftersom han nu inte kommer att svara på mina mail mer..OBS jag var absolut inte otrevlig i tonen :surprised:
Jag fixade skiten själv och kommer härefter INTE visa upp mitt hus igen. Så mycket bråk och tjaffs om en sån liten sak gjorde att jag/vi blev väldigt glada över att vi inte hade råkat ut för något större.:Tänk hur mycket bråk det hade blivit då??!!
Just att vi hade pratat så gott om Älvsbyhus och visat upp det för några potentiella kunder störde lite i efterhand ;)
 
Många sjuka historier finns det, det är ju ingen kul läsning när man själv sitter och planerar husköp! :-?
 
Borsta skrev:
Många sjuka historier finns det, det är ju ingen kul läsning när man själv sitter och planerar husköp! :-?
Men det är väl jätte bra att både det bra o dåliga kommer fram allra helst när man  sitter och planerar eller hur. Man måste ju väga in att det kan gå snett också när man planerar, risker finns ju alltid. Eller går du på rosa moln och tror att inget kan hända. Det är ju dock mycket pengar man lägger på att bygga eller köpa sin bostad. Ha det gott
 
micke_edr. Hur går det.

Det konstiga med älvsbyhus är att de propsar på en att man ska välja deras kvalitetsansvarige. För det har man ju betalat för. Men man kan inte dra av på priset. Under min byggtid ringde jag honom en gång och frågade om han inte skulle komma och tita på huset. Svaret blev blankt NEJ. Han hade inte tid och det brukade han aldrig göra om det inte var något jätte-jätte alvarligt men det var det ju inte med älvsbyhus. Anledningen till att jag frågade var att jag trodde att de alltid inspekterad bygget under dess gång. Det var enda anledningen. Men nog hade jag önskat att han kom ut och tittade på huset åtminstonde på slutbesiktningen. Men nej då, älvsbyhus hade sin egen krämare som man mer eller mindre blev uppleksad av om man opponerade sig på något. Ett exempel var en bräda som var jättesprucken och satt högt upp på huset. Hans kommentar. Ska jag klättra upp dit, skojar du, och var ska jag få stegen ifrån. Eftersom jag hade en lång stege var det bara för honom att klättra upp och byta den.

Nu tror jag inte att det här är något unikt med älvsbyhus, för de har varit bra i det mesta. Aldrig blivit avhyvlad av dem men å andra sidan har jag inte klagat någon gång utan bara undrat när jag ringt dem. Och fått bra svar av dem.

Kontentan är att man ska välja en egen kvalitetsansvarig till husbygget. Alltid.
 
När jag har varit i kontakt med älvsbyhus har alla varit trevliga.
Det tog ganska lång tid och mycket ringande från min sida innan dom kom och fixade en sak (som dom faktiskt inte hade behövt göra.det var på övervåningen)
2års besiktningen var nästan utan fel och dom som var åtgärdades på en gång.
 
orsod skrev:
Under min byggtid ringde jag honom en gång och frågade om han inte skulle komma och tita på huset. Svaret blev blankt NEJ. Kontentan är att man ska välja en egen kvalitetsansvarig till husbygget. Alltid.
Kvalitetsansvarig har inget med sådant och göra, det är din besiktningsman som det är viktigt att han är oberoende. Du måste ha Älvsbyhus egna efter som bygget sker ju i deras fabrik, och det är där han måste checka av vissa saker. Sedan är det bara egenkontroller vid uppförandet.

Hans viktigaste funktion är att alla papper till myndigheter blir rätt, inte att du blir nöjd med huset. Det är aldrig en kvalitetsansvarigs uppgift. Man kan kanske tycka att utrycket är lite felaktigt. Man borde kanske kalla honom "byråkrat- och tjänstemannasamordnare" istället...  ;)
 
Vi är supernöjda med Älvsbyhus, hittills. Vi fick vårat Tyr leverarat i måndags. Vi har inte haft så mycket kontakt med säljaren efter att vi skrev på. Vi har tagit allt direkt med Älvsbuhus-kontoret. De har svarat på mejl, och ringt upp snabbt. Inga problem än i alla fall. Snickarna vi har fått är helt suveräna!

Hoppas att det flyter på så här hela vägen!

/Gammelmormor
 
Förstår om ni är besvikna. Många bygger ju bara en gång i livet och det är förmodligen den största affär man någonsin gör.
Har inte hört att Älvsbyhus får så mycket kritik rent generellt. Men då får man tänka på att huset kommer i det närmaste klart så montörerna måste misslyckas fullständigt om de inte lyckas få ihop det. Konstigt att Älvsbyhus inte har brytt sig mer om det inträffade.
Har aldrig hört talas om att någon lyckats förhandla varken med vitet eller något annat med Älvsbyhus. De är väldigt stikta på vad som är avtalat.
Själva har vi byggt Älvsbyhus 2 ggr och är väl förhållandevis nöjda, åtminstone om man jämför med de andra som har byggt i området. Man har hört rysliga historier, men själva gnäller vi om att montörerna har slagit av ytterbeslyningen, gjort märken i dörrarna, kastat sina ölburkar över hela tomten och huset, haft diarré på toaletten och inte gjort rent mm. Kanske är man haft tur ändå?!
 
orsod skrev:
micke_edr. Hur går det.

Det konstiga med älvsbyhus är att de propsar på en att man ska välja deras kvalitetsansvarige. För det har man ju betalat för. Men man kan inte dra av på priset. Under min byggtid ringde jag honom en gång och frågade om han inte skulle komma och tita på huset. Svaret blev blankt NEJ. Han hade inte tid och det brukade han aldrig göra om det inte var något jätte-jätte alvarligt men det var det ju inte med älvsbyhus. Anledningen till att jag frågade var att jag trodde att de alltid inspekterad bygget under dess gång. Det var enda anledningen. Men nog hade jag önskat att han kom ut och tittade på huset åtminstonde på slutbesiktningen. Men nej då, älvsbyhus hade sin egen krämare som man mer eller mindre blev uppleksad av om man opponerade sig på något. Ett exempel var en bräda som var jättesprucken och satt högt upp på huset. Hans kommentar. Ska jag klättra upp dit, skojar du, och var ska jag få stegen ifrån. Eftersom jag hade en lång stege var det bara för honom att klättra upp och byta den.

Nu tror jag inte att det här är något unikt med älvsbyhus, för de har varit bra i det mesta. Aldrig blivit avhyvlad av dem men å andra sidan har jag inte klagat någon gång utan bara undrat när jag ringt dem. Och fått bra svar av dem.

Kontentan är att man ska välja en egen kvalitetsansvarig till husbygget. Alltid.
hej. I fredags hade ä-hus fått ett fax av snickar firman där dom låvade att huset skulle vara klart på näst kommande fredag alltså i dag. men men jag åkte dit efter jobbet och kollade om han lyckats hålla det han låvat och vad tror ni? så fan heller!!!
enligt grannen hade dom varit där i två dagar den här veckan.
men nästa vecka måndag kommer ä-hus bästa snickar lag enligt bes mannen.dom har tre dar ledigt innan deras nästa hus kommer så då passar dom på att göra så mycket dom hinner hos mig.vem vet dom kanske hinner med allt som är kvar.
 
Jag följer denna tråd med största intresse, även om jag själv inte är Ä-husbyggare. Ä-hus är marknadsledande i sitt segment. Vilket i sin tur innebär att företagets prislista påverkar resten av branschen.

Därför är det illa om detta företag via underleverantörer utnyttjar svart arbetskraft. Ännu värre är det att Ä-husledningen tycks ignorera saken. Om detta är satt i system är hela saken inget annat än en praktfull skandal. Fullt jämförbar med asfaltsbranschens priskartell...

:(
 
Har ni flyttat in ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.