34 667 läst · 54 svar
35k läst
54 svar
Bestrida faktura brunnsborrning?
Haha vart ännu bättre nu var ute och byggde på garaget vi har inte flyttat ut till huset än satt på kranen för att spola rent lite från borkax efter 30 min tog brunnen slut på vatten 281 k för ingenting undra hur det här ska sluta😅
På tok för dyrt vilket redan konstaterats.
Har själv lyckan att ha fått kommunalt vatten indraget för många många år sedan trots att jag bor långt ute i obygden (tack vare samfällighet).
Har dock bekanta som får sitt vatten via egen brunn och i jämförelse med dem är 38 l/timme ett skämt och då ett dåligt sådant. Kommer aldrig att funka eller åtminstone vara oerhört begränsande vid permanentboende.
Var tvungen att kolla med mina bekanta med egna brunnar.
Den ena har en kapacitet på 720 l/timme och den andra 900 l/timme. Båda har ett borrdjup på c:a 100 meter.
Lite skillnad mot 38 l/timme.
De borrade 2007 resp. 2008 men eftersom det är så pass längesedan var priserna givetvis andra då men ingen av dem gav över 75 000:-.
Har själv lyckan att ha fått kommunalt vatten indraget för många många år sedan trots att jag bor långt ute i obygden (tack vare samfällighet).
Har dock bekanta som får sitt vatten via egen brunn och i jämförelse med dem är 38 l/timme ett skämt och då ett dåligt sådant. Kommer aldrig att funka eller åtminstone vara oerhört begränsande vid permanentboende.
Var tvungen att kolla med mina bekanta med egna brunnar.
Den ena har en kapacitet på 720 l/timme och den andra 900 l/timme. Båda har ett borrdjup på c:a 100 meter.
Lite skillnad mot 38 l/timme.
De borrade 2007 resp. 2008 men eftersom det är så pass längesedan var priserna givetvis andra då men ingen av dem gav över 75 000:-.
Redigerat:
Då kan du förmodligen hävda att det inte fackmannamässigt utfört. Dessutom en rejält saltad faktura. Hoppas att du inte har betalt fakturan.D Dennis Jansson1 skrev:
HejD Dennis Jansson1 skrev:Hej alla glada!
Borrade ny brunn i lekeberg förra månaden och nu har fakturan kommit.... 281000 ink moms vart den på tycker det är galet mycket för vatten.
För att vara kortfattad så visste byggaren om en som kunde borra så den firman kom ut och gjorde jobbet men första hållet vart det ej bra flöde i tyckte dom så dom borrade ett till hål och då vart det ett flöde på 38 liter......
Grävde in vattnet själv. så det som ingick var
30 meter foderrör och en hydro pump. För 281000kr. borde jag bestrida är ju galet dyrt?
Vad tycker ni?
Mvh
Jag borrade 80m vatten med konstantstrycks pump 6m foderrör, 200m energihål med rör in i huset för ca 135tkr då grävde jag ned slangarna själv. Tycker du ska lägga ut namnet på företaget för 281tkr är rent bedrägeri.
Mvh Janne
Oavsett hur dyrt detta blev så kan ju kostnaden för en borra variera rätt kraftigt i landet. 60000 låter som att ni har ganska nära till berg samt inte behöver gå så djupt för att hitta vatten. Kanske även många firmor i närheten som pressar ner priset.A AG A skrev:
2018 fick jag borrat och offerten låg på nånstans runt 75k för cirka 70 meter borrning, 5 meter foderrör och ingrävning. I slutändan blev det borrat 120m för 1 liter per timme så det blev aldrig inkopplat och jag fick lite rabatt på borrningen.
Här får man åtminstone en indikation på vad det kan kosta att borra:
https://www.brunnsborrning.biz/kostnad-borra-brunn
https://www.brunnsborrning.biz/kostnad-borra-brunn
Och räknar vi absolut värsta alternativet med högsta priset för etablering och ler/sandjord så bör TS ha ett hål på närmare 280m inklusive foderrör hela vägen...N Nalleman64 skrev:
(Baserat på billigare alternativet hade TS fått över en km hål för det priset
Borrkax borde du spolat ur direkt.D Dennis Jansson1 skrev:
Det finns en risk att de nu har satt sig och tätat i hålet....
Nu kommer det med borrkax. Har dom s.k. Avantiborrat, kör ett hål på 70 meter på ca en dag + eteblering. Då pressar dom hårt med borr och luft, det innebär att den finaste kaxen trycks in i alla sprickor och blir som cement, vad blir kontentan av det, JO tvärnit för vatten att komma in i hålet, Jag hade lika, men tog in en spolbil och då vart det fart på flödet. En del borrar trycker med vatten upp till 300-400 bar och då rensas sprickorna. Är borraren medlem i Avantisystemet så finns det där en garanti som säger ett visst antal liter ska det vara för godkänt, kolla upp det.
så många som kommer in med fakturor här och klagar där det är snålhet/okunnighet
Men i detta fal är det ju vansinne… 75.000 ink tryckning för borrning här i roslagen. Men ett fast pris per meter fodertör.
Nog för det verkar svårborrat hos ts men hade nog förväntat mig halva priset max
Här verkar man borra 80-90 m och trycka. Då får men ett bra utfall vilket borrarna vet om…
Men i detta fal är det ju vansinne… 75.000 ink tryckning för borrning här i roslagen. Men ett fast pris per meter fodertör.
Nog för det verkar svårborrat hos ts men hade nog förväntat mig halva priset max
Här verkar man borra 80-90 m och trycka. Då får men ett bra utfall vilket borrarna vet om…
Stämmer in på 60kkr. Det kostade det 2013 för oss inkl allt och det blev en del av stammen i källaren bytt då också och lite special för att ha kvar gamla brunnen för bevattning. Säkert en halvdag och dyra kopplingar som normalt inte behövs.
Samma pris gällde 2018 i samband med nybyggnation. Utan extrajobb då. Ingen rördragning eller tillkommande.
Dock blev det kommunalt pga kommunala avlopp och vattenskyddsområde.
Så det var en muntlig offert av samma firma.
Ditt pris är inget annat än bedrägeri
Samma pris gällde 2018 i samband med nybyggnation. Utan extrajobb då. Ingen rördragning eller tillkommande.
Dock blev det kommunalt pga kommunala avlopp och vattenskyddsområde.
Så det var en muntlig offert av samma firma.
Ditt pris är inget annat än bedrägeri
Hej bestrid fakturan med motiveringen att de ej installerat poolen ännu....... 😅D Dennis Jansson1 skrev:Hej alla glada!
Borrade ny brunn i lekeberg förra månaden och nu har fakturan kommit.... 281000 ink moms vart den på tycker det är galet mycket för vatten.
För att vara kortfattad så visste byggaren om en som kunde borra så den firman kom ut och gjorde jobbet men första hållet vart det ej bra flöde i tyckte dom så dom borrade ett till hål och då vart det ett flöde på 38 liter......
Grävde in vattnet själv. så det som ingick var
30 meter foderrör och en hydro pump. För 281000kr. borde jag bestrida är ju galet dyrt?
Vad tycker ni?
Mvh