D Dennis Jansson1 skrev:
Är så himla dåligt av mig det här men har ej skrivit något avtal.byggaren visste att han hade tid så vi skulle bli klara in för slutbesiktningen av fastigheten jag visste ju vad det kostade på ett ungefär då jag borrade 6 år sen o betalde 55 tusen. Visste kände ju på mig att det skulle bli dyrare hade väl räknat med 140k men inte 281000.
Lugn nu!

Det är minst lika klantigt av företaget att göra ett jobb utan att ha en formell beställning. Här har de alltså gjort ett jobb papperslöst. Det ska bita även dem i svansen.

Att det inte finns något avtal betyder inte att de får debitera hur mycket som helst!

Lagen säger att om inget har avtalats om priset, så har utföraren rätt att få "skäligt" betalt.

Vad som är skäligt är vad andra företag skulle ta för samma typ av tjänst.

Det är företaget som ska visa att begärt pris är skäligt.

Företaget är också skyldigt att informera och avråda om tjänsten riskerar att bli så dyr att den inte är till nytta för kunden.

Om de inte har upplyst om ovanstående måste kunden inte betala mer än om den skulle ha haft informationen.

Det vill säga kunden behöver bara betala första delen av arbetet fram till att den skulle ha fått optionen att avbryta arbetet.

Sedan är det ju minst ett fel till, det verkar inte komma vatten från brunnen. Så ni behöver både reklamera tjänsten, OCH bestrida fakturan.

Jätteviktigt att inte betala en krona, sitt på pengarna tills det är löst. Annars har företaget inget incitament att hjälpa er.

Lusläs branschregler för brunnsborrning, vad som ska ingå, hur arbetet ska utföras, om det måste garanteras något visst flöde, etc etc (jag kan inget om detta).

Läs gärna även konsumenttjänstlagen (jag kan en hel del om detta).

Konsumenttjänstlag (1985:716)
https://lagen.nu/1985:716
4 §, 6 §, 7 §, 36 §, 40 §
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Detta vill man ju följa 😆

Borrade själv i december 2022
110m vatten
220m värme

130 000:- totalt.

Grävde INTE in själv heller. Vafan liknar din faktura 😆
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dennis Jansson1 skrev:
Hej alla glada!

Borrade ny brunn i lekeberg förra månaden och nu har fakturan kommit.... 281000 ink moms vart den på tycker det är galet mycket för vatten.

För att vara kortfattad så visste byggaren om en som kunde borra så den firman kom ut och gjorde jobbet men första hållet vart det ej bra flöde i tyckte dom så dom borrade ett till hål och då vart det ett flöde på 38 liter......


Grävde in vattnet själv. så det som ingick var
30 meter foderrör och en hydro pump. För 281000kr. borde jag bestrida är ju galet dyrt?

Vad tycker ni?

Mvh
Hej
Fick brunn borrad förra våren. Dom fick borra 114 meter och beräknad vattenmängden var ca 900 liter/timme. I detta ingår hydrofor, värmekabel och framdragning av rör till hus. Ca 15 meter. Samt provtagning av vatten och mängdgaranti. Detta kosta 73000:-
Leverantören var Värmlandsborr. Mycket proffsiga.
Tog in 3 offerter och dom andra var på ungefär samma pris men det tillkom både det ena och andra på dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi hade en borrare här i våras (Norra Bohuslän). 9 meter foderrör, borrning till 103 m, pump, 50 m 32-slang samt 100 m elkabel ingick. Grävning och eljobb betalade vi själva. Vi betalade 71,000 inklusive moms. Hade inte hålet givit tillräckligt med vatten så hade firman borrat ett nytt utan att ta mera betalt. Så i mitt tycke är 281,000 minst dubbelt så mycket som är rimligt. Lycka till med bestridandet !
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Triton09 skrev:
Fick brunn borrad förra våren. Dom fick borra 114 meter och beräknad vattenmängden var ca 900 liter/timme. I detta ingår hydrofor, värmekabel och framdragning av rör till hus. Ca 15 meter. Samt provtagning av vatten och mängdgaranti. Detta kosta 73000:-
Leverantören var Värmlandsborr. Mycket proffsiga.
Tog in 3 offerter och dom andra var på ungefär samma pris men det tillkom både det ena och andra på dom.
Fråga från en okunnig. Men är man nöjd med 900 liter i timmen? Det blir väl typ bara 15 liter i minuten??
 
M mothership skrev:
Fråga från en okunnig. Men är man nöjd med 900 liter i timmen? Det blir väl typ bara 15 liter i minuten??
Du har ett vattenmagasin i hålet på, tja 500 liter, sen har du en hydrofor på 100 liter.
Så det räcker nog till ett badkar och en tvätt första timmen.
Man får alltså ut mer på direkten än 15 liter i minuten :cool:
/W
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du har ett vattenmagasin i hålet på, tja 500 liter, sen har du en hydrofor på 100 liter.
Så det räcker nog till ett badkar och en tvätt första timmen.
Man får alltså ut mer på direkten än 15 liter i minuten :cool:
/W
Ahh,ok! Vad består vattenmagasinet av?
 
M mothership skrev:
Ahh,ok! Vad består vattenmagasinet av?
Borrhålet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Borrhålet.
Misstänkte det :D, tack.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hur har det gått?

Vad säger byggaren som rekommenderade borraren? Inte för att byggaren kanske har något formellt ansvar utan jag blir mer nyfiken på hur deras relation var och nu är...

Hur som, jag borrade i höstas, minns inte alla siffror nu men drygt 70 meter, inga foderrör (förutom de första obligatoriska sex metrarna) och en satans massa vatten. Betalade någonstans runt 90 tusen.

Ge inte en spänn till borraren om inte en domstol eller liknande talar om för dig att du måste. Inte ens för material. Försöker de lura dig ska de inte ha något gratis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.