yonna yonna skrev:
Du kan i princip inte göra fel! Välj vad du tycker är finast för att få en snygg huvudstam. Och "lyssna på" @Claes Sörmland och @Abies koreana 😉.
Jo men vissa säger att man ska klippa konkurrerande stammar in till kronan och andra att man ska klippa några skott ut. Vad gäller?

Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Jo men vissa säger att man ska klippa konkurrerande stammar in till kronan och andra att man ska klippa några skott ut. Vad gäller?
Båda fungerar. Jag tänker att ju tjockare gren på unga plantor (typ år 1-3 efter plantering) desto hårdare ska de beskäras för att få lite balans i häckplantan. Så har jag en Y-planta så skär jag helt bort den ena stammen.

Jag har tagit bort alla konkurrerande stammar nu. Eller rättare sagt, har beskurit så det endast finns en dominant stam/gren som växer uppåt.

Vissa av växterna såg inte bra ut med fyra stycken ”huvudstammar” som växte rakt upp och som blivit lika långa. Trist att växten spenderat sommaren med att växa till fyra stammar.

Så nu ser häcken rätt ojämn ut men det är första året och i maj var alla barrotade.

Kan någon bara bekräfta att dagens insatser, dvs att ta bort konkurrerande stammar, ger bättre förutsättningar för häcken att växa snabbare på höjden?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har beskurit in till kronan om det inte var glest med andra grenar, då har jag låtit 1/3 vara kvar för att få skott som fyller på där.

Men vad tror ni? Vad hjälper det att ta bort konkurrerande stammar?

Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Jag har tagit bort alla konkurrerande stammar nu. Eller rättare sagt, har beskurit så det endast finns en dominant stam/gren som växer uppåt.

Vissa av växterna såg inte bra ut med fyra stycken ”huvudstammar” som växte rakt upp och som blivit lika långa. Trist att växten spenderat sommaren med att växa till fyra stammar.

Så nu ser häcken rätt ojämn ut men det är första året och i maj var alla barrotade.

Kan någon bara bekräfta att dagens insatser, dvs att ta bort konkurrerande stammar, ger bättre förutsättningar för häcken att växa snabbare på höjden?
Det blir snyggt nästa säsong. Du bygger strukturen nu och de har rotat sig. Troligen får du god tillväxt redan nästa säsong. I värsta fall så tar det två säsonger för dem att rota sig, t ex om det är torrt i backen eller man har planterat större plantor med mindre rotsystem. Men de tar sig alltid.

• Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir snyggt nästa säsong. Du bygger strukturen nu och de har rotat sig. Troligen får du god tillväxt redan nästa säsong. I värsta fall så tar det två säsonger för dem att rota sig, t ex om det är torrt i backen eller man har planterat större plantor med mindre rotsystem. Men de tar sig alltid.
Ok så du tror även att det kommer bidra till att växterna växer snabbare på höjden? Då de bara har en ”huvudstam” att ta näring till tänker jag…

Inte superkräsen med hur häcken ser ut, bara den blir hög snabbt.

Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Ok så du tror även att det kommer bidra till att växterna växer snabbare på höjden? Då de bara har en ”huvudstam” att ta näring till tänker jag…

Inte superkräsen med hur häcken ser ut, bara den blir hög snabbt.
Jag tror inte du behöver oroa dig över tillväxthastigheten av avenboken när den väl har rotat sig. Man är otålig de första säsongerna och sen har man jobb att hålla tillbaka den. Enda undantaget är torr mark, där växer den glesare och långsammare.

• Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland
De kändes inte så stora där för 15 år sedan när jag planterade de där små kvistarna. Nu är jag parkarbetare mest hela somrarna:

En trädgård med grön gräsmatta, klippta häckar, träd, trästaket i bakgrunden, och höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
De kändes inte så stora där för 15 år sedan när jag planterade de där små kvistarna. Nu är jag parkarbetare mest hela somrarna:

[bild]
Snygga!

Förstår att det går snabbt efter ett tag men vill nå 3 meter så snabbt som möjligt!

Uppskattar att plantorna idag är 7 genomsnitt 180cm

D
yonna yonna skrev:
Pinna upp med kraftig bambukäpp och bind/tvinga hårt med naturligt bastband (obs ej nylon el dyl). Misslyckas man med avenbokens huvudstam kan man lätt göra ny huvudstam genom tvång :)

Avenbok växer inte lika rakt som den vanliga boken. Men den är medgörlig :).
Behöver inte vara bambu, går bra att använda inhemska käppar istället för att frakta pinnar runt hela jorden.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Förstår att det går snabbt efter ett tag men vill nå 3 meter så snabbt som möjligt!
Vattna under försommaren och sommaren! Kopiösa mängder.

Claes Sörmland
D Bubblebubb skrev:
Behöver inte vara bambu, går bra att använda inhemska käppar istället för att frakta pinnar runt hela jorden.
Ja jag körde apssly, funkade finfint. Grannarna slog ned pålar och spände järntråd mellan dem och band upp plantorna på den horisontella järntråden. Gick också bra.

• Gilla
din granne
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Har tyvärr använt ståltråd klädd i nylon. Verkar ha klarat sig bra hittills? Var dock någon enstaka som bands för hårt och som skavt sig men verkar klarat sig.

Vattna under försommaren och sommaren! Kopiösa mängder.
Vattnade rejält i början men tror det blev för mycket. Kom inte igång. Enligt säljarens trädgårsmästare sa att de inte fick syre med så mycket vatten.

Har inte vattnat själv på 2 månader nu men verkar vara gröna och jorden känns fuktig.

Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Vattnade rejält i början men tror det blev för mycket. Kom inte igång. Enligt säljarens trädgårsmästare sa att de inte fick syre med så mycket vatten.

Har inte vattnat själv på 2 månader nu men verkar vara gröna och jorden känns fuktig.
Du har ju haft en ideal regnsommar för etablering. Men nästa sommar kan vara tillbaka i den vanliga sommartorkan. Och nyplanterade plantor kan gå att vattna ihjäl om de står i ett planteringsdike med dålig vattentransport. Men när plantorna är etablerade och vattentransporten är återställd i jorden så är det vanligtvis svårt att vattna ihjäl avenbok.

Avenbok tål högt grundvatten.

• Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.