E Eld skrev:
Man ska inte klippa avenbok förrän framåt midsommar eftersom de blöder väldigt mycket om man klipper tidigare under våren.
Ah, det är en blödare. Ja då får man ta dem nu istället.
 
@Eld @Staffan-N Är ni säkra att det är bäst att beskära de konkurrerande stammarna nu under JAS? Det lät annars väldigt bra att göra det till mars, så att växterna "sparat" överskottsenergi när det väl slår ut igen?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
@Eld @Staffan-N Är ni säkra att det är bäst att beskära de konkurrerande stammarna nu under JAS? Det lät annars väldigt bra att göra det till mars, så att växterna "sparat" överskottsenergi när det väl slår ut igen?
Den allmäna visdomen säger att blödare som avenbok inte ska beskäras på våren. Vet ej om det är en trädgårdsmyt eller om det faktiskt finns vetenskapliga empiriska data bakom. Men låt oss säga att JAS fungerar bra så beskär nu.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
@Eld @Staffan-N Är ni säkra att det är bäst att beskära de konkurrerande stammarna nu under JAS? Det lät annars väldigt bra att göra det till mars, så att växterna "sparat" överskottsenergi när det väl slår ut igen?
Beskär nu eftersom det är en blödare, jag hade inte koll på just avenbok :) cred till Eld som påpekade detta.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Beskär nu eftersom det är en blödare, jag hade inte koll på just avenbok :) cred till Eld som påpekade detta.
Visst är det inte för sent att göra det nu i helgen?
 
Vad tycker du @Staffan-N ? Kan jag beskära i helgen eller är det för sent? Morgnarna börjar ju bli lite krispiga på 4-5c. Tänker att frost kanske skadar nysnittade grenar
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Vad tycker du @Staffan-N ? Kan jag beskära i helgen eller är det för sent? Morgnarna börjar ju bli lite krispiga på 4-5c. Tänker att frost kanske skadar nysnittade grenar
Ingen fara med lite frost!
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Men hur vet man vad som är en konkurrerande stam och bara en fyllig gren? Se tex denna bild
 
  • Trädgrenar bundna med grön plasttråd, unga blad i solljus, naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bond Vagabond skrev:
Men hur vet man vad som är en konkurrerande stam och bara en fyllig gren?
Det bestämmer du.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ska jag även ta denna tycker ni? Tvivlar för den är lika fyllig som den som blir kvar då!

Grenar på buske med gröna blad, detaljfokus, solbelyst, utomhus, gräsbakgrund, beskärningstecken i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det och den går rakt upp även om det inte syns i bilden
 
Noterat att fler återförsäljare säljer avenbok med ”dubbla” stammar. Kommer de så för att man ska kunna välja själv vilken man vill behålla?

Är ni säkra på att man ska klippa bort Y-formen och att det inte är typiskt för avenbok?

En ung trädplanta med gröna blad och rödaktig stam mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Men hur vet man vad som är en konkurrerande stam och bara en fyllig gren? Se tex denna bild
Jag skulle korta ned sidogrenarna om det är unga plantor och en häck under uppbyggnad. Blir bättre långsiktigt så.
 
Du kan i princip inte göra fel! Välj vad du tycker är finast för att få en snygg huvudstam. Och "lyssna på" @Claes Sörmland och @Abies koreana 😉.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.