Det som är underligt i testet är att luckorna inte har samma ytskikt. Ikeas målade mdf mot Marbodals allra enklaste lucka som är av melamin...
 
cullberg skrev:
Nästan rätt där, Nobia tillverkar kök åt bla Marbodal, Sentens och Myresjökök i Tidaholmsfabriken. Men som sagt, inte Ikea.
Nja.... Marbodal som ingår i Nobia koncernen, tillverkar och säljer kök. Dom har säkert även någon mindre produktion till andra varumärken inom nobia koncernen.
Nobia är mer av en varumärkesförvaltare över hela europa och inte en produktionsenhet.
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst igenom de senaste inläggen i denna tråd, så det kan vara upprepning.

Sätter just nu IKEA-kök. Det förra gjorde jag -08. Jag märker absolut ingen skillnad mellan stommarna, samma folie, samma passform, samma komponenter. Det enda som skiljer är lådorna som är annorlunda. Bättre skenor, sämre stomme.

Råkade dra till en skåpstomme med hammaren, det blev en buckla i folien, knappt synbart.

För övrigt går det som en dans att montera hela rasket, en stomme tar mindre än fem minuter, en låda lika länge, en lucka ett par minuter och hittills har jag knappt behövt efterjustera luckornas position.

Måste erkänna att jag var lite skeptisk inför detta köp, eftersom det fanns flera rapporter här att kvalitén försämrats, men jag är mer än nöjd även denna gång. Komplett kök inklusive vitvaror för under 50K.
 
O
Ikea är ett företag folk älskar att hata. Så enkelt är det!
Jag är nöjd med mitt Ikea kök.
Men det är som vanligt, eftersom det är billigt så är det inte bra!
Ikea en gång i tiden var inte så bra, men har blivit mycket bättre!
Det är mycket rykten som florerar!

Det är en rejäl prisskillnad mellan ballingslöv och Ikea. Så därför borde Ballingslöv vara bättre, men frågan är hur mycket bättre är dom?
Om vi då kollar på de andra lågpris tillverkarna skulle jag stanna hos ikea, där vet man vad man får, lättare att komplettera, bättre återköpsservice.
Eftersom Ikea är så pass mycket billigare än ballingslöv, så kan man byta ut en lucka eller två som tröttnat, utan att det blir dyrt.
 
Ikea, Biltema och Lidl lider av samma problem, en j-klan massa ryktesspridning om dålig kvalitet, och oftast helt omotiverat.

Nu finns det väldigt många olika definitioner av kvalitet beroende på vad man studerar/läser, men den lyder ungefär:
"En produkts förmåga att uppfylla både kundens uttalade och icke uttalade förväntningar och krav"

Kvalitet är inte samma sak som att en kökslucka ska tåla att man kör över den med en ångvält och monterar sig själv medan man dricker kaffe och tittar på.

Med det sagt så måste jag säga att jag är extremt nöjd med kvaliteten på 95% av allt vi handlat på både Ikea, Biltema och Lidl.
 
har precis nyss fått mitt nya ballingslövkök installerat och kan säga att det är kvalitet visst det kostade ett par hundra tusen men är sjukt nöjd. Ikeas kök är varken snygga och kvaliteten känns inget vidare. Man får vad man betalar för. Sedan så har de dyrare märkena roligare lösningar och man kan få allt måttbeställt.
 
Som Daniel är inne på, kvalitetsbeskrivningen är haltande om man inte tar med prislappen och jag tror det är mycket svårt att motivera ett ballingslövkök med bara det som anledning...

Att påstå att något är snyggt eller inte snyggt är totalt irrelevant för alla andra än en själv då det är ett subjektivt begrepp.

Det som talar för dom dyrare produkterna är flexibilitet och tillvalslistan som inget standardhöjning kan uppbringa och det är här som det stora mervärdet kommer. Sedan får man bedöma själv om där värt pengarna.
Lite som att jämföra en Toyota med en BMW, utrustningstillvalen på japanen är pinsamt liten jämfört med tysken.
Personligen tycker jag det är värt på en bil men inte ett kök, men det kan ju bero på antalet timmar jag spenderar i respektive utrymme.:)
 
hahaha, en mycket lustig tråd........... 217 inlägg, och ingen som vågar visa bild på sitt kök. Förstår faktiskt inte vad Ni hänger upp er på....förmodligen okunnighet, för vem tillverkar köken till IKEA? eller laminatgolven eller vaskar t ex. Bygger man kök till sina kunder, då stuntar man totalt i vad dom valt för kök, eller vilken kulör de önskar på väggarna. Med min mångåriga erfarenhet av bl a kök, har jag själv valt ett IKEA kök i mitt senast husbygge, ett kök jag också vågar visa bild på........

IMG_1210.jpg
 
Är det bara jag som stör mig på att ämnesraden är felstavad? :)
 
Mikael_L
Jodå, men inte tillräckligt mycket för att orka kommentera ... :p
 
Inte ens besiken nog? :p
 
Mikael_L
Nä pecis ... :)
 
saturnus skrev:
"ovan IKEA kök är i det närmsta en kopia av det tyska Poggenpohl köken"
Det stämmer ju ungefär lika bra som att Lada är en kopia av Mercedes.
 
Köpte ett radhus för 6 år sedan med ett då 1 år gammalt IKEA-kök.

Vitvaror "IKEA by Whirlpool" - Allt utom mikron är/var skit.
Diskbänk/inbyggnadsho - alldeles för tunn plåt
Blandare - skit
Stommar - OK
Luckor/gångjärn/lådor - OK
Kastrull/stekpanne-trådback - skit
sopsorteringsgrejor - skit
spotlights - byte av design gör att man inte kan köpa likadana 3 år senare

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

För ca. 5 år sedan fick jag höra av en chef i byggbranschen i västSverige att när de bygger kök så köpte de stommar från IKEA för att de andra inte var prisvärda i förhållande till kvaliten. Sedan valde kunderna skåpluckor från alla möjliga leverantörer och hans firma anpassade luckorna till stommarna.
Jag undrar om hans inställning till IKEA:s stommar är samma fortfarande ?
Ska försöka kolla upp det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Byggde ett helt nytt kök för 20 år sedan med endast Balingslövsprodukter.
Jag och farsan fick åka skytteltrafik till postcentralen i Västberga för att hämta nya skåpsluckor.
Hade 12 luckor i köket och bytte närmare 30 st.
( fick alltså byta lucka till samma skåp flera gånger )
Det var glipor mellan fanér och kantlister på 1 - 3 millimeter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag har inget förtroende för ett antal branscher och allt inom bygg ligger långt ner för de som jag respekterar. Har ingen aning om vad jag ska välja när jag ska bygga om köket snart. Jobbade själv förut på Electrolux och vet hur dumsnålt de tänkte. De brände miljoner på återkallning av produkter pga att ekonomer fick igenom förslag på besparingar där INGEN ingenjör tillfrågades innan. Felaktiga materialval, materialtjocklek minskades, design före funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.