Det fanns ingen prisjämförelse alls i testet?
 
Ballingslöv 1900.-
HTH 1200.-
Marbodal 800.-
IKEA 500.-
Vedum 1300.-
Kvik 1000.-
 
Tack, nu hittade jag priserna - i den länkade pdf:en. Där ser man också att IKEA fläckas lite lättare än Ballingslöv, men är å andra sidan reptåligare. Det som sänkte IKEA var tydligen att det inte klarade det horisontella belastningstestet. Men om man på något vis väger in priset i testet så avgår IKEA med segern, i hård kamp med Marbodal.
 
Det jag tycker var väldigt tråkigt med testet var att de inte tog med något kvalitetskök. Det är ju ungefär samma grejor i alla de uppräknade köken. Varöfr inte slänga in en lucka från tyska Eggersmann så att man kan se vilken fantastiskt kvalitet man får när man lägger på ett par kronor på priset?
 
O
Ballingslöv är mer än dubbelt så dyrt som Ikea. Så då borde det vara bättre!
När det gäller de andra "lågpris" leverantörerna som dykt upp, kviq och Epoq så skulle jag nog ha valt Ikea därför att det är ett större mer välkänt företag. Vi vet kvalitén på dessa prylar. och vi vet att Ikea brukar ha väldigt generös återköps policy så där är inte valet så svårt.
 
Inte så mycket hjälp med en återköpspolicy på köksskåp, om du frågar mig.
 
P
Se det på ett annat sätt..
Jag kan byta mitt kök nästan 4 gånger innan det blir dyrare än Ballingslöv.
Så om jag byter var 8te år så måste den med ett Ballingslöv kök vänta 32år... Vill man det?
Så om det blir en fläck eller så behöver jag bara titta på det i ett par år... I Ballingslöv fallet så får man vänta en generation.
 
Nanny Fine
TheStills skrev:
Se det på ett annat sätt..
Jag kan byta mitt kök nästan 4 gånger innan det blir dyrare än Ballingslöv.
Så om jag byter var 8te år så måste den med ett Ballingslöv kök vänta 32år... Vill man det?
Så om det blir en fläck eller så behöver jag bara titta på det i ett par år... I Ballingslöv fallet så får man vänta en generation.
Du har rätt i teorin, men jag hade nog inte velat dra igång en köksrenovering så ofta.... =0
Plus att det alltid drar med sig andra kostnader plus hantverkare.....
 
Är det inte så att Marbodal & Ikeas grejor tillverkas i samma fabrik?
 
Läser man testen och första inlägget så är slutsatsen att IKEA måste haft mycket bra stommar en gång i tiden, tusan att man inta köpte då....

Knepigt att det är montörerna som gnäller mest medan vi som har köken är nöjda.
 
Jag har just plockat ihop ett ikea kök och jag tycker att det verkar vara helt ok material i prylarna.
Men det beror väl en hel del på vilka krav man har och hur intresserad man är av kök.

Jag gjorde inte ens nån skiss utan åkte bara iväg och köpte lite skåp och skivor och satte ihop det på ett par dagar. Alltså hör jag inte direkt till köks-fanatikerna. :)
 
kolvas skrev:
Är det inte så att Marbodal & Ikeas grejor tillverkas i samma fabrik?
Nej Ikeas stommar tillverkas av Ikeas egna bolag Swedwood.
 
frohike skrev:
Nej Ikeas stommar tillverkas av Ikeas egna bolag Swedwood.
Det där ryktet om att Marbodal tillverkar Ikeas köksstommar måste vara ett av de mest seglivade här, det känns som att dyker upp någon gång om året sedan långt tillbaka. Marbodal tillverkar Sentens-köken åt Electrolux Home, undrar om det är det som folk blandar ihop?
 
Eller så är det så att dom som köpt IKEA så gärna önskar att det är ett Marbodal?
 
Farzan skrev:
Det där ryktet om att Marbodal tillverkar Ikeas köksstommar måste vara ett av de mest seglivade här, det känns som att dyker upp någon gång om året sedan långt tillbaka. Marbodal tillverkar Sentens-köken åt Electrolux Home, undrar om det är det som folk blandar ihop?
Nästan rätt där, Nobia tillverkar kök åt bla Marbodal, Sentens och Myresjökök i Tidaholmsfabriken. Men som sagt, inte Ikea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.