Binesh skrev:
Vem vill ha Festool?

Det är Black & Decker eller DeWalt som gäller! Här pratar vi riktiga verktyg som kan användas till allt. Inkompetenta Festool kan gå och slänga sig!

[länk]
Fast det kanske var så att han inte visste bättre utan "same s%#t, different name" :p
 
mattiasp skrev:
Jag har funderat en del på att det heter verktyg, maskiner & fordon. Vi kanske kan diskutera cyklar här i så fall...? Hela den är tråden är ju egentligen Off Topic.
Cyklar är roligt! Och fordon!

Körde fram till förra hösten (slog mig för mycket/var för gammal kom jag fram till) en Vert Trek III, hur kul som helst, så länge det är OK att cykla i shorts och man inte ska någonstans, tung som ett as var den dock, fast ska den hålla för 100+kg så krävs det väl antar jag...Numera blir det bil eller gå, tänker jaga rätt på en gammal kronan militär så småningom.

Här är en bild på pärlan (ej min men i det närmaste likadan)
 
  • vert.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats Bengtsson skrev:
Ok, då är jag med. Vobblande är jag inte så bekymrad för heller som vinglighet. Har jag handske på håller jag gärna om skruven, men utan handske föredrar jag något som absolut inte har/riskerar ha skärande spån. Trots det, kör även jag oftast med väldigt långa förlängingar och bits, så slipper jag byta, ren lathet.

--- Mats ---
Haha...vi är nog varandras motsatser Mats! Jag brukar alltid köra utan handskar, med fingrarna på skruv/skruvskalle (dock på området närmaste skallen, utan gängor), och den enda gång jag har skadat mig var när jag satte upp OSB och använde tunna och smidiga montagehandskar för att slippa få spinkor i händerna. När jag som vanligt har skruven mellan tumme och pekfinger så fastnar fingertoppen på pekfingret på något konstigt sätt, förmodligen i ett hack eller liknande på skruvhuvudet, och eftersom jag inte hade en chans att hinna släppa avtryckaren så rullas det flexibla tyget i handsken runt skruven och sen kläms fingertoppen rejält. Sjukt störigt:( Har du aldrig det problemet med handskar?
 
Man blir aldrig för gammal för att sätta sig på en racer. En av mina trogna spinningdeltagare är 70+ iafa och han pinnar igenom samma lopp som mig på racer. Respekt!

Jo, back to topic nästan, jag undviker handskar av just samma skäl som Daniel, det är för lätt att fastna i något. River det till i skinnet lite så gör det inget men fastnar handsken, då sitter man där. De få gånger jag har handskar är då jag kör med vinkelslip. Chucken som Festool har, har en ring längst fram som är frispinnande. Det är kalas, den kan man hålla i fast det går undan. Samma på min Makita borrmaskin, den spinner glatt i 3000 och chuckringen kan man hålla i utan problem.

För att återgå till topic, jag har ett starkt beroende till "ni-vet-vad". Har dock inga planer på att komma ur det. Eller att joina AF heller för den delen.
 
Grabben fick låna mina Makita maskiner (borrhammare, slagskruvdragaren och skruvdragaren) idag för att skruva och borra i dom blöta sandhögarna som tomten består av. Men icke dom höll. Det enda som hände var att mitt ansikte och mina händer blästrades av all sand som flög ut när jag lånade dom av honom.

PS han är 2 år :) Han älskar maskiner helst stora såsom traktorer och hjullastare... Pappas pojk :)
 
Daniel_N skrev:
Haha...vi är nog varandras motsatser Mats! Jag brukar alltid köra utan handskar, med fingrarna på skruv/skruvskalle (dock på området närmaste skallen, utan gängor), och den enda gång jag har skadat mig var när jag satte upp OSB och använde tunna och smidiga montagehandskar för att slippa få spinkor i händerna. När jag som vanligt har skruven mellan tumme och pekfinger så fastnar fingertoppen på pekfingret på något konstigt sätt, förmodligen i ett hack eller liknande på skruvhuvudet, och eftersom jag inte hade en chans att hinna släppa avtryckaren så rullas det flexibla tyget i handsken runt skruven och sen kläms fingertoppen rejält. Sjukt störigt:( Har du aldrig det problemet med handskar?
Använder inte handskar utan vantar, Tegera Cut heter den, en sorts tunn vante, mjuk som bomull, specialgjord för att skydda mot skärskador. Säljs på Eksandhs i malmö, inte stel på minsta sätt. Faktiskt aldrig drabbats av det du beskriver, men så har jag heller inte en festool utan en bra skruvdragare med rejäl motorbroms. ;) Har hänt givetvis att vanten fastnat i en skruvkant, vilket jag tar som att jag slapp ett skärsår, men inte att den klämt mig innan motorbromsen stoppat vridningen. Köper oftast billig skruv på Bauhaus, och började med vantarna efter otaliga tillfällen där jag gjort precis som du beskriver (det var mitt standardsätt också) och det lik förb... suttit en bit metallspån eller liknande som hittat till fingern.

--- Mats ----
 
mattiasp skrev:
Samma för mig, men nu har jag börjat köpa cyklar och cykeldelar i stället. Det är också mycket vanebildande. Exklusiva handverktyg är också trevliga!
+1

Festoolberoendet är sundare för plånboken.

ACME, aka Buddha
 
Mats Bengtsson skrev:
Använder inte handskar utan vantar, Tegera Cut heter den, en sorts tunn vante, mjuk som bomull, specialgjord för att skydda mot skärskador. Säljs på Eksandhs i malmö, inte stel på minsta sätt. Faktiskt aldrig drabbats av det du beskriver, men så har jag heller inte en festool utan en bra skruvdragare med rejäl motorbroms. ;) Har hänt givetvis att vanten fastnat i en skruvkant, vilket jag tar som att jag slapp ett skärsår, men inte att den klämt mig innan motorbromsen stoppat vridningen. Köper oftast billig skruv på Bauhaus, och började med vantarna efter otaliga tillfällen där jag gjort precis som du beskriver (det var mitt standardsätt också) och det lik förb... suttit en bit metallspån eller liknande som hittat till fingern.

--- Mats ----
Jaha...där ser man...Förstår jag dig rätt om du menar att jag dels måste vara uppmärksam när jag skruvar och dels måste ha en bosch? Det var inte lätt. Speciellt det första. Jaja, får väl börja med nr 2 då!

2XC12 med femtioelva olika tillbehör och ungefär 1 miljon bits till salu! Eller bytes mot bosch + en gnutta hantverkarskills!
 
Daniel_N skrev:
Jaha...där ser man...Förstår jag dig rätt om du menar att jag dels måste vara uppmärksam när jag skruvar och dels måste ha en bosch? Det var inte lätt. Speciellt det första. Jaja, får väl börja med nr 2 då!

2XC12 med femtioelva olika tillbehör och ungefär 1 miljon bits till salu! Eller bytes mot bosch + en gnutta hantverkarskills!
Bitsen kanske är bra? Dem skulle du kunna få ett bra pris på :)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Bitsen kanske är bra? Dem skulle du kunna få ett bra pris på :)

--- Mats ---
haha, jag ska tänka på det;)
 
Trodde att köplusten skulle ta slut när man köpt alla maskiner man använder sig av inom snickeri men helt plötsligt börjar tryckluftsslipar och målerimaskiner att intressera...
Finns ingen hejd på den här skiten, helt plötsligt börjar man debattera med sig själv att en till slipmaskin skulle vara bra så man slipper hålla på byta mellan papper, och helt plötsligt så öppnas ännu en ny värld av bekvämligheter... ja det är sjukt.


Mats Bengtsson skrev:
men så har jag heller inte en festool utan en bra skruvdragare med rejäl motorbroms. ;)

--- Mats ----
Har då aldrig ägt en skruvdragare med bättre motorbroms än festool's dragare. Har du borrchucken på så stannar den med ett knäpp när man släpper knappen.

Körde firmans bosch GSR 14,4 V-LI och det är tammefan det värsta jag jobbat med, klumpig och otymplig och otroligt seg motor.
 
gifen skrev:
Har då aldrig ägt en skruvdragare med bättre motorbroms än festool's dragare. Har du borrchucken på så stannar den med ett knäpp när man släpper knappen.
Jaja, bara tryck ner mig...trots att jag alltså har en motorbroms i toppklass så lyckas jag ändå klämma min vante+finger i maskinen:(

;)
 
Daniel_N skrev:
Jaja, bara tryck ner mig...trots att jag alltså har en motorbroms i toppklass så lyckas jag ändå klämma min vante+finger i maskinen:(

;)
Efter mycket arbete med att rekonstruera denna omöjliga situation har vetenskapsmännen kommit fram till att det går åstadkomma en klämning av den typ du nämner. Två förutsättningar är viktiga:

1. Reaktionerna skall vara avtrubbade med ett lämpligt verktyg (alkohol eller mycket brist på sömn har bedömts tillräckligt, men envishet av typen "vi släpp int" kan räcka). Detta sätter motorbromsen helt ur spel.
2. Användaren skall ha missuppfattat momentdragarfunktinonen och tänkt att den alltid skall stå på max.

Så länge inte tvåan är fallet så är ettan ingen risk. Det kan väl aldrig vara så att du föredrar att alltid ha momentdragaren på fullt? ;)

--- Mats ---
 
Hahaha...ingen kommentar mats!
 
Jaha så var det dags igen... Grabben verkar somna själv sätter mig vid tvn och vad börjar man titta på... Festool (roomservice) Och mina maskiner går inte sönder, det är alldeles för bra kvalite på Makita.
Får nog gå ner och smörja kedjan på cykeln eller nåt. Det verkar enligt tidigare talare vara ett bra botemedel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.