12 642 läst · 47 svar
13k läst
47 svar
Bergvärme Stockholm?
Daikin har ingen support till slutkund vilket jag tycker är en stor nackdel. Alla eventuella frågor måste gå via din återförsäljare. Jag skulle välja nibe pga att det är lätt att få hjälp om något strular.
De finns två typer av kompressorer.
Av-på. Dvs full effekt till värmesystemet är uppvärmt, sedan slår den av. När värmesystemet är tillräckligt kallt så slår den på full effekt igen, och så vidare.
Eller
Iverter - en varvtalsstyrd kompressor som anpassar effektuttaget efter effektbehovet för tillfället. precis som @Baskavoda säger så är Nibe F1255 en sådan.
De finns ett visst spann där kompressorn är som effektivast, kan ses i diagram på Nibes hemsida. Största nackdelen att ha en för stor kompressor är att denna effektiviteten kan ligga lite utanför vad ditt hus förbrukar. I mitt fall valde jag mellan en f1255-6 och en f1255-12. en f1255-6 skulle ge en ytterligare besparing på ca 600kr per år i el, för att dess effekspann låg bättre till. och så klart ett dyrare pris vid inköp av en större pump. Men en större kompressor behöver inte jobba lika hård, och då är ljudnivån betydligt lägre. Så de är lite att ge och ta. Där brukar firmorna ha ganska bra koll på vad som funkar bäst.
Skriv gärna ett hantverkaravtal med installatören, precisera slutdatum och ett bra vite. Så finns det en morot att göra klart i tid å så. Jag brukar köra vite på ett grundbelopp första veckan, typ 3-4k sedan 3% av kontraktssumman per vecka. Då finns de en motivation att göra klart eller prioritera din installation. =0)
Av-på. Dvs full effekt till värmesystemet är uppvärmt, sedan slår den av. När värmesystemet är tillräckligt kallt så slår den på full effekt igen, och så vidare.
Eller
Iverter - en varvtalsstyrd kompressor som anpassar effektuttaget efter effektbehovet för tillfället. precis som @Baskavoda säger så är Nibe F1255 en sådan.
De finns ett visst spann där kompressorn är som effektivast, kan ses i diagram på Nibes hemsida. Största nackdelen att ha en för stor kompressor är att denna effektiviteten kan ligga lite utanför vad ditt hus förbrukar. I mitt fall valde jag mellan en f1255-6 och en f1255-12. en f1255-6 skulle ge en ytterligare besparing på ca 600kr per år i el, för att dess effekspann låg bättre till. och så klart ett dyrare pris vid inköp av en större pump. Men en större kompressor behöver inte jobba lika hård, och då är ljudnivån betydligt lägre. Så de är lite att ge och ta. Där brukar firmorna ha ganska bra koll på vad som funkar bäst.
Skriv gärna ett hantverkaravtal med installatören, precisera slutdatum och ett bra vite. Så finns det en morot att göra klart i tid å så. Jag brukar köra vite på ett grundbelopp första veckan, typ 3-4k sedan 3% av kontraktssumman per vecka. Då finns de en motivation att göra klart eller prioritera din installation. =0)
Ska jag vara ärlig, tror jag inte många justerar in mer, än att de luftar och drar igång pumpen. Kurva 9 är väl standard på Nibes pumpar. Många installatörer (rörmokare) kan sin rörmokardel, och kan installera en pump, men de vet inget om hur själva kylmaskinen i pumpen fungerar!N Napster skrev:
Installationen var hos mina föräldrar och den gick smidigt och snabbt, pumpen tuffar på. Farsan har nog inte mekat något med pumpen utan låtit den vara som den installerades. Elförbrukningen har minskat lite men samtidigt har farsan sluppit fylla på oljepannan med olja varje år för ca 30.000 kr så nog har det blivit billigare och jag tror han kan ytterligare få ner kostnaden med ett bättre elavtal. Idag har han vattenfall och bundet på 2 år så såfort det har gått ut blir det att se över priset.T tobben87 skrev:
Gammal tråd, men för att bespara flera andra massa ångest; anlita INTE K2 Energi. Sitter på en bergvärmepump som är felinstallerad och inte fungerar efter över ett års tafatta försök att fixa den. I skrivande stund utan värme och varmvatten i över en vecka (och under vintern 23/24 hade jag 4-5 sådana peridoder). Låt er inte luras av Thomas Tarps nasarfasoner, välj någon annan återförsäljare om än några tusenlappar dyrare.N Napster skrev: