1. - Greenline HE C11 - Verkar vara en on/off kompressor(?), dvs den slår igång och kör fullt och sedan stänger av. Helt okej om man har stor vattenvolym eller en acctank att köra emot. Men vid mindre volymer, eller vid vissa värmebehov så kan de bli väldigt många start stopp, det är oftast start/stopp som sliter på kompressorn. Rent energimässigt är väl de sådär också. Ljudmässigt man de låta en del om den alltid kör på full fräs, beroende på vart den står någon stans. Vill du se statistik, eller styra den via mobilen så behövs det en gateway för 6-8tusen(?) extra. COP 4,4

2. - IVT Geo 512c - Varvtalsstyrd kompressor, dvs anpassar varvtalet efter lasten. Mindre start stopp, bättre drifteskonomi och tystare vid lägre förbrukning. Mindre behov av att ha en stor volym eller acctank att jobba emot. Scop 5,85. Vill du se statistik, eller styra den via mobilen så behövs det en gateway för 6-8tusen(?) extra.

3. NIBE F1255-16 - Varvtalsstyrd kompressor, mindre start stopp, tystare och bättre driftsekonomi. SCOP 5,5. Nätverksmodul ingår, så ingen extrakostnad där. Går att se info via nibe uplink.

Samtliga pumpar så ska man styra den via nätverket så är de en månads/årskostnad för det.

Vad de gäller garantier så är de ungefärligt likvärdig längd för samtliga pumpar. IVT pratar inte så högt att man kräver två servicebesök av auktoriserad leverantör för att garantin ska gälla. Varje besök kostar väl i runda slängar 2000-2500kr, så lägg på 5000 i total investeringskostnad på IVT pumparna för att få garanti under hela tiden. Samt 6-8tusen för nätverksmodul. Från typ 2020 kommer elmätningen ske per 15minuter och elpriserna kommer variera över dygnet när många förbrukar. Då vill man ha möjlighet att pumpen själv brassar på när de e billigt och snålar lite när de e dyrt. Vet inte IVT kräver nätverksmodul för det.

Jag har själv en Nibe och är nöjd med den. =0) Ovanstående va de jag reflekterade över när jag köpte pump i höstas.

Excel
Ta in offert med Thermiapump 18 års garanti

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ta in offert med Thermiapump 18 års garanti
Fast Thermias 18 års garanti är ingen garanti.
Första tre åren är garanti.
Resterande åren är ett "tillägg till din hemförsäkring".

Din hemförsäkring bekostar reparationen, Thermias "garanti" betalar självrisk och evt åldersavdrag.
Är felet billigare än din hemförsäkrings självrisk så får du pyta själv.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
N Napster skrev:
Eftersom jag inte har någon erfarenhet kring bergvärme så måste jag fråga, en utav offerterna var väldigt bra specificerad (kanske för bra) gällande förbrukningen som är 35 000 kWh och efter installationen så skulle det minska till 9000 kWh, är det ens möjligt, låter för mig som en fantasisiffra? (huset är på 3 våningar, totalt ca 300 kvm)
Jag tycker inte det låter helt orimlig. Har sedan 5 år en 1255-16 i vårt 300 m2 stora 60-talshus i Sthlm, den förbrukar 10000 kWh/år (separat mätare). Tidigare förbrukning av olja resp pellets motsvarade 45000 kWh/år-förluster i pannan.
En fördel med Nibe är att man själv kan ladda ner nya programvaruversioner och uppdatera värmepumpen.
240 m borrhål.

Nu börjar det bli dags och välja, ärligt talat så är det mer eller mindre en djungel när det kommer till olika märken/modeller på pumpar. Alla våra offerter har innehållit helt olika pumpar så man vet inte riktigt vad man bör välja, kan ni hjälpa och ev. motivera?

Offerter

1. Greenline HE C11
Borrhål 220m
Pris efter ROT: 150k

2. IVT Geo 512c
Borrhål 200m
Pris efter ROT: 175k

3. NIBE F1255-16
Borrhål: 230m

4. DAIKIN EGSQH10S18A9W
Borrhål: 200m
Pris efter ROT: 150k

5. NIBE 1226-12
Borrhål: 200m
Pris efter ROT: 155k

6. IVT Geo 516C eller IVT Premiumline HQ E13
Borrhål: 2st x 135m
Pris efter ROT: 180k

7. Thermia Diplomat Inverter M
Borrhål: 210m

Redigerat:
Kan inte då ingen Thermia är med. :thinking:

R RoBo skrev:
Kan inte då ingen Thermia är med. :thinking:
Missade visst en offert som hade en Thermia, har uppdaterat listan :geek:

Hur mycket ingår gällande befintlig värmesystem och intrimning av det tillsammans med intrimning av värmepumpen?
Min fråga gör det inte enklare men det skulle jag kontrollera i de olika offerterna.

A AndersS skrev:
Hur mycket ingår gällande befintlig värmesystem och intrimning av det tillsammans med intrimning av värmepumpen?
Min fråga gör det inte enklare men det skulle jag kontrollera i de olika offerterna.
Ingen intrimning alls då oljepannan tas bort.

Värmepumpen och värmesystemet måste väl ändå trimmas in?

useless useless skrev:
Värmepumpen och värmesystemet måste väl ändå trimmas in?
Ifall du menar att de justerar pumpen efter installationen så antar jag att alla gör det vid en komplett installation eller menar du att vissa företag installerar och bara sätter igång pumpen och sticker? :thinking:

Tyvärr allt för vanligt.

useless useless skrev:
Tyvärr allt för vanligt.
Okej men bortsett från det, vilken pump är bäst utav alternativen?

En offert var på två borrhål, vet inte riktigt ifall det är bättre än ett hål, har inte fått svar utav företaget än vad fördelen är?

Satsa på en inverterstyrd pump, ordentligt borrhål och en firma som känns skyst.
IVT får du högre totalekonomi då de kräver service och man får betala extra för nätverksmodul.
Nibe NIBE 1226-12 är inte en iverterpump så den åker bort.
Kvar är Daikin, Thermia och Nibe f1255. Jag skulle satsa på en Nibe, då jag är väldigt nöjd med min. Men Värdera de olika installatörerna för dessa pumpar också, känns de bra, ring på någon referens å så? Priset skiljer inte supermycket mellan dem.

N Napster skrev:
Okej men bortsett från det, vilken pump är bäst utav alternativen?
Alla de pumparna är bra. Det är minst lika viktigt att du väljer en seriös installatör som verkligen justerar in prylarna optimalt.

En offert var på två borrhål, vet inte riktigt ifall det är bättre än ett hål, har inte fått svar utav företaget än vad fördelen är?
Det kan vara problem att borra 200+ meter. Den firman kanske hellre offererar två hål på en gång än chansar och blir tvungen att borra ett till efter att det har tagit stopp efter 185 meter?
Se till att alla fyra brineslangarna dras in i pannrummet och hålen parallellkopplas där i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.