optimum optimum skrev:
Positivt.
Ett bra sätt at fasa ut miljömässigt sämre alternativ

Det negativa vi själva upptäckte år 1999 var att taxeringsvärdet stiger med bergvärme och en troligen kommande fastighetsskatt så blir det inte kul.
Även värdet på huset stiger!!!!!!

Jag skulle gärna se att miljömässigt bra alternativ inte bestraffas.

• Gilla
olotor
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
En reflektion, borra gör man bara en gång. De föreslår 170m, har inte sätt någon angivelse hur stort ditt hus är. Men generellt kostar det väldigt lite att borra säg 30meter till, totalt 200m. Historiskt sätt så har värmepumparna alltid blivit mer effektiva vartefter så om du ska byta den om säg 20år så kan de där 30metrarna extra göra att du får ännu bättre effekt på den nya pumpen. Sen om du vill satsa på frikyla i samband med installationen så är det alltid trevligt med några meter extra. =)
Ja, angående djupet på hålet har jag pratat med firman om. De hade ett kalkylprogram som du nyttjade (troligen från IVT/Bosch) dom angav ett djup, sedan la de på ca 10% på det. Jag fick känslan av att ett för djupt hål, säg kanske 200m, när kalkylen säger 140m kan ställa till med problem för pumpen. Jag ska dubbelkolla detta med firman och se till att få en bra förklaring.

Nackdelarna med djupt hål är att man kanske får ställa upp kb-cirkulationspumpen ett snäpp. Fördelen är att COP blir bättre pga varmare brine, du får räkna på det, du verkar gilla kalkyler
En anledning till att firman inte vill borra djupare, kan vara att deras luftkompressor inte klarar så djupa hål (det krävs högre tryck, ju djupare man borrar)
Ofta, särskild förr, tar man ofta så grunda hål man kommer undan med, just för att offerten ska bli lägre.
Jag har bara skummat dina siffror, men det känns som att ett djupare hål än 170m inte skulle skada i ditt fall.
Men hör med firman vad förklaring till valt djup är, dom här kalkylprogrammen, dom har ger jag inte mycket för.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Enligt vilken standard/norm etc. ska ett VVS-jobb och bergvärmeinstallation utföras av en seriös aktör? T.ex. AMA eller liknande? Jag vill referera till denna/dessa vid beställning av jobbet.

Jag installerade bergvärme för 8 år sedan. Fick rekommendationen att borra 160 m. Jag la till 20 meter till 180. Idag ångrar jag att jag inte lät borraren använda sina 200 meter borr som han hade kunnat. Varje vår när brine-vätskan in visar +1 så blir jag nervös att värmen inte ska räcka fram tills det blir varmt. Och det kostar inte många kronor att borra några meter till när allt är på plats. Jag kan inte förstå varför det skulle kunna innebära problem för värmepumpen. Den lyfter ju inte mer vätska än som faller ner så det är bara friktionen i slangen som blir lite större.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Nu är bergvärmen på plats. De kommer imorgon och avslutar lite (täcklock etc.). Det blev till slut en Thermia Atlas 12, 200m hål och 13 radiatorer. 2 elradiatorer sitter kvar i badrum + toalett som skall få golvvärme (vattenburen) vid kommande renovering. Nu väntar jag spänt på de kommande månadernas elförbrukning. Med det nuvarande elpriset så känns en bergvärmeinstallation extremt vältajmad!

• Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Kul!
Installerade en Atlas i augusti förra året, den har varit i drift ett år nu.
Det var pellets innan, och beräknad förbrukning om man räknar bort förluster från pannan var cirka 32000 kWh.

nu med atlas i drift hamnade årsförbrukning på 10965kwh totalt inklusive hushållsel.
Jag räknar med att pumpen dragit cirka 8000 av dom, kanske lite mindre till och med
Helnöjd!!

• Gilla
rogra96 och 2 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Nu är bergvärmen på plats. De kommer imorgon och avslutar lite (täcklock etc.). Det blev till slut en Thermia Atlas 12, 200m hål och 13 radiatorer. 2 elradiatorer sitter kvar i badrum + toalett som skall få golvvärme (vattenburen) vid kommande renovering. Nu väntar jag spänt på de kommande månadernas elförbrukning. Med det nuvarande elpriset så känns en bergvärmeinstallation extremt vältajmad!
Nu har vi kör två hela månader (nov-dec) med den nya installationen. Mycket nöjda. Höjt tempen inomhus ca 2 grader mot tidigare år. Cirka 40-50% minskad förbrukning dessa månader.

Linjediagram som visar historisk förbrukning och kostnad för el i kWh och kronor månadsvis över fyra år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kennster och 2 till
  • Laddar…
Och nu har vi data på jan-feb 2022.

Nov 2020 - Feb 2021: 12 383 kWh
Nov 2021 - Feb 2022: 5765 kWh, över 50% minskad förbrukning :)

Linjediagram som visar historisk elanvändning och kostnad i kWh och kronor från 2018 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rel2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.