12 är ok.

Om du räknar över 20 år så bör du i ärlighetens namn lägga in en bergvärmepump till.

Hur många luftvärmepumpar har du räknat med att köpa under samma period? Livslängd 10 år?

MathiasS MathiasS skrev:
12 är ok.

Om du räknar över 20 år så bör du i ärlighetens namn lägga in en bergvärmepump till.

Hur många luftvärmepumpar har du räknat med att köpa under samma period? Livslängd 10 år?
12 år är kanske åt hållet glädjekalkyl till fördel för bergvärme. Säg 14 år kanske.

Om du tittar vid år 5 så ser du en engångspost på 25' för en ny luft-luft. Den vi har idag är installerad 2013, och jag hoppas den klarar 5 år till.

En annan sak som tillkommer är ju service. Luftpumpen "behöver" ju service varje 2 år, det bör jag ta med också. Vad bör man kalkylera med för en Bergvärmepump?

25000:- låter mycket för en luft/luft värmepump och varför ska du köpa en service vartannat år ?
Låter nästan som du har en IVT !!!!!

A arowe17 skrev:
Vad bör man kalkylera med för en Bergvärmepump?
Min närmar sig 20 år nu och har inte haft behov av service. Den service som behövs kan du göra själv (tömma ett filter i cirkulationspumpen).

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
På 8år har servicen på min bergvärme varit ca 2800:-

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Har man inte tummen mitt i handen så kan man göra ”service/rengöring” på dom flesta värmepumpar.
Gäller att hålla lite koll när man handlar så man inte blir påtvingad en massa dyra servicar för att garantin ska gälla.
Men en service eller besök efter en viss tid av en duktig installatör/montör på tex luft/vatten eller bergvärme för att kolla upp så allt ser bra ut eller att det kanske behövs göra någon justering kan vara bra för många om det inte ingår ett återbesök,

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
25000:- låter mycket för en luft/luft värmepump och varför ska du köpa en service vartannat år ?
Låter nästan som du har en IVT !!!!!
Är inte det rimligt för en bättre modell av lite storlek?
Service har jag kört 2ggr (2017 och 2019) på vår LG sedan vi köpte huset 2017, den tidigare ägaren servade 2015. Tack vare detta gällde garantin t.o.m. slutet av 2019. Hösten 2019 började inomhusdelen låta dåligt ifrån lagren , och vi fick då i princip hela enheten utbytt då allt var ihopbyggt i en stor kassett. Så där lönade sig det att vi servade pumpen. Även pumpens prestanda över tid förbättras ju av att den gås igenom och rengörs grundligt.

Du kan lika gärna göra det själv , men du verkar ha en dålig deal för att garantin ska gälla.
Men att hålla rent bibehåller prestandan som du skriver, många glömmer dock bort att utedelens baksida ska göras rent,

Sen kan man ha olika åsikt om vad som är en ”bättre modell” och inte kostar väl en LG 25000:- ?

Nu spårade nog tråden gällande bergvärme ur tror jag

C Comfort Thomas skrev:
Du kan lika gärna göra det själv , men du verkar ha en dålig deal för att garantin ska gälla.
Men att hålla rent bibehåller prestandan som du skriver, många glömmer dock bort att utedelens baksida ska göras rent,

Sen kan man ha olika åsikt om vad som är en ”bättre modell” och inte kostar väl en LG 25000:- ?

Nu spårade nog tråden gällande bergvärme ur tror jag
Nu var det så att LG erbjöd förlängd garanti (upp till 7 år) om man följde deras serviceintervall. Hade jag genomfört servicen själv så hade inte LG, helt kostnadsfritt, bytt ut de trasiga komponenterna när enheten var 7 år gammal. I detta fallet var jag nöjd att jag följt tillverkarens intervall. Men oftast så klarar man ju sig ändå..

Nu har jag ändrat till 20 000:- för en ny luft-luftpump i kalkylen. Jag kalkylerar med att byta ut den år 4 och år 14. En ny post på 15 000:- för 6st nya elradiatorer till källaren. Jag har även lagt in en post på 80 000:- för en ny bergvärmepump år 20. Jag skippade eventuella servicekostnader för både luft-luft och bergvärme.

Break even vid 13 år.

Kalkylblad med energikostnader för husstand, inkluderar elpriser, förbrukning och kostnader för bergvärme och luft-luftpump över 20 år.

P Pin skrev:
Du bör lägga in kostnad för lånet på 150000 och alternativ användning av de 150000 du redan har sparat.
Om räntan är fortsatt låg blir den kanske 2000 per år. Risk för högre ränta bör beaktas.
Om du investerar 150000 får du avkastning. Historiskt senaste decennierna 9% per år på börsen , så om du istället lånar 150000 till och investerar 150000 så har du 600000 innan din payback är nådd om 20 år.
Kanske du har något annat viktigt /nödvändigt som kostar 150000 kommande år som borde prioriteras högre?
Slutligen hade jag funderat över estetiken med rördragning, men det kanske går att lösa på ett snyggt sätt hos dig.

Lite annat perspektiv än du frågade efter, men hoppas detta också är relevant.
Ränta på ett eventuellt lån á 150' blir ju i storleksordningen 100-150:- /månad. Och om man överger elradiatorer så bör man kunna gå ner från 20A till 16A, vilket kostar ca 100:-/mån hos Jönköpings energi. Så dessa månadskostnader går nästan att kvitta.

Redigerat:
Intressant tråd. Jag har nästan samma förutsättningar, 70-tals sutterrängvilla med oljefyllda elradiatorer och en luft/luft på undervåningen. Förbrukar ca 20000 kWh / år. Har även FTX sedan 1,5 år tillbaka.

En aspekt för mig att byta till bergvärme är att jag då skulle slippa ljudet från luftvärmepumpen både utomhus och inomhus. Både vår innedel och utedel är väldigt strategiskt placerade så man ser dem inte så lätt men ljudet slipper man ju inte. Svårt att bestämma vad det är värt i en kalkyl men men det är ju en komfortgrej i alla fall.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Nu har jag funderat ytterligare en sväng, och det lutar åt att vi slår till. Vi får en break even på cirka 10-11 år rent ekonomiskt, och utöver det blir vi av med luft-luft värmepumpen (inkl. dess surr). Vi kommer även kunna höja temperaturen 1-2 grader inomhus på vinterhalvåret utan att kostnaden sticker iväg något alldeles.

Förutsättningar och input i vår kalkyl:
Elpris: 1,2:- / kWh (1,1:- ger break even på 11 år, 1,3:- ger 9 år)
Total förbrukning idag: 28 000 kWh/år (varav hushållsel ca 5 000 kWh/år)
Total förbrukning med bergvärme: 12 000 kWh/år (7 000 kWh b.v.pump + 5 000 hushållsel)

Offerten vi har fått gäller IVT Geo500 (140m borrhål) och 14st radiatorer av Thermopanel V4.

Kalkylblad med energiförbrukning och kostnader jämförandes nuvarande system och bergvärme över 20 år.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
optimum
A arowe17 skrev:
Det här var ju trevliga nyheter, Skatteverket går in och finansierar bergvärme med ett räntefritt lån!

[länk]
Positivt.
Ett bra sätt at fasa ut miljömässigt sämre alternativ

Det negativa vi själva upptäckte år 1999 var att taxeringsvärdet stiger med bergvärme och en troligen kommande fastighetsskatt så blir det inte kul.
Jag skulle gärna se att miljömässigt bra alternativ inte bestraffas.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
En reflektion, borra gör man bara en gång. De föreslår 170m, har inte sätt någon angivelse hur stort ditt hus är. Men generellt kostar det väldigt lite att borra säg 30meter till, totalt 200m. Historiskt sätt så har värmepumparna alltid blivit mer effektiva vartefter så om du ska byta den om säg 20år så kan de där 30metrarna extra göra att du får ännu bättre effekt på den nya pumpen. Sen om du vill satsa på frikyla i samband med installationen så är det alltid trevligt med några meter extra. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.