136 415 läst · 160 svar
136k läst
160 svar
Bergvärme/Elförbrukning skenar!
Hoppas få besked snart.useless skrev:
Hade pumpen havererat eller något står och tokdrar el så borde elräkningen ha varit hög hela månaden.
Nu förbrukades det 4500 kwh 1-13 jan och däreftet normal förbrukning på 700 kwh resten av månaden
R RoAd skrev:Det låter inte som en lösning. Om hålet är underdimensionerat kommer antagligen inte heller kylan räcka till om det inte handlar om ett mycket litet system. Och hålet kommer av samma anledning inte heller kunna lagra speciellt mycket värme.
Jag tror att det enda ni kan göra är att borra ett nytt hål med tillräcklig kapacitet.
Sshhh, förstör inte mitt interna säljargument
Jag har också börjat kolla på att byta ut pumpen (som är inne på sitt 22:a år) och då ingår borrning av ytterligare hål. Vårt hål är 115 meter och idag borrar man nästan det dubbla vid nyinstallation i området.
Innan min bergvärmepumps kompressor pajade betedde den sig också konstigt. Jättehög förbrukning januari och februari, normalförbrukning i mars och sen hög förbrukning i april igen. Fick inte heller några felmeddelanden förrän i slutet. Så mina fem cent är på kompressorn i värmepumpen.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Går väl räkna fram den effekt ungefär som pump inkl el patron gett extra under den tiden. 3 el 6 kW/dygn extra blir ju en del.Henrikn137 skrev:
Jag hoppas du har fel, men så kan det ju vara.I ericalnemar skrev:
Om man nyss bytt elmätare så kan det kanske vara så att den gamla mätaren inte var uppkopplad för avläsning. Då har ni troligen betalat för en uppskattad förbrukning och nu när de bytte mätare och läste av den gamla så kan det ha diffat en del mellan den uppskattade och den verkliga mätarställningen.
Det är inte så att du dragit ner termostaterna på radiatorerna? Ett tips är att ha dom på fullt öppna för att säkerställa flödet i systemet. Farsan hade dragit ner sina termostater och det resulterade i att värmepumpen gick konstant och med tillsats.
Jag förstår!K Klakorp skrev:
Snarare tvärtom faktiskt eftersom vi snålade i december och blev trötta på att frysa hemma hehe.