17 662 läst · 89 svar
18k läst
89 svar
Bergvärme bästa valet för mig?
Det spelar ju ingen roll. En luft/vatten drar igenom den mängden luft som behövs för att plocka upp önskad energi och en vätska/vatten den mängd vätska det behövs.T torkelb skrev:Specifika värmekapaciteten för luft är 1 och för vatten 4,19 per kilo (Wikipedia). En liter vatten väger ca ett kilo och ett kilo luft är ca 1000 liter. Det behövs alltså mer än 4000 liter luft för att motsvara en liter vatten när det gäller värmeinnehållet vid samma temperatur. Det finns säkert fler väsentliga och praktiska skillnader när det gäller beräkning av luft/vatten- och vatten/vatten-värmepumpar.
Det är ju därför en luftvärmepump har en flera dm stor fläkt som blåser några tusen kubikmeter luft i timmen medans markvärmepumpens brinepump pumpar någon enstaka kubik brinevätska i timmen.
Höjer du för mycket kommer elpatron gå in för kompressorn klar inte så höga grader. Man kan vilja ändra inställning utan att enbart höja tempen man kan vilja starta på lägre temp och fortfarande värma till hög temp eller vad som helst jag tycker det är bra att valet finns i alla fall.hscn skrev:
En sak som spelar in är att en markvärme pump inte behöver frosta av medans en luft vatten vp behöver frosta av när det fryser på och då oftast tar energin till avfrostningen från husets värmesystem.useless skrev:Det spelar ju ingen roll. En luft/vatten drar igenom den mängden luft som behövs för att plocka upp önskad energi och en vätska/vatten den mängd vätska det behövs.
Det är ju därför en luftvärmepump har en flera dm stor fläkt som blåser några tusen kubikmeter luft i timmen medans markvärmepumpens brinepump pumpar någon enstaka kubik brinevätska i timmen.
Fast kondensering är 80-tal. Du tappat dessutom 40% av den potentiella besparingenelectroluxaren skrev:
Det beror ju helt på hur du producerar tappvarmvatten och vad radiatorerna kräver för framlednings temp.
Den stora nackdelen är att du inte har någon skiktning i den gamla pannan.
Priset är ju beroende på rörmokaren välvilligt då det blir en betydligt mer omfattande installation. Kanske till och med borttagning av gamla pannan och har man ju aldrig någon möjlighet till reserv uppvärmning
Den stora nackdelen är att du inte har någon skiktning i den gamla pannan.
Priset är ju beroende på rörmokaren välvilligt då det blir en betydligt mer omfattande installation. Kanske till och med borttagning av gamla pannan och har man ju aldrig någon möjlighet till reserv uppvärmning
Nästan alltid när man installerar en komplett anläggning med flytande kondensering samt vv ladning så byter man allt dvs även pannan men den nya har ju naturligtvis elpatroner som reserv samt spets. Kan man installera en anläggning för fast kondensering på några timmar fixar man installera en anläggning för flytande samt vv laddning rätt snabbt också borde gå på 1 dag om man är så snabb.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
hscn skrev:Nja, komfortlägena är enligt installatörs- och användarhandbok "ekonomi, normal, lyx och tillfällig lyx". De avser så vitt jag begriper mängden bad- eller duschvatten man får ut ur vv-beredarens 200 liter, temperaturen i beredaren varierar mellan ca 45 - 52 °C.
Tillfällig höjning för legionellaskydd då elpatron går in och höjer temperaturen (antar att det är till 60°) kan inte ställas in så att den sker oftare än en gång/dygn, inställbar 1 - 90 dygn mellan tillfällena (fabriksinställning var fjortonde dygn).
Har inte brytt mig så mycket, en dos kaustiksoda när det börjar "klucka i vasken" är en snabb och effektiv åtgärd.
Låter galet enligt mig. Min är 65° om jag inte väljer komfortläget. I komfortläget får jag rampa upp hur mycket jag vill. Det är inställt på var 7:e dag nu. Ring installatören, de kan komma åt fabriksinställningarna.
Ja självklart är detta det optimala.S smurfen72 skrev:Nästan alltid när man installerar en komplett anläggning med flytande kondensering samt vv ladning så byter man allt dvs även pannan men den nya har ju naturligtvis elpatroner som reserv samt spets. Kan man installera en anläggning för fast kondensering på några timmar fixar man installera en anläggning för flytande samt vv laddning rätt snabbt också borde gå på 1 dag om man är så snabb.
Men ett hus från tidigt 60-tal kanske vill ha >50˚C ut på radiatorerna och då kan man ju gå den enkla å billiga vägen
Att köra vv till 65 grader med vp tycker jag låter galet finns ingen anledning till så hög temp.Chrissofsweden skrev:
Markvärme / jordvärme är en bättre lösning för den som vill göra allt själv, om du känner någon som vill gräva. Detta förutsätter dock att du har en hyffsat stor tomt och ett berget ligger en bit ner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Markvärme
https://sv.wikipedia.org/wiki/Markvärme