17 699 läst · 89 svar
18k läst
89 svar
Bergvärme bästa valet för mig?
vad har du för uppgifter på livlängd bergv vs LF?useless skrev:Det låter som att du har väldigt bra förutsättningar. Sen är det temperaturen under uppvärmningssäsong som är det intressanta, så att man har 8 grader i slutet av sommaren har inte så stor betydelse för den totala kostnaden.
I det långa loppet är nog bergvärme bästa iallafall. Dels för att man slipper en förfulande och potentiellt störande utedel och dels för att livslängden på de ingående delarna är längre.
vilka delar är det som inte håller?
förfulning? ja om man tittar på bilderna här i forumet på pannrum med bergvärme så är det inte vackra: ful rördragning, ful isolering, läckande rör, kondens och i stort sätt väldigt sunkigt. men smaken är som baken.
Ett fult pannrum kan man stänga dörren till... Vad gäller livslängden så är det själva kollektorn som lever längst och påverkar återinvesteringskostnaden mest. Borrhål/markkollektor håller ju förhoppningsvis till alla värmepumpar man hinner förbruka under en livstid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
Invändigt är det inte så mycket som skiljer i utseende, inte omöjligt att en del maskiner till och med har samma kåpor. (Luft-Vatten mot bergvärme)
Förhopningar är väl inte så exakta uppgifter?useless skrev:
Tack för alla svar!
Ni har fått mig att tänka om! Kollar man på SGI så verkar det som att djupet i området ligger allt från 37 meter till 80 meter. Vet inte vad det innebär i kostnader (best-worst case) men nu lutar det år en lv pump pga det verkar enklare.
Jag har en tomt på 1200 m2 men jag är inte sugen på att riva upp gräsmattan för jordvärme, så det går bort. Bergvärme är en chansning kostnadsmässigt vad jag förstår (kan man inte provborra eller nåt för att få en mer exakt prisbild?) och området lämpar sig bra för lv pump då dagarna under noll grader inte är många - så lv pump får det bli!
Dessutom kommer jag nog inte störas av utedelen då det finns en naturlig ganska dold plats man kan ha den på
Nu till en annan fråga då: Jag vill värma upp totalt 280 m2 (jag tar i, men vill ha det framtidssäkert). Vilka modeller ska jag kika på, eller ännu bättre en helhetsleverantör dvs inkl installation i Malmö-Lund trakterna?
Bör jag docka den till befintlig kombipanna, vad är isåfall nackdelarna?
Tror ni att jag kan komma undan under 100.000 kr?
Ni har fått mig att tänka om! Kollar man på SGI så verkar det som att djupet i området ligger allt från 37 meter till 80 meter. Vet inte vad det innebär i kostnader (best-worst case) men nu lutar det år en lv pump pga det verkar enklare.
Jag har en tomt på 1200 m2 men jag är inte sugen på att riva upp gräsmattan för jordvärme, så det går bort. Bergvärme är en chansning kostnadsmässigt vad jag förstår (kan man inte provborra eller nåt för att få en mer exakt prisbild?) och området lämpar sig bra för lv pump då dagarna under noll grader inte är många - så lv pump får det bli!
Dessutom kommer jag nog inte störas av utedelen då det finns en naturlig ganska dold plats man kan ha den på
Nu till en annan fråga då: Jag vill värma upp totalt 280 m2 (jag tar i, men vill ha det framtidssäkert). Vilka modeller ska jag kika på, eller ännu bättre en helhetsleverantör dvs inkl installation i Malmö-Lund trakterna?
Bör jag docka den till befintlig kombipanna, vad är isåfall nackdelarna?
Tror ni att jag kan komma undan under 100.000 kr?
Nja, provborra lär inte någon göra. Den stora kostnaden är att böka dig utrustningen till borrningen och borra. Du har ju själv kollat upp data i området. Går du till en firma i området som sysslar med bergvärme borde de ge dig en hyfsad bra bild vad det skulle kosta.
Magkänslan baserad på en del googlande säger mig att bergvärme är snäpet vassare än lv när det kommer till underhåll och livslängd. Men jag tror inte att en lv pump har kass livslängd bara för det, jag får nöja mig med det resonemanget
Ingen som kan tipsa om en bra modell eller företag? Vilken effekt och verkningsgrad borde jag kolla efter? Ska som sagt klara 250-300 m2.
Ingen som kan tipsa om en bra modell eller företag? Vilken effekt och verkningsgrad borde jag kolla efter? Ska som sagt klara 250-300 m2.
Kommer en pump med högre effekt än vad jag behöver, att dra mer el än en med lägre effekt men som ändå uppfyller mina behov? Alltså kan man överdimensionera eller kommer den att bara enbart att förbruka den energin som behövs för att värma upp huset?
Tex om jag köper en på 17 kw men effekten som behövs är egentligen 9 kw, kommer den då att förbruka 9 kw?
Bosch har tydligen en varvtalsstyrd kompressor.. hur vanligt e det på de andra modellerna?
Tex om jag köper en på 17 kw men effekten som behövs är egentligen 9 kw, kommer den då att förbruka 9 kw?
Bosch har tydligen en varvtalsstyrd kompressor.. hur vanligt e det på de andra modellerna?
Redigerat:
Köper man en alldeles för stor on/off kompressor i förhållande till husets värmebehov kommer den att få många start och stopp som sliter ut den i förtid. Är kompressorn varvtalsstyrd kommer den att anpassa sig till värmebehovet men om den är stor kommer dess minsta effekt att vara ganska hög och den går som on/off med många start och stopp under den lite varmare delen av året. Det är viktigt att välja rätt storlek på värmepumpen i förhållande till husets behov.
Tack! Vilket dilemma detta ger: har 125 kvm idag, kommer att bygga till med ca 25 kvm till dvs totalt 150 kvm. Sedan har jag källaren på 125 kvm som ju ska underhållvärmas (16 grader) men om 5-10 år så vill jag kunna inreda källaren och då med normal rumstemp.
Vilken effekt borde man sikta på?
Vilken effekt borde man sikta på?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 122 inlägg
Tror en 10kw borde räcka, men du behöver räkna på effekten mer noggrant.
Släng ut befintlig panna och sätt en för pumpen anpassad komplett innedel men inbyggd vvb. Allt annat är bara extra krångel i onödan.
Bosch och IVT är bra (samma företag)
Nibe F2120 är också en bra pump
Släng ut befintlig panna och sätt en för pumpen anpassad komplett innedel men inbyggd vvb. Allt annat är bara extra krångel i onödan.
Bosch och IVT är bra (samma företag)
Nibe F2120 är också en bra pump
Fortfarande är det ingen som lyckats övertyga mig om att varvtalsstyrda värmepumpar skulle ha lika bra hållbarhet som On/Off. Men det får väl framtiden utvisa när dom gått 15-20 år.
Det finns flera anledningar till att det skulle kunna vara så; t ex skador på motorlager p g a övertoner från VFDn, sämre kylning av motor vid låga varvtal, eller bristande smörjning av kompressorn vid låga varvtal.
Den som lever får se...
Det finns flera anledningar till att det skulle kunna vara så; t ex skador på motorlager p g a övertoner från VFDn, sämre kylning av motor vid låga varvtal, eller bristande smörjning av kompressorn vid låga varvtal.
Den som lever får se...