N noone70 skrev:
Behöver inte säga ett ord, det räcker med att låta vår 40 kg vakthund lösa problemet åt mig 🤷‍♂️
Jag skulle erbjuda ett ordentligt mål mat efter ett ordentligt dagsverke, lite omänskligt att låta hunden skrämma bort den lågbegåvade grannen som inte vill eller kan göra rätt för sig på ett hederligt sätt. Risken är ju också att han återkommer och stjäl från dig eller dina hederliga grannar om man låter stackarn springa hem hungrig men inte trött fysiskt arbete.

R Rkarlsson skrev:
Om det sker och du menar allvar med vad du säger så hoppas jag att du är stor och stark annars blir det inte många hem du kommer råna.
En sån stor stark och svagbegåvad ska sättas i ordentligt arbete så han inte blir farlig för sig själv och andra, är landet strömlöst bör vedsågning med bågsåg och vedklyvning kunna vara lämpliga sysslor om man inte har nått tungt som ska bäras hem eller nått potatisland som behöver grävas.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja, Mk1 har bra lagringstid. Jag har ett Atlas Copco QES20 (20KVA).
Var det inte blankdiesel (B0) du hade? Mk1 har väl Fame iblandat som har rätt kort hållbarhet?

Mvh
 
D Dortmunder DAB skrev:
Var det inte blankdiesel (B0) du hade? Mk1 har väl Fame iblandat som har rätt kort hållbarhet?

Mvh
Jo, jag skrev bara inte ut B0
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle erbjuda ett ordentligt mål mat efter ett ordentligt dagsverke, lite omänskligt att låta hunden skrämma bort den lågbegåvade grannen som inte vill eller kan göra rätt för sig på ett hederligt sätt. Risken är ju också att han återkommer och stjäl från dig eller dina hederliga grannar om man låter stackarn springa hem hungrig men inte trött av arbete fysiskt arbete.


En sån stor stark och svagbegåvad ska sättas i ordentligt arbete så han inte blir farlig för sig själv och andra, är landet strömlöst bör vedsågning med bågsåg och vedklyvning kunna vara lämpliga sysslor om man inte har nått tungt som ska bäras hem eller nått potatisland som behöver grävas.
Jag har aldrig skrivit att jag inte skulle erbjuda en behövande mat eller hjälp. Det var bara han som som utgick i från det(man dömer kanske andra efter hur man själv skulle ha resonerat).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle erbjuda ett ordentligt mål mat efter ett ordentligt dagsverke, lite omänskligt att låta hunden skrämma bort den lågbegåvade grannen som inte vill eller kan göra rätt för sig på ett hederligt sätt. Risken är ju också att han återkommer och stjäl från dig eller dina hederliga grannar om man låter stackarn springa hem hungrig men inte trött fysiskt arbete.


En sån stor stark och svagbegåvad ska sättas i ordentligt arbete så han inte blir farlig för sig själv och andra, är landet strömlöst bör vedsågning med bågsåg och vedklyvning kunna vara lämpliga sysslor om man inte har nått tungt som ska bäras hem eller nått potatisland som behöver grävas.
Det gäller bara att hitta de innan de hinner gå loss. Sådana med stort våldskapital kanske passar till skitgörat.
Men skulle det ske så får man hoppas att de går på fel hem direkt så det är avslutat omgående. Så inte en stackars familj som inte kan försvara sig får dit idioterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det gäller bara att hitta de innan de hinner gå loss. Sådana med stort våldskapital kanske passar till skitgörat.
Men skulle det ske så får man hoppas att de går på fel hem direkt så det är avslutat omgående. Så inte en stackars familj som inte kan försvara sig får dit idioterna.
Nu har han ju redan blottat sina bristande sociala färdigheter och har chans att tänka om och växa upp innan det ev blir nån skarp situation. Ändrar han inte tankesätt och sätt mot sina grannar kommer nån dra till honom hårt med yxhammaren om och när han försöker stjäla från sina strömlösa grannar.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det gäller bara att hitta de innan de hinner gå loss. Sådana med stort våldskapital kanske passar till skitgörat.
Men skulle det ske så får man hoppas att de går på fel hem direkt så det är avslutat omgående. Så inte en stackars familj som inte kan försvara sig får dit idioterna.
Det är nog inte snackare med stort tangentbordsvåldskapital vi ska oroa oss för vid ett större strömavbrott, då är såna pojkar tämligen körda...
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har han 4 km till dk så bor han i Helsingborg. Han behöver ingen bro. Om han inte äger en båt så kan han betala någon bra pengar, eller skaffa sig en kajak. Har han riktigt bra fysik så kan han en fin dag i augusti simma över.
HH båtarna lär gå med vid strömavbrott även om de är eldrivna, de har ju liksom diesel kvar.

Om det skulle smälla så undrar jag dock om kastrup är igång till Spanien.

Annars kan han ju ta fram stora plånboken och åka till Ljungbhed och hoppas på att någon nappar och tar ut ett litet flygplan så de kan flyga obesedda till spanien.
Man behöver inte flyga till Spanien, finns andra färdsätt.
Visst ska man försvara sitt land, 100%.
Men om det springer ryssar på gatan som jag nämnde då är det liksom redan kört.
Då tror jag inte det är bara jag som drar till annat ställe.
 
S Soppatorsk skrev:
Visst ska man försvara sitt land, 100%.
Men om det springer ryssar på gatan som jag nämnde då är det liksom redan kört.
Då tror jag inte det är bara jag som drar till annat ställe.
Att andra inte gör sin plikt och försvarar friheten är en usel anledning att svika sitt fädernesland, vi ska försöka stoppa alla angrepp på vår och Europas frihet innan främmande makt står på vår mark och slänga ut eventuella inkräktare som tagit sig hit oavsett om det är ryssar eller några andra.

Om Ukrainarna vore lika fega och flyktbenägna som du @Soppatorsk vore Ukrainas självständighet slut och ondskan hade segrat.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att andra inte gör sin plikt och försvarar friheten är en usel anledning att svika sitt fädernesland, vi ska försöka stoppa alla angrepp på vår och Europas frihet innan främmande makt står på vår mark och slänga ut eventuella inkräktare som tagit sig hit oavsett om det är ryssar eller några andra.

Om Ukrainarna vore lika fega och flyktbenägna som du @Soppatorsk vore Ukrainas självständighet slut och ondskan hade segrat.
Men nu är ju Ukrainas försvar liiiiite större än Sveriges.
Vad var det man kom fram till? Om Ryssland skulle anfalla Sverige så skulle det ta 10 (?) dagar innan vi var rökta.
 
S Soppatorsk skrev:
Men nu är ju Ukrainas försvar liiiiite större än Sveriges.
Vad var det man kom fram till? Om Ryssland skulle anfalla Sverige så skulle det ta 10 (?) dagar innan vi var rökta.
Om Finland skulle resonerat så galet som du gör vore landet inte längre fritt. Om Ukraina lagt ner vapnen och sprungit till Spanien vore landets frihet förlorad och ondskan hade segrat.
Att fly för att angriparen är större är fegt och innebär att man viker sig istället för att strida för sin rätt, är du @Soppatorsk månne putinist eller är du bara feg och dum?
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
M mattoys skrev:
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
Victron tillverkar omformare med ren sinusvåg som går över på batteridrift som en ups när strömmen går.
Dom är inte billiga med dom funkar kanon och kommer med 5 års garanti.
Dom går med att programmera om man köper till en MK3 VE.Bus.

Tänk på att du bör ha ren sinusvåg om du ska driva cirkulations pumpar.
Cikulations pumpar gillar inte modifierad sinusvåg utan "knorrar" och kan gå sönder med tillslut.
https://www.offgridlagret.se/products/victron-energy-pmp121800000-multiplus-12-800-35-16-230v-ve-bus
 
S Soppatorsk skrev:
Man behöver inte flyga till Spanien, finns andra färdsätt.
Visst ska man försvara sitt land, 100%.
Men om det springer ryssar på gatan som jag nämnde då är det liksom redan kört.
Då tror jag inte det är bara jag som drar till annat ställe.
Menar du att det är kört för Ukraina?
 
S Soppatorsk skrev:
Man behöver inte flyga till Spanien, finns andra färdsätt.
Visst ska man försvara sitt land, 100%.
Men om det springer ryssar på gatan som jag nämnde då är det liksom redan kört.
Då tror jag inte det är bara jag som drar till annat ställe.
”Varje meddelande att motståndet skall upphöra är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och SKALL försvara sig”

Ett citat som borde vara obligatorisk kunskap för ALLA medborgare!

https://sfhm.se/wp-content/uploads/2022/10/Om-kriget-kommer-1952.pdf
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
Ett citat som borde vara obligatorisk kunskap för ALLA medborgare!
Det där hör väl tyvärr hemma i "saker vi glömt"-tråden... 🙄
 
  • Ledsen
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.