Renoverare
· 23 inlägg
Blir nog tydligen att skaffa en kraftigare balk.hlph skrev:Om det är en balk som man använder tillfälligt för t.ex. ett lyft är ju nedböjning ett kriterium som är speciellt viktigt, såvida deformationen inte är så stor så att den ger andra negativa effekter. Det viktigaste är ju att vi inte får någon kollaps av tvärsnittet och det första kravet är att vi har god säkerhet mot plastisk deformation. Men för många tvärsnitt är där även stabilitetskrav som ska kontrolleras. Så jag hade inte använt balken på det sättet. Jag tycker inte att man ska tulla på säkerhetsfaktorn, det finns säkert osäkerheter av viken.
Renoverare
· 23 inlägg
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 052 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 052 inlägg
Jag ställer mig i skaran som inte lyft med denna balk. Har hlph räknat rätt är det på tok för hög spänning. När jag räknat lyftdon har vi räknat på 3-5 gånger märkvikten mot flyt, därtill bucklingsanalyser, krav på största nedböjning, i några fall även egenmoder. Har Kane räknat rätt är min uppfattning att även nedböjningen är för stor.
De ekonomiska konsekvenserna är stora om det blir fel här. Kanske står någon och styr lasten så att det även föreligger risk för personskade. Även om din balk nog funkar för ändamålet så är nog inte bra nog. Sök rätt på ett klassat lyftok!
De ekonomiska konsekvenserna är stora om det blir fel här. Kanske står någon och styr lasten så att det även föreligger risk för personskade. Även om din balk nog funkar för ändamålet så är nog inte bra nog. Sök rätt på ett klassat lyftok!
Renoverare
· 23 inlägg
Yes så får det bli, klassat lyftok finns så det blir att skaffa en betydligt kraftigare balkD Den ofrivillige klåparen skrev:Jag ställer mig i skaran som inte lyft med denna balk. Har hlph räknat rätt är det på tok för hög spänning. När jag räknat lyftdon har vi räknat på 3-5 gånger märkvikten mot flyt, därtill bucklingsanalyser, krav på största nedböjning, i några fall även egenmoder. Har Kane räknat rätt är min uppfattning att även nedböjningen är för stor.
De ekonomiska konsekvenserna är stora om det blir fel här. Kanske står någon och styr lasten så att det även föreligger risk för personskade. Även om din balk nog funkar för ändamålet så är nog inte bra nog. Sök rätt på ett klassat lyftok!
Ett fyrkantrör i stål, 80x80x3,6 eller större borde funka, om det gäller 500 kg och 1,8 m spännvidd.
Det borde var tillräckligt med marginal. För lyftbalkar, vilket man skulle kunna se det här som, behöver man en faktor 2 mot plastisk deformation och en faktor 3 mot kollaps. Man behöver inte ha så stora säkerhetsfaktorer som man har på lyftdon, typ schacklar. Men det är ju viktigt att man inte i för några lokala otrevligheter när man fäster in en lyftanordning. Det lär vara det som är dimensionerande.G Granngubben skrev:
Om balken böjs så behöver man se till att kedjor mm inte kan glida av..
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 052 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 052 inlägg
Lite väl högt. Har du lasten i z-led får du böjning runt y-led och jag får då nedböjningen av punktlasten (på fritt upplagd balk) till 0.8 mm och av egenvikten av balken 0.02 mm.K Kane skrev:
EDIT: Såg att TS skulle belasta balken i y-led dvs över z-axeln.
hlph skrev:Det borde var tillräckligt med marginal. För lyftbalkar, vilket man skulle kunna se det här som, behöver man en faktor 2 mot plastisk deformation och en faktor 3 mot kollaps. Man behöver inte ha så stora säkerhetsfaktorer som man har på lyftdon, typ schacklar. Men det är ju viktigt att man inte i för några lokala otrevligheter när man fäster in en lyftanordning. Det lär var som är dimensionerande.
Drygt 5 mm såsom som du skrevK Kane skrev: