hlph hlph skrev:
Om det är en balk som man använder tillfälligt för t.ex. ett lyft är ju nedböjning ett kriterium som är speciellt viktigt, såvida deformationen inte är så stor så att den ger andra negativa effekter. Det viktigaste är ju att vi inte får någon kollaps av tvärsnittet och det första kravet är att vi har god säkerhet mot plastisk deformation. Men för många tvärsnitt är där även stabilitetskrav som ska kontrolleras. Så jag hade inte använt balken på det sättet. Jag tycker inte att man ska tulla på säkerhetsfaktorn, det finns säkert osäkerheter av viken.
Blir nog tydligen att skaffa en kraftigare balk.

D
Jag ställer mig i skaran som inte lyft med denna balk. Har hlph räknat rätt är det på tok för hög spänning. När jag räknat lyftdon har vi räknat på 3-5 gånger märkvikten mot flyt, därtill bucklingsanalyser, krav på största nedböjning, i några fall även egenmoder. Har Kane räknat rätt är min uppfattning att även nedböjningen är för stor.

De ekonomiska konsekvenserna är stora om det blir fel här. Kanske står någon och styr lasten så att det även föreligger risk för personskade. Även om din balk nog funkar för ändamålet så är nog inte bra nog. Sök rätt på ett klassat lyftok!

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag ställer mig i skaran som inte lyft med denna balk. Har hlph räknat rätt är det på tok för hög spänning. När jag räknat lyftdon har vi räknat på 3-5 gånger märkvikten mot flyt, därtill bucklingsanalyser, krav på största nedböjning, i några fall även egenmoder. Har Kane räknat rätt är min uppfattning att även nedböjningen är för stor.

De ekonomiska konsekvenserna är stora om det blir fel här. Kanske står någon och styr lasten så att det även föreligger risk för personskade. Även om din balk nog funkar för ändamålet så är nog inte bra nog. Sök rätt på ett klassat lyftok!
Yes så får det bli, klassat lyftok finns så det blir att skaffa en betydligt kraftigare balk

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Ett fyrkantrör i stål, 80x80x3,6 eller större borde funka, om det gäller 500 kg och 1,8 m spännvidd.

D
G Granngubben skrev:
Ett fyrkantrör i stål, 80x80x3,6 eller större borde funka, om det gäller 500 kg och 1,8 m spännvidd.
Blir väldigt hög spänning även i det tvärsnitt.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Blir väldigt hög spänning även i det tvärsnitt.
Jaså, jag tycker inte 85 MPa är en väldigt hög spänning, det finns ingen risk för vippning eller något annat instabilitetsfenomen i ett fyrkantrör.

G Granngubben skrev:
Jaså, jag tycker inte 85 MPa är en väldigt hög spänning, det finns ingen risk för vippning eller något annat instabilitetsfenomen i ett fyrkantrör.
Det borde var tillräckligt med marginal. För lyftbalkar, vilket man skulle kunna se det här som, behöver man en faktor 2 mot plastisk deformation och en faktor 3 mot kollaps. Man behöver inte ha så stora säkerhetsfaktorer som man har på lyftdon, typ schacklar. Men det är ju viktigt att man inte i för några lokala otrevligheter när man fäster in en lyftanordning. Det lär vara det som är dimensionerande.

Om balken böjs så behöver man se till att kedjor mm inte kan glida av..

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
G Granngubben skrev:
Du har rätt, jag fick det till det dubbla först. Man ska inte räkna hållfasthet med mobiltelefon liggandes i horisontalläge. 😂

• Gilla
hlph och 1 till
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Nu har inte jag mina gamla formelsamlingar i närheten men det verkar bli 5 mm nedböjning om den ligger på det sättet. Så det skall vara OK.
Lite väl högt. Har du lasten i z-led får du böjning runt y-led och jag får då nedböjningen av punktlasten (på fritt upplagd balk) till 0.8 mm och av egenvikten av balken 0.02 mm.

EDIT: Såg att TS skulle belasta balken i y-led dvs över z-axeln.

S scorp1on skrev:
EDIT: Såg att TS skulle belasta balken i y-led dvs över z-axeln.
Vad får du för beräknade värden då?

S
hlph hlph skrev:
Det borde var tillräckligt med marginal. För lyftbalkar, vilket man skulle kunna se det här som, behöver man en faktor 2 mot plastisk deformation och en faktor 3 mot kollaps. Man behöver inte ha så stora säkerhetsfaktorer som man har på lyftdon, typ schacklar. Men det är ju viktigt att man inte i för några lokala otrevligheter när man fäster in en lyftanordning. Det lär var som är dimensionerande.
K Kane skrev:
Vad får du för beräknade värden då?
Drygt 5 mm såsom som du skrev

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.