Renoverare
· 23 inlägg
Det är ju inte svårare än att beräkna största böjspänning som största moment dividerat med böjmotståndet. I det här fallet blir det M=2500*900 Nmm och böjmotståndet runt Z =13800mm3 (tabellvärde) då får man en största spänning på 163 MPa. om det är en 235 material så är det lite för liten säkerhet. För Lyfbalkar vill man ha en faktor två mot plastisk deformation. Jag hade inte lyft med hjälp av den balken. Om man istället böjer runt Y är inte spänningarna i balken några problem, men man bör räkna på vippning. Det gör inte jag till vardags så det har jag ingen koll på hur man lite snabbt gör det.
Renoverare
· 23 inlägg
Renoverare
· 23 inlägg
Ska lyftet och förflyttningen ske i Finland vet jag inte vilka regler som gäller, här i Sverige får du allt sätta om ugnen och låta sotaren provtrycka och godkänna installationen innan du tar den i bruk efter att ha flyttat den.B Byggare och renoverare skrev:
B Byggare och renoverare skrev:
Alltid svårt att få ett svar man vill Jag håller fortfarande vid att om det inte är S355 stålkvalite i din balk så kan du få problem. Men det kanske går att staga upp den med något annat...B Byggare och renoverare skrev:
Om det är en balk som man använder tillfälligt för t.ex. ett lyft är ju nedböjning ett kriterium som är speciellt viktigt, såvida deformationen inte är så stor så att den ger andra negativa effekter. Det viktigaste är ju att vi inte får någon kollaps av tvärsnittet och det första kravet är att vi har god säkerhet mot plastisk deformation. Men för många tvärsnitt är där även stabilitetskrav som ska kontrolleras. Så jag hade inte använt balken på det sättet. Jag tycker inte att man ska tulla på säkerhetsfaktorn, det finns säkert osäkerheter av viken.K Kane skrev:
Renoverare
· 23 inlägg
Jo det kan jag allt tänka mig. Var hittar man källa på reglerna på att man måste sätta om ugnen efter flytt i Sverige? Har du specifikt ställt den frågan av myndigheterna? Vill gärna se det skriftligt.F fribygg skrev:
Du får nog kolla på Boverket vilka regler som gäller för nyinstallerade gamla eldstäder, jag vet inte vad som gäller din ugn och om den överhuvudtaget kommer kunna godkännas för eldningB Byggare och renoverare skrev:
Renoverare
· 23 inlägg
Har inget problem att få ett negativt svar dock vill jag att man håller sig till ämnet, kan försöka kolla kvalitet på balken, kan möjligen få fram det med lite forskningZ zbynio skrev:
Renoverare
· 23 inlägg