Hej
Tänkte använda en upe 120 balk för ett lyfta ett objekt i och behöver hjälp att beräkna hur mycket den tål. Upe 120 och en spännvidd på 180cm med lyftpunkt på mitten av balken.

Tack på förhand

Lite svår att säga något utan att veta kvalisorten på stålet. U-balkar har olika bärigheter beroende på om de monteras "liggande" eller "stående". Låttast bli att fråga den som sålde dig balken.

Jo är inte möjligt att fråga, liggande blir den använd och frågan är egentligen ifall den tål att lyftas 500kg i.

Ojojoj! Vem klarar att lyfta det? Men seriöst så kan den vika sig om det inte är 355 stål och man lyfter i ändarna. Kan man lyfta 60cm från mitten, borde den klara sig även med 235. Men då pratar vi inte några dynamiska laster. Är inte det bara att testa annars?

Z zbynio skrev:
Ojojoj! Vem klarar att lyfta det? Men seriöst så kan den vika sig om det inte är 355 stål och man lyfter i ändarna. Kan man lyfta 60cm från mitten, borde den klara sig även med 235. Men då pratar vi inte några dynamiska laster. Är inte det bara att testa annars
Z zbynio skrev:
Ojojoj! Vem klarar att lyfta det? Men seriöst så kan den vika sig om det inte är 355 stål och man lyfter i ändarna. Kan man lyfta 60cm från mitten, borde den klara sig även med 235. Men då pratar vi inte några dynamiska laster. Är inte det bara att testa annars?
Lyfter, flyttar och reparerar hus om dagarna så lyftet är inget problem, vände mig till detta forum för att få en beräkning på en balk som jag redan innehar och vill lyfta/hänga upp 500kg i på mitten av 2m dvs 1m. Gubbgissningar och förlöjligande undanbedes.

B Byggare och renoverare skrev:
Jo är inte möjligt att fråga, liggande blir den använd och frågan är egentligen ifall den tål att lyftas 500kg i.
Skall du belasta den över z-axeln menar du? Över y-axeln är 500 kg inte mycket.
Diagram över C-profil med axlar markerade, inklusive z- och y-axlar, samt specifika mått och radier. Diskussion om belastning över z-axeln.

D
Vad har du för krav? Ska det vara säkert? Hur säkert? Hur lyfter du? Ska du kunna känna dig trygg i tinget om något skiter sig? Eller ska du göra ett lyft av något okänsligt i privat regi där lyftet ger ingen risk för personskada eller större material skada?

Ska du ha ett "papper" på att detta duger så ska du köpa en tjänst, kommer bli pissdyrt. Fulvarianten är att söka på typ beam deflection calculator och knappa in dina uppgifter, du vill nog (killgissning) hålla nedböjningen under kanske 1:500 eller 1:1000. Egentligen ska fler kollar göras men om nedböjningen är så låg bör du ha ett ganska snällt spänningstillstånd, men det här får du göra på egen risk, jag tar inget som helst ansvar för det.

Bäst och seriösaste är att hitta riktigt klassat lyftok detta.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lyfter, flyttar och reparerar hus om dagarna så lyftet är inget problem, vände mig till detta forum för att få en beräkning på en balk som jag redan innehar och vill lyfta/hänga upp 500kg i på mitten av 2m dvs 1m.
Isåfall vet du väl erfarenhetsmässigt om det funkar?
Själv vet jag att man kan lyfta en hel älg i två ihopspikade 2*8 med 4 meter mellan upplagen och skulle därför inte tveka att sätta kedjelyftblocket i en sling runt din balk och lyfta 500kg

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall vet du väl erfarenhetsmässigt om det funkar?
Själv vet jag att man kan lyfta en hel älg i två ihopspikade 2*8 med 4 meter mellan upplagen och skulle därför inte tveka att sätta kedjelyftblocket i en sling runt din balk och lyfta 500kg
Det handlar om en kakelugn ca 140cm hög som skall firas ner från vån 2 till vån 1 och därför vill jag vara 100 säker att det håller då jag bara har en chans.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad har du för krav? Ska det vara säkert? Hur säkert? Hur lyfter du? Ska du kunna känna dig trygg i tinget om något skiter sig? Eller ska du göra ett lyft av något okänsligt i privat regi där lyftet ger ingen risk för personskada eller större material skada?

Ska du ha ett "papper" på att detta duger så ska du köpa en tjänst, kommer bli pissdyrt. Fulvarianten är att söka på typ beam deflection calculator och knappa in dina uppgifter, du vill nog (killgissning) hålla nedböjningen under kanske 1:500 eller 1:1000. Egentligen ska fler kollar göras men om nedböjningen är så låg bör du ha ett ganska snällt spänningstillstånd, men det här får du göra på egen risk, jag tar inget som helst ansvar för det.

Bäst och seriösaste är att hitta riktigt klassat lyftok detta.
Krav är ju givetvis att ingen skadar sig och att inget går sönder. Lyfter med kedjetalja och det är i mitt privata hus så på mitt egna ansvar och risk

K Kane skrev:
Skall du belasta den över z-axeln menar du? Över y-axeln är 500 kg inte mycket.
[bild]
Över z axeln, tänker att den blir ostabil annars eller är du av annan åsikt?

Det handlar om en kakelugn ca 140cm hög som skall firas ner från vån 2 till vån 1 och därför vill jag vara 100 säker att det håller då jag bara har en chans.
Bara till dekoration? Om du ska flytta en kakelugn måste den ju ändå sättas om och provtryckas innan du får elda i den.

F fribygg skrev:
Bara till dekoration? Om du ska flytta en kakelugn måste den ju ändå sättas om och provtryckas innan du får elda i den.
Behöver inte sättas om eftersom den står på egen ram och fötter och kan därför flyttas. Skall givetvis provtryckas

Behöver inte sättas om eftersom den står på egen ram och fötter och kan därför flyttas. Skall givetvis provtryckas
Men detta hade ju ingenting med beräkningen av balken att göra

Har du skriftligt på det från den som ska godkänna installationen? Om inte får du nog sätta om ugnen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.