Be gärna konstruktören om långtidslasten, det är ofta denna som styr när det gäller cellplastens ”kapacitet”

• Gilla
Bedholm
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå varför det finns en betongpelare i fasad på ett lättbetonghus?

Huset är som detta fast den västra vägen är hel hela vägen ingen sväng till höger .

Öppningen är 6 m med en 320 mm hea balk.
På pelaren vilar också en annan balk som är över skjutdörrspartiet till höger som är 3.2 m bred .

• Ritning av ett 2-plans vinkelhus på 198 m² med detaljerade rumsbeskrivningar och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelaren är mitt emot matplatsen ut mot trädgård

Har du några K-ritningar?

Nej inte än

Jag förstår var pelaren finns. Däremot förstår jag inte valet av lösning eller de uträkningar som kan ligga bakom. En HEA 320 balk klarar väldigt stora laster som jag inte kan föreställa mig kan bli aktuella här. Dessutom behöver inte spännvidden vara 6 meter när det finns en vägg som kan utnyttjas.

Jag har limträbalkar som ska vila på balken .
Pelaren
En till gjuten balk
Ytterväggen är 10 m bred 36,5 cm

Då är det dessvärre svårt att ge några råd. Att göra som föreslaget är kanske det mest lämpliga då lasten påförs centriskt på plinten. Vad är anledningen till att du vill ha en annorlunda lösning?

Helt gjuta en gång istället för att gjuta två gånger .

1 gång för att förstärka pelaren och sen resten av gjutningen .

Fick jag förklarat

Väljer man långa spännvidder på balkarna så blir ju pelarlasterna därefter. Jag saknar ett helhetstänkande här. Är husleverantör och grundentreprenör olika företag?

Jag känner mig lite trög ikväll men balken löper alltså parallellt med väggen mellan vardagsrum och sovrum? Isf borde det vara lämpligt som justus sa att använda den väggen som pelare.

Röd hea
Grön gjutning

Där grön och röd möts är pelare av betong och armring .

Det är där k säger inte räcker utan behöver en platta på minst 1.3x1.3

• Planritning av ett tvåplans vinkelhus med betonad pelare där röd och grön linje korsar varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fixar du utan den extra gjutningen. Det du behöver göra är att förtjocka vissa delar av plattan. Antar att du har 300mm isolering, då plockar du bara bort 200mm och låter kantbalkarna ”fortsätta” in i huset. Typ julgransfot..
Skiss kommer strax..

Du min herre är en ängel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.