6 316 läst · 35 svar
6k läst
35 svar
Belastning i en kantelement
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Be gärna konstruktören om långtidslasten, det är ofta denna som styr när det gäller cellplastens ”kapacitet”
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag har svårt att förstå varför det finns en betongpelare i fasad på ett lättbetonghus?
Huset är som detta fast den västra vägen är hel hela vägen ingen sväng till höger .
Öppningen är 6 m med en 320 mm hea balk.
På pelaren vilar också en annan balk som är över skjutdörrspartiet till höger som är 3.2 m bred .
Öppningen är 6 m med en 320 mm hea balk.
På pelaren vilar också en annan balk som är över skjutdörrspartiet till höger som är 3.2 m bred .
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du några K-ritningar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag förstår var pelaren finns. Däremot förstår jag inte valet av lösning eller de uträkningar som kan ligga bakom. En HEA 320 balk klarar väldigt stora laster som jag inte kan föreställa mig kan bli aktuella här. Dessutom behöver inte spännvidden vara 6 meter när det finns en vägg som kan utnyttjas.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Då är det dessvärre svårt att ge några råd. Att göra som föreslaget är kanske det mest lämpliga då lasten påförs centriskt på plinten. Vad är anledningen till att du vill ha en annorlunda lösning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väljer man långa spännvidder på balkarna så blir ju pelarlasterna därefter. Jag saknar ett helhetstänkande här. Är husleverantör och grundentreprenör olika företag?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag känner mig lite trög ikväll men balken löper alltså parallellt med väggen mellan vardagsrum och sovrum? Isf borde det vara lämpligt som justus sa att använda den väggen som pelare.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det fixar du utan den extra gjutningen. Det du behöver göra är att förtjocka vissa delar av plattan. Antar att du har 300mm isolering, då plockar du bara bort 200mm och låter kantbalkarna ”fortsätta” in i huset. Typ julgransfot..
Skiss kommer strax..
Skiss kommer strax..