Jag har faktiskt inte frågat, då jag hade den bilden i min ägo sedan tidigare. Han bad mig att hjälpa honom att sprida budskapet om rättegången när det begav sig:

https://mobil.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3204-ytterligare-rttegng-om-puts-p-cellplast.html

Men hade jag varit i hans skor hade jag jublat, men bara inombords. Han får ju böta dyrt om han yttrar sina tankar.

SueCia skrev:
Hur ställde sig trådskaparen till att ni gör en förstasidesnyhet av det här? Jag förstår såklart att ni inte tar bort inlägg enligt era regler och jag förstår poängen med den regeln.

Men att göra en förstasidesnyhet med bild på TS på framsidan är lite hårt ifall han inte var med på det själv. Ursäkta om jag missat någonting.
 
  • Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Bravo Marlen!
 
F
Marlen Eskilsson skrev:
Här är det vanligt att man har förhandlat med inlägg i forumet i tingsrätten. Sedan blir vi kontaktade av den stackars konsumenten som säger att det beslutades i domstol att deras inlägg skulle raderas. Men i våra diskussionsregler finns inskrivet att vi inte raderar. Publiceringen är definitiv efter tre timmar.

Jag la till text om det i artikeln också.
Jag håller verkligen med om allt som är skrivet ovan. Reglerna på byggahus.se finns av en anledning och är till för att följas, och att det är ett ytterst tveksamt domstolsbeslut (att man inte har rätt till sin yttrandefrihet)..............Men det finns ett men.

Tänk om familjen förlorar en renovering av huset pga att hustillverkarens advokater VISSTE att det inte var möjligt att få inlägg raderade och att snacket hos hustillverkaren gick i stil med "Okej - Vi går med på renoveringen, men lägger till att de måste radera inläggen på byggahus.se......Vi vet ju att det inte är möjligt, men det vet inte familjen, så de kommer nappa på denna dealen."

Personligen känner jag att ENSTAKA gånger (om det hänger på en familjs framtid vs inlägg på byggahus.se) ja då är valet lätt. Ska man göra avsteg från reglerna så ska det finnas synnerliga skäl.....och det gör det verkligen här. Den här familjen har kämpat så hårt. Låt det inte stupa på att en radering av inlägg inte är möjlig bara för att "regler är regler"

Man ska kunna göra undantag i synnerligen ömmande fall, här är det befogat att göra det undantaget !
 
Robot Lawnmower skrev:
Jag håller verkligen med om allt som är skrivet ovan. Reglerna på byggahus.se finns av en anledning och är till för att följas, och att det är ett ytterst tveksamt domstolsbeslut (att man inte har rätt till sin yttrandefrihet)..............Men det finns ett men.

Tänk om familjen förlorar en renovering av huset pga att hustillverkarens advokater VISSTE att det inte var möjligt att få inlägg raderade och att snacket hos hustillverkaren gick i stil med "Okej - Vi går med på renoveringen, men lägger till att de måste radera inläggen på byggahus.se......Vi vet ju att det inte är möjligt, men det vet inte familjen, så de kommer nappa på denna dealen."

Personligen känner jag att ENSTAKA gånger (om det hänger på en familjs framtid vs inlägg på byggahus.se) ja då är valet lätt. Ska man göra avsteg från reglerna så ska det finnas synnerliga skäl.....och det gör det verkligen här. Den här familjen har kämpat så hårt. Låt det inte stupa på att en radering av inlägg inte är möjlig bara för att "regler är regler"

Man ska kunna göra undantag i synnerligen ömmande fall, här är det befogat att göra det undantaget !
Förstår hur du tänker, men å andra sidan förlorar forumet sin kraft. Som det är nu borde företag tänka sig för tidigt i en konflikt om de har koll på forumet och reglerna för inlägg.

We don't negotiate with terrorists
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Robot Lawnmower skrev:
Man ska kunna göra undantag i synnerligen ömmande fall, här är det befogat att göra det undantaget !
Men var skall en sådan gräns gå?
Bättre att det är som nu, att allt som finns på forumet tillhör Byggahus AB efter 3 timmar och blir då likt det som skrivs i någon tidning. Då blir det ingen gränsdragning och som osiris skriver, forumet förlorar inte sin kraft och företag får tänka sig för tidigt i en konflikt.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Det ÄR INTE domstolen som fattat ett sådant beslut!
Det är bara vid förlikningar där parterna själva går in i överenskommelserna frivilligt som sådana villkor är möjliga.

Jättebra att reglerna sätter gräns just mot att företag kan ställa krav. Det gör det lätt att avfärda frågan som inte förhandlingsbar för den som får ett sådant förslag. Företaget kommer inte tjata om att få in villkor om något som är omöjligt att genomföra.
 
F
Förstår hur ni tänker #19 och #20 och ni har helt rätt i sak, jag köper argumenten.

Dock undrar jag om den part som företrädde familjen vid förlikningen verkligen visste att det inte gick att radera inlägg på byggahus.se. För vid första anblicken ser det ju ut som en klockren deal......."jag trycker på delete, ni fixar mitt hus"

Jag är också mycket förvånad över företaget (om den nu var så mån om sitt rykte) lät fallet gå så här långt. Hade inte varit några skriverier alls om företaget gjort rätt direkt. Nu gör de det de ska, och vill bli av med inlägg/skriverier........................tja exakt som att vrida klockan tillbaka alltså !
 
Ja, om de hade ett ombud så är det ju verkligen dåligt av honom att inte uppmärksamma dem på att kolla om de verkligen har möjligheten att ta bort saker innan de skriver på.
 
Robot Lawnmower skrev:
...
Dock undrar jag om den part som företrädde familjen vid förlikningen verkligen visste att det inte gick att radera inlägg på byggahus.se...
Det är väl ganska standar idag, att det man skriver på Internet finns kvar till nästa istid.

Försök att radera något på tex Flashback eller på andra bloggar så får du se!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Förlikningen faller ju inte, det enda som möjligen händer är att vitet löses ut. Möjligen.
 
Robot Lawnmower skrev:
Jag är också mycket förvånad över företaget (om den nu var så mån om sitt rykte) lät fallet gå så här långt. Hade inte varit några skriverier alls om företaget gjort rätt direkt. Nu gör de det de ska, och vill bli av med inlägg/skriverier........................tja exakt som att vrida klockan tillbaka alltså !
Eftersom det inte är ett hus utan troligtvis dom flesta eller ännu värre all hus dom uppfört under en ansenlig tidsperiod.

Ett "normalt" företag (oavsett bransch) har en vinstmarginal på tio procent när det går "normalbra", och att fixa fem-tio års felbyggda fasader kan springa iväg till ett par årsomsättningar.

Så kallade enstegstätade putsfasader kommer därmed driva vissa hustillverkare i konkurs och nästa steg kommer bli process mot föräkringsbolagen huruvida företagens ansvarsförsäkringar skall täcka detta.
 
Robot Lawnmower skrev:
... och att det är ett ytterst tveksamt domstolsbeslut (att man inte har rätt till sin yttrandefrihet)...
Du är felinformerad om vad yttrandefrihet faktiskt är.

Yttrandefrihet är ett förbud för det allmänna, företrädesvis staten, att förhindra dina yttranden.

Yttrandefrihet är inte ett förbud för privata aktörer att hindra dina yttranden och inte heller en rätt att säga vad du vill utan konsekvenser.

I detta fall kommer det allmänna inte stoppa yttranden, men kommer hjälpa ett privat företag att genomdriva konsekvenser, till exempel att den som yttrar sig måste betala ett förutbestämt skadestånd (vite är fel term i sammanhanget).

Sen är det givetvis puckat av företaget att avkräva tystnad. Mycket bättre att säga "Vi håller inte med, men nu har högsta instans dömt så här och då gör vi rätt för oss direkt i stället för att tvinga våra kunder till ytterligare en rättsprocess. Nu ska vi se till att våra kunder får en bra lösning och vi kommer aldrig mer använda dåligt testade konstruktionsmetoder".
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
O
Det är dags för folk att lära sig att det som hamnar på nätet stannar på nätet. Det finns ingen delete knapp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Microkatten
Hade jag varit i färd med att bygga kataloghus så hade jag definitivt inte anlitat Mjöbäcksvillan. Att försöka tysta ner sina egna misstag genom hot om vite till sina egna kunder är lågt. Att begära att ta bort redan publicerad text kan i princip jämställas med att kräva bokbål.

Det är bra att journalistiken fortfarande fungerar, och helt korrekt av Byggahus att inte ge efter för påtryckningar om borttagande av inlägg, vilket i förlängningen faktiskt utgör ett hot mot demokratin och det fria ordet.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 3 till
  • Laddar…
O
Microkatten skrev:
Hade jag varit i färd med att bygga kataloghus så hade jag definitivt inte anlitat Mjöbäcksvillan. Att försöka tysta ner sina egna misstag genom hot om vite till sina egna kunder är lågt. Att begära att ta bort redan publicerad text kan i princip jämställas med att kräva bokbål.

Det är bra att journalistiken fortfarande fungerar, och helt korrekt av Byggahus att inte ge efter för påtryckningar om borttagande av inlägg, vilket i förlängningen faktiskt utgör ett hot mot demokratin och det fria ordet.
Vill man dra det riktigt långt så stämmer det, att det demokratin hotas. Och att mycket styrs av stora företag. Nu är jag lite mer positivt inställd så jag tror inte det händer...

Därför är det viktigt att Byggahus drar sitt strå genom att inte radera inlägg som inte strider mot forumets regler förstås...
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.