S Snailhead skrev:
Tyvärr tror jag att man ökar spridningen istället för att dämpa den genom att klippa växten. Parkslide har en tendens att skjuta iväg rötterna i upp till 7 meter om man klipper ner den.

Det blir väl ett bra pilotprojekt det här...
Daniels tes är väl att även om beståndet initialt breder ut sig så kommer man med tiden utarma det, förutsatt att man fortsätter att avlägsna plantans delar ovanför jord.
Jag håller helt och hållet med om denna tes, d.v.s ju mer energi plantan måste ta från rötterna för att utveckla ny växten ovan mark, desto svagare blir den, även om den initiala får "panik" och skjuter skott från rötternas utkant.
Den stora frågan här är väl om Daniel rycker tillräckligt ofta. Det finns ju den så kallade kompensationspunkten när plantan har tillräckligt stor ovan mark så att den kan börja återföra energi till rotsystemet. Finns ju en risk att rycka två-tre gånger per säsong är för sällan.

Ska blir riktigt intressant att följa detta projekt!
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Daniels tes är väl att även om beståndet initialt breder ut sig så kommer man med tiden utarma det, förutsatt att man fortsätter att avlägsna plantans delar ovanför jord.
Jag håller helt och hållet med om denna tes, d.v.s ju mer energi plantan måste ta från rötterna för att utveckla ny växten ovan mark, desto svagare blir den, även om den initiala får "panik" och skjuter skott från rötternas utkant.
Den stora frågan här är väl om Daniel rycker tillräckligt ofta. Det finns ju den så kallade kompensationspunkten när plantan har tillräckligt stor ovan mark så att den kan börja återföra energi till rotsystemet. Finns ju en risk att rycka två-tre gånger per säsong är för sällan.

Ska blir riktigt intressant att följa detta projekt!
Prova med Round Ups pelargonsyra. Fungerar ungefär som ättika. Mindre arbetskrävande än att rycka.
 
Breder ut dig gör den oavsett om det är skuggigt, vilket det är här. Jag har en teori om att den inte breder ut sig lika mycket och det går fortare att trötta ut den om den får möjlighet att producera växtmassa i kärnområdet. Jag ser alltid till att få bort allt i ytterkanterna på beståndet för att inte stimulera spridning.

Det skulle behöva ryckas oftare än jag gör tillfället görs. Även om jag inte anser att daglig ryckning (som vissa anser är ett krav) en är bra. Iallafall inte på kraftiga bestånd. Då hinner de inte göra av med energi.
 
  • Gilla
Jonaspfb och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Daniels tes är väl att även om beståndet initialt breder ut sig så kommer man med tiden utarma det, förutsatt att man fortsätter att avlägsna plantans delar ovanför jord.
Jag håller helt och hållet med om denna tes, d.v.s ju mer energi plantan måste ta från rötterna för att utveckla ny växten ovan mark, desto svagare blir den, även om den initiala får "panik" och skjuter skott från rötternas utkant.
Den stora frågan här är väl om Daniel rycker tillräckligt ofta. Det finns ju den så kallade kompensationspunkten när plantan har tillräckligt stor ovan mark så att den kan börja återföra energi till rotsystemet. Finns ju en risk att rycka två-tre gånger per säsong är för sällan.

Ska blir riktigt intressant att följa detta projekt!
Jo, det blir ju en fråga om det är TS eller parksliden som har störst tålamod :)
 
T
Mer intressant att plantera in lite blomsterlupin. jättebalsamin, japansk träddödare m.m och låta dom bråka på samma yta så kan vi se sen vem som vinner eller om dom slår ihjäl varandra.
 
  • Gilla
Jonaspfb
  • Laddar…
P P28 skrev:
Vilket bra bevis på att bara hugga ner det hjälper inte ett dyft, inte ens efter 30år.
Eftersom den tydligen växte sig så stor att den skuggade så hjälpte det uppenbarligen mot det. Om man vill utrota den så räcker det uppenbarligen inte med att klippa ner den en gång per år. Men den spred sig inte heller.
 
L LoTiX skrev:
men de tror väl ingen eller? Hade bara rensning av det man inte vill ha fungerat hade min trädgård varit perfekt vid det här lag
 
L LoTiX skrev:
När jag var liten fick jag och kusinerna alltid i uppdrag att hugga ner beståndet med parkslide (som vi kallade bambu) bakom deras trädgård eftersom det skuggade för mycket.

Alltid fantastiskt roligt den helgen, vi skalade bort löv och gjorde parkslide-svärd som vi sprang runt med och slogs i trädgården. Löv och kvistar precis överallt men spred sig aldrig och idag 30 år senare håller den sig på sin plats.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Åter igen vill jag påpeka att det här är en tråd för att dokumentera bekämpningen av ett specifikt bestånd. Skriv inte om det inte gäller just det här.
Det har blivit glesare ryckningar än tänkt.
Sedan den senaste bilden har jag ryckt två gånger. 20 juli och i dag. Jag bjuder på en före bild från båda tillfällena.
Glest bestånd av växter vid foten av flera tallar i en skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett område vid skogskanten med gräs och unga träd framför äldre, högre barrträd. Inget avfall syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes har inte beståndet blivit större av behandlingen. Men för att knäcka det bör man nog göra tätare besök. Nu finns det inte så mycket energi att det är kraftig tillväxt i flera veckor. Så det är nog lämpligt att rycka varannan vecka i stället för en gång i månaden.

Tyvärr slängs det forfarande trädgårdsavfall på platsen.

Åter igen, ingen annan diskussion än det här beståndet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du samma vattenbrist på platsen som vi har här i Mälardalen? Jag borde ha full tillväxt i trädgården på lignoserna så här års men det står helt stilla p g a torkan. Tänker att det kan påverka även ditt bestånd om förhållandena är lika.
 
Lite torrt är det. Men jag tycker att min gräsmatta är grönare än den brukar vara så här års. Förra gången var det definitivt inte torrt.
 
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
G
Visa en film när du rycker.
 
Sannolikt årets sista insats.
Jag ska se om jag lyckas få till varannan vecka nästa år. Det är nog bättre när kraften i beståndet tryter.
Skogsområde med träd och buskar, delvis täckt av fallna grenar och löv. Markvegetationen är blandad med gräs och små plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Bilden är altså från innan det att du rycker?
 
Den här gången är det en före bild ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.