Jag pallrade mig äntligen ut och klippte ner beståndet.

Område med nyligen klippt gräs framför en grupp träd med invasiva växter som syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslaget gräs i förgrunden med högre vildvuxna växter och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen del av det räckte över midjan eller var tjockare än en tumme. Trots att jag var sen.
Ytan kan ha ökat något dock.
Nu skulle man nog behöva gå över till tätare nerklippning när tillväxten avtar snabbare.

Tyvärr är det ett ställe det dumpas trädgårdsavfall på. Det växer andra invasiva växter som snöbär, vresros och syrener också.
 
  • Nedklippt område med högt gräs framför en grupp barrträd, potentiellt invasiv växtlighet syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslaget gräsområde med skogsbakgrund och invasiva arter som syrener.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Jepppi och 13 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Jag pallrade mig äntligen ut och klippte ner beståndet.

[bild]

[bild]
Ingen del av det räckte över midjan eller var tjockare än en tumme. Trotts att jagvar sen.
Ytan kan ha ökat något dock.
Nu skulle man nog behöva gå överv till tätare nerklippning när tillväxten avtar snabbare.

Tyvärr är det ett ställe det dumpas trädgårdsavfall på. Det växer andra invasiva växter som snöbär, vresros och syrener också.
Vad är syftet med att stressa beståndet? Att det skall sprida sig?

Det är nog rätt metod i så fall. 😊
 
  • Gilla
Nephew och 3 till
  • Laddar…
Nej, sprida sig lär det definitivt göra om man låter det vara orört.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, sprida sig lär det definitivt göra om man låter det vara orört.
Nja, flera har ju vittnat om att man haft bestånd på tomten som i stort sett inte spridit sig någonting nör de fått stå orörda. Men de har väl fel då.
 
  • Gilla
viken2 och 2 till
  • Laddar…
Det här beståndet har då inte hållit sig på en liten yta. Möjligen på grund av ett lite skuggigare läge. Men har man klippt gräsmatta runt så håller den sig ju på plats.
 
  • Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
U
Vi är även en drös som lyckats minska bestånd genom att kontinuerligt plocka under tillväxten. Så länge man inte sprider det man plockar.
 
  • Gilla
Henrik Hammarnäs och 4 till
  • Laddar…
Jag slänger det jag klipper in mot centrum på beståndet för att inte råka öka utbredningen om något skulle lyckas ta sig.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Jag slänger det jag klipper in mot centrum på beståndet för att inte råka öka utbredningen om något skulle lyckas ta sig.
Har du testat att täcka över det med typ en pressening?
 
  • Gilla
Jaeb
  • Laddar…
Gött att Daniel äntligen visar vad han går för vs. parkslide.
Ska bli väldigt intressant att se, jag är också lite skeptisk till paniken, i.a.f när det gäller villatomter. Vet två släktingar som utrotat bestånd bara genom manuell rensning.
Ute i fält är det ju en annan problematik.

Eller är detta det sista vi hör av 109?
En animerad person fastnar i gapet på en gigantisk, köttätande växt i en djungel, och ser rädd ut medan han försöker undkomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Nillea och 23 till
  • Laddar…
G
Vad är innebörden i ordet rycka?

Jag ser framför mig två stadiga nävar runt en stjälk som slits upp, eller?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vad är innebörden i ordet rycka?

Jag ser framför mig två stadiga nävar runt en stjälk som slits upp, eller?
Typ så gjorde jag. Man fick med lite rot på det sättet. Jag minns inte längre hur många år det tog, men det var bara första året jag gjorde det närapå varje dag. Har varit parkslide-fri i flera år nu.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon och 4 till
  • Laddar…
Jag brukade "frisera" min med röjsåg och gräsklippare.
Den dog... Inte sett något av den på tror det är två år nu
 
  • Gilla
  • Wow
Grenfeldt och 2 till
  • Laddar…
Jag önskar att den här tråden ska skildra bekämpningen av ett specifikt bestånd, utan att det drunknar i kommentarer av andra bestånd. Kan ni ta de diskussionerna i en annan tråd?
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 18 till
  • Laddar…
Är det någon annans mark du är och röjer på? Tillåtelse?

De sprider sig inte fruktansvärt orörda i min erfarenhet, eller mina föräldrar som haft sin hur många år som helst. Klipps ner en gång om året ungefär och har inte spridit sig överhuvudtaget.

Om det är kommunal mark och du stör dig på att grannarna dumpar trädgårdsavfall kan du väl påkalla kommunen, brukar inte vara lagligt.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Jag önskar att den här tråden ska skildra bekämpningen av ett specifikt bestånd, utan att det drunknar i kommentarer av andra bestånd. Kan ni ta de diskussionerna i en annan tråd?
Ja men förklara då vad rycka betyder. Du skriver att du gör det men hur framgår inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.