24 638 läst · 59 svar
25k läst
59 svar
Bekämpning av parkslidebestånd
Jag pallrade mig äntligen ut och klippte ner beståndet.
Ingen del av det räckte över midjan eller var tjockare än en tumme. Trots att jag var sen.
Ytan kan ha ökat något dock.
Nu skulle man nog behöva gå över till tätare nerklippning när tillväxten avtar snabbare.
Tyvärr är det ett ställe det dumpas trädgårdsavfall på. Det växer andra invasiva växter som snöbär, vresros och syrener också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ingen del av det räckte över midjan eller var tjockare än en tumme. Trots att jag var sen.
Nu skulle man nog behöva gå över till tätare nerklippning när tillväxten avtar snabbare.
Tyvärr är det ett ställe det dumpas trädgårdsavfall på. Det växer andra invasiva växter som snöbär, vresros och syrener också.
Vad är syftet med att stressa beståndet? Att det skall sprida sig?D Daniel 109 skrev:Jag pallrade mig äntligen ut och klippte ner beståndet.
[bild]
[bild]
Ingen del av det räckte över midjan eller var tjockare än en tumme. Trotts att jagvar sen.
Nu skulle man nog behöva gå överv till tätare nerklippning när tillväxten avtar snabbare.
Det är nog rätt metod i så fall. 😊
Nej, sprida sig lär det definitivt göra om man låter det vara orört.
Det här beståndet har då inte hållit sig på en liten yta. Möjligen på grund av ett lite skuggigare läge. Men har man klippt gräsmatta runt så håller den sig ju på plats.
Jag slänger det jag klipper in mot centrum på beståndet för att inte råka öka utbredningen om något skulle lyckas ta sig.
Gött att Daniel äntligen visar vad han går för vs. parkslide.
Ska bli väldigt intressant att se, jag är också lite skeptisk till paniken, i.a.f när det gäller villatomter. Vet två släktingar som utrotat bestånd bara genom manuell rensning.
Ute i fält är det ju en annan problematik.
Eller är detta det sista vi hör av 109?
Ska bli väldigt intressant att se, jag är också lite skeptisk till paniken, i.a.f när det gäller villatomter. Vet två släktingar som utrotat bestånd bara genom manuell rensning.
Ute i fält är det ju en annan problematik.
Eller är detta det sista vi hör av 109?
Logga in
Skapa konto
Typ så gjorde jag. Man fick med lite rot på det sättet. Jag minns inte längre hur många år det tog, men det var bara första året jag gjorde det närapå varje dag. Har varit parkslide-fri i flera år nu.G Grannens Häck skrev:
Jag önskar att den här tråden ska skildra bekämpningen av ett specifikt bestånd, utan att det drunknar i kommentarer av andra bestånd. Kan ni ta de diskussionerna i en annan tråd?
Är det någon annans mark du är och röjer på? Tillåtelse?
De sprider sig inte fruktansvärt orörda i min erfarenhet, eller mina föräldrar som haft sin hur många år som helst. Klipps ner en gång om året ungefär och har inte spridit sig överhuvudtaget.
Om det är kommunal mark och du stör dig på att grannarna dumpar trädgårdsavfall kan du väl påkalla kommunen, brukar inte vara lagligt.
De sprider sig inte fruktansvärt orörda i min erfarenhet, eller mina föräldrar som haft sin hur många år som helst. Klipps ner en gång om året ungefär och har inte spridit sig överhuvudtaget.
Om det är kommunal mark och du stör dig på att grannarna dumpar trädgårdsavfall kan du väl påkalla kommunen, brukar inte vara lagligt.