Tidigare handlat en del på Beijer då det ligger närmast. Kommer inte hända igen och om snickare anlitas kommer inget material från Beijer tillåtas.

Bara kul att företaget själva läser detta och får tänka till vilka det är som egentligen betalar...

Och jag tror inte det är desperat. Beijer tar ju över företag och lokaler till höger och vänster. Nu senast Ekesiöö.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Har själv inget problem med Beijers reklam, förstår till och med humorn tycker det är ganska skoj. Dom tappar några kunder men fick i alla fall mig att handla där idag så dom kanske får (tillbaka) nån kund också.
 
  • Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Själv föredrar jag en hantverkare som handlar hos en firma som skojar om att jag är en idiot, än en som handlar hos en firma som hjälper skojaren att behandla mig som en idiot.

Tappa inte målet, det är Ahlsell vi ska åt! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 20 till
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben

Flicka framför husväxt med förvirrad min och texten "WHY NOT BOTH?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
haha vilket kränkt forum... alla verkar känna igen sej mer el mindre
 
  • Gilla
  • Haha
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
lärjungen
I en värld där kunden alltid har rätt känns det ganska fräscht med en bok som faktiskt står lite mer på hantverkarens sida. Finns inte så många sådana därute.

Att dåliga hantverkare också existerar är ju annars underförstått. Det framgår ganska tydligt om man skummar igenom rubrikerna här i forumet. Sen är ju frågan hur många av dessa klagomål som egentligen (åtminstone delvis) beror på kunden? Med risk för att svära i kyrkan: sannolikt några stycken i alla fall.

Jag tycker det är ganska tramsigt att ta illa upp av denna bok. Det är ju inget personligt påhopp, om man nu inte tar det så förstås. Kunder är ju dessutom en ganska anonym massa, medan hantverkare som grupp gärna dras över en kam som lata och slarviga pga att ett relativt litet antal firmor missköter sig.

Tips: Se humorn i det hela istället.
 
  • Gilla
tank77 och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pysslarn skrev:
Det jag opponerar mig emot är att ett rikstäckande företag väljer ut en stor del av sina kunder (dvs privatpersoner), bestämmer att de är idioter, gör en bok om det och använder den i sin marknadsföring för att få en bättre relation med sina proffskunder. Dvs "Bygga de som bygger".
Jag tycker det är provocerande och ett tecken på extremt dåligt omdöme att nedvärdera en förmodligen ganska intäktsgivande kundgrupp på det viset som Beijer Bygg gör här. I mina ögon är det också ointelligent att bita den hand som föder en om man värdera det man får; om Beijer Bygg tjänar för dåligt på privatkunderna är det väl enklare och justare att sluta sälja till privatpersoner.
Det är helt klart ganska tondövt agerat av Bejer, eller deras reklambyrå.

Det kan möjligen hända att de faktiskt inte bryr sig speciellt mycket om att ha privatpersoner som handlar i deras butiker, att de tycker sig klara sig bra med bara hantverkarna.

Men det kan ju slå så hårt, om de har otur, att de missar försäljning för att deras kunders kunder blir sura, dvs att folk uppmanar hantverkarna att inte handla hos Beijers för jobb till dem.



Att man sådär mellan skål och vägg kan snacka om andra grupper, det fungerar ju, hantverkarna kan låta kundföraktet flöda i fikarummet, och kunderna kan låta hantverkarföraktet flöda i sitt fikarum, och detta forum är ett forum för husägare, BR-ägare och andra privatpersoner som gillar bygge och sånt, så här får vi acceptera att det finns mer hantverkarkritik än privatkundskritik.


Men hur man än vrider och vänder sig så finns ett obestridligt faktum kvar, att det är kunden som ställer maten på bordet hemma hos utföraren (sedär, jag pratar inte bara om hantverkare, utan även läkare, IT-tekniker, McDonaldsanställda osv :)) och det är väl inte snyggt att bita den hand som föder en, även om det skulle råka vara en arbetsgivare eller annan mellanhand emellan.
Eller vad tycker du?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
I mitt jobb så träffar jag på både kunderna och snickarna. Måste konstatera att ibland så tycker man synd om snickaren/byggaren som råkat ut för en riktigt krånglig kund som mycket bra beskrivs i boken på ett roligt sätt (i mitt tycke).

Men jag träffar också kunden som råkat ut för hantverkaren från helvetet, och dom berättelserna är vanliga här på Bygggahus. så det är uppfriskande att se det från "andra" sidan.

Men det vanliga är att det flyter på utan några dramatiska problem, men det blir det inga berättelser av, "No news today".är det ingen som skriver om.

Tror nog att om man är lättkränkt av Beijers reklam så tillhör man nog någon av kategorierna som Beijer skojar om :p eftersom dom inte skojar om den "normala" kunden.
 
  • Gilla
tank77 och 8 till
  • Laddar…
ironi i reklam eller humor är rena döden i det klick klimat som råder!
Att bråka med sina kunders kund gör bara den som inte är rädd om sina affärer!
Vem handlar med någon som föraktar en???
Beijer kommer tvingas sparka annonsbyrån samt den som skrev på reklamkontraktet!
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker Beijer är lite lustiga ändå. I ”omgiven av idioter” försöker man väl ändå beskriva samtliga personlighetstyper. Här har man vad det verkar bara pekat ut kunden och tagit fram exempel på hur kunden kan uppträda.

Hade man velat och haft lite mer goda intentioner och lite mer smartness hade det enligt mig varit bättre med en bok där man även tar med hantverkare och bygghandlaren och beskriver dessa och även beskriver dessa parters tillkortakommanden.

Till sist, Beijer belyser något som säkert är ett problem. Men, det är många som är duktiga på att hitta fel och brister. Försök hitta lösningar istället. Vad gör Beijer för att stötta hantverkare, lanserar en kampanj som i värsta fall försämrar läget?

Bättre är kanske att i det tysta jobba med att stötta hantverkare som hamnar i en jobbig situation eller att ge rätt verktyg så att hantverkaren inte behöver hamna i en jobbig situation.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Bättre är kanske att i det tysta jobba med att stötta hantverkare som hamnar i en jobbig situation eller att ge rätt verktyg så att hantverkaren inte behöver hamna i en jobbig situation.
Det är väl inget fel med idén som sådan. Med en annan titel på boken och med en tydligare agenda att göra tillvaron lättare för de hantverkare som faktiskt stöter på riktiga jubelidioter hade man legat på plussidan.

Alla pratar ju skit om kunden/leverantören/chefen etc. Det gäller att göra det med lite känsla bara.
 
Att Beijer går ut med en så omdömeslöst kampanj är verkligen fascinerande.

Beijers statement är att de vill vara hantverkarnas röst utåt och att de bygger dem som bygger Sverige.

Kunder där ute som skall betala hantverkarnas löner och materialkostnaden för sina svår förtjänta slantar vill inte höra att deras hantverkaren eller butiken deras hantverkare handlar ifrån tycker att de är idioter.

Även kanske om butiken eller hantverkaren tycker att det många gånger kanske kunden är jobbig så handlar det endast om kommunikation. Kommunikation är inte lätt och missförstånd uppstår alltid när transparens, förtydligande och ett korrekt uppsatt avtal inte finns mellan två parter.

Detta gäller oavsett bransch och det är för mig en gåta att både professionella hantverkare och kunder inte verkar förstå.

Och ja, att kunden intresserar sig för projektet i sig när han är beställare är inget konstigt. Det många verkar glömma att samma kund är kund hos en elektronikkedja, hos sin matbutik, klädaffär, bilåterförsäljare listan kan göras lång men en sak har alla dessa branscher gemensamt i 2000 talet, de jobbar outtröttligt med kunden i fokus. Kunden är väldigt välmedveten idag om vad bra service är och han förväntar sig samma servicenivå från sin hantverkare.

De flesta privatkunder är långt ifrån proffs då de inte har bygget som arbetsplats dock så är information idag väldigt lättillgänglig i och med internet så att många som intresserar sig kan lätt få ut information om de olika byggnadsprocesser och de regler som finns.

Därför MÅSTE hantverkarna kunna vara mer serviceminded och ta kunden på allvar ifrån första början då man lämnar en offert ut till kund och vara både kommunikativa och transparenta.

Att komma i efterhand med saltade fakturor på timmar och materialkostnad när man kan köpa samma burk färg, skruv, osv. för halva priset som privatperson är just brist på respekt mot kund och man tas direkt som oseriös.(påpekar att det är helt klart ok att hantverkaren skall få ersättning för erlagd tid för att beställa och hämta material, men då specificerat på fakturan) .Kunder skall inte betala för felaktiga beräkningar eller annat trams.

Men då istället och för att byggbranschen fortsätter vara lika primitiv och icke kundorienterad väljer man att ge ut en bok och kalla sina slutkunder för idioter för att det är korridorsnacket på Beijer om hur jobbiga dessa kunder är....istället för att kanske hjälpa sina hantverkare till och förändra branschen till en mer hållbar framtid.

P.s Och nej jag är inte lättkränkt eller saknar humor för den delen. Hade detta hänt i min bransch så hade man fått stänga för gott men på något underligt sätt så verkar denna jargong vara acceptabel ute bland hantverkare och deras leverantörer.

Och nej allt behöver inte vara PK här i världen. En liten twist i titeln hade besparat både Beijer och deras hantverkare hatstormen som byggs ut där ute mot dessa. Denna så begåvade marknadsavdelning på Beijer som tyckte att både titeln, bilden och innehållet var passande för en kampanj att komma närmare sina hantverkare och visa deras stöd i kampen mot IDIOTEN som betalar bägge deras löner.

Over and out!
 
  • Gilla
Donn och 17 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inget fel med idén som sådan. Med en annan titel på boken och med en tydligare agenda att göra tillvaron lättare för de hantverkare som faktiskt stöter på riktiga jubelidioter hade man legat på plussidan.

Alla pratar ju skit om kunden/leverantören/chefen etc. Det gäller att göra det med lite känsla bara.
Min tanke är att den där kunden som anses vara en riktig idiot inte kommer att ändra sitt beteende oavsett vilka kampanjer som görs.

Därav måste man kanske jobba med stöttning till hantverkaren istället och hitta en lösning som gör att hantverkaren trots allt hanterar situationen.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Tror ni att det hade varit en bättre idé att skippa tv-reklamen och bara skickat boken till alla registrerade företagskunder?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror ni att det hade varit en bättre idé att skippa tv-reklamen och bara skickat boken till alla registrerade företagskunder?
För min del så tycker jag att detta är en inställningsfråga och en jargong som finns i branschen, uppskattar nog att detta kom ut brett så att man som kund har valmöjligheten att kunna välja leverantör mer transparent om man jämför företagsvärderingar och inställning till sina kunder. Man kan ge Beijer åtminstone creds för att de inte är hycklare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.