D Dino84 skrev:
En liten twist i titeln hade besparat både Beijer och deras hantverkare hatstormen som byggs ut där ute
Finns det en sån? Finns det ens en facebookgrupp och en artikel i kvällspressen med bild på en arg slutkund?

Jag tror kampanjen funkar.
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det en sån? Finns det ens en facebookgrupp och en artikel i kvällspressen med bild på en arg slutkund?

Jag tror kampanjen funkar.

Ja, senast jag kollade så finns det flera upprörda kunder här på det här forumet som tydligen har handlat på Beijer, diskuteras flitigt på Facebook och Linkedln om Beijers omdömeslöshet. Du tänker kanske på allt reklam är bra reklam? Tror faktiskt att det finns gränser
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Ja, senast jag kollade så finns det flera upprörda kunder här på det här forumet som tydligen har handlat på Beijer, diskuteras flitigt på Facebook och Linkedln om Beijers omdömeslöshet. Du tänker kanske på allt reklam är bra reklam? Tror faktiskt att det finns gränser
Hade jag varit hantverkare hade jag nog möjligtvis handlat mer på Beijer.

Som privatperson försöker jag nu undvika att ge dem mina pengar.
 
Det tål att sägas igen: All reklam som ger uppmärksamhet är bra reklam. Första lektionen på vilken marknadsföringsutbildning som helst...

Marknadsavdelningen skrattar och gnuggar händerna åt en sån här tråd eftersom dom vet att reklamen har positiv effekt trots att några enstaka obetydliga kunder blir sura och säger att dom ska sluta handla på Beijer.
 
Man kan ju fundera över varför Beijer bytt fokus från sig själva "Fråga en som vet" till kunderna dvs "Idioterna".

Mitt intryck av Beijer på senare år är att de är underbemannade och att det nästan är omöjligt att få hjälp där. Och den personal som jobbar där med något enstaka undantag väldigt dålig koll.
 
K
A AskeHolst skrev:
@Paul-Staffanstorp Det är nog ingen som har skrivit att de känner sig kränkta.
Det jag inte tycker om att ett storföretag använder stereotyper på ett negativt sätt mot en grupp (privatkunder) för att vinna poäng hos en annan grupp (yrkeskunder).
Det är ett primitivt och uselt grepp som man annars ser hos populistiska politiker, men inte är ett seriöst företag värdigt.

Sen kan jag hålla med om att det också är tråkigt att vissa här drar alla hantverkare över en kam, men det är åtminstone inget kommersiellt intresse bakom, bara okunskap.
Det var en bra analys gjord med Södertörn-brillor på.
Gör nu en utan dessa.
 
  • Gilla
  • Haha
polarfredde och 1 till
  • Laddar…
Många idioter som jobbar på Beijer också.
En gång vart jag less när jag stog där i en tom kassa för att jag behövde köpa 1 tub takmassa tror jag det var.
I företagskassanns det ett gäng herrar och skrattade och hade roligt i sin inbördes beundrarklubb.
Gick dit och frågade om jag fick köpa tuben där och ennsa lite småleende att jag får gå till kundkassan.
Sa att det var tomt och han sa igen nästan hånleende att vänta där så kommer "säkert" nån.
Frågade om dom över huvudtaget är intresserad av att sälja nått då jag redan stått där i och väntat.
Nog för att man ha lite personal men då kanske 5 Pers inte ska sitta i en tom företagskassa medans en vanlig kundkassan har en kund.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Installationsbranschens oberoende affärstidning förstår vem som i slutändan betalar:
img_3990_1.jpg
Helt idiotiskt Beijer Bygg!
Hur tänkte ni nu Beijer Bygg? Att idiotförklara ett helt kundsegment och dessutom i en bok där ordet idiot till och med blir bärande del av titeln? Väggarna i värdegrunden är inte särskilt bärande av allt att döma.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Donn och 4 till
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
diskuteras flitigt på Facebook och Linkedln om Beijers omdömeslöshet. Du tänker kanske på allt reklam är bra reklam?
Ja, det kanske finns en diskussion, jag menar mest att den inte är så allmänt spridd bland den tjänsteköpande allmänheten, men jag kan ha fel.

Nej, jag tror inte all reklam är bra reklam, men jag gillar det som sticker ut. Det kan vara IKEA eller Benetton som gått ut tydligt till stöd för homosexuella eller en bygghandel som ställer sig på hantverkarnas ”sida”. Då har man valt sin målgrupp. Det behöver inte vara rätt val, men det är något mer än att ”all reklam är bra reklam”.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Har själv inget problem med Beijers reklam, förstår till och med humorn tycker det är ganska skoj. Dom tappar några kunder men fick i alla fall mig att handla där idag så dom kanske får (tillbaka) nån kund också.
Nej har man problem mot denna reklam har man nog stora problem med sig själv,
Beijer har nog inga problem med att någon kränkt privatperson inte kommer att handla av dom, bevisar mer att kampanjen funkar.
Sen handlar dom flesta där det är bäst pris och skiter i sådana här reklamkampanjer.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om Beijer var den närmaste och bästa bygghandlaren för mig, och jag redan nyttjade dom därför så skulle jag troligen inte sluta handla av denna anledning.
Däremot skulle jag sälja min Beijer-aktier, om jag ägde några ... :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur man än vrider och vänder sig så finns ett obestridligt faktum kvar, att det är kunden som ställer maten på bordet hemma hos utföraren (sedär, jag pratar inte bara om hantverkare, utan även läkare, IT-tekniker, McDonaldsanställda osv :)) och det är väl inte snyggt att bita den hand som föder en, även om det skulle råka vara en arbetsgivare eller annan mellanhand emellan.
Eller vad tycker du?
Så är det ju. Jag jobbar med IT-support, och visst finns det kunder av alla de slag, men jag vet ju redan från början att en servitör eller kock i allmänhet inte är bra på IT. Man måste vara oerhört lyhörd där, ibland får man förklara i detalj skillnaden mellan en USB-sladd och en nätverkssladd, jag har till och med blivit uppringd när kunden stått på Kjell & Co eller liknande och fått säga "Nätverkssladd, fråga kunden hur lång den ska vara" ett antal gången för att de är så rädda att det ska bli fel.

Men inte sjutton ger vi ut en bok om att våra kunder är idioter? Det är de ju inte, men de är inte IT-tekniker heller och ska inte behöva vara det!
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så är det ju. Jag jobbar med IT-support, och visst finns det kunder av alla de slag, men jag vet ju redan från början att en servitör eller kock i allmänhet inte är bra på IT. Man måste vara oerhört lyhörd där, ibland får man förklara i detalj skillnaden mellan en USB-sladd och en nätverkssladd, jag har till och med blivit uppringd när kunden stått på Kjell & Co eller liknande och fått säga "Nätverkssladd, fråga kunden hur lång den ska vara" ett antal gången för att de är så rädda att det ska bli fel.

Men inte sjutton ger vi ut en bok om att våra kunder är idioter? Det är de ju inte, men de är inte IT-tekniker heller och ska inte behöva vara det!
Inte för att ursäkta någonting, men är det inte en viss skillnad i att de som inte kan något om IT sällan försöker mästra proffsen, medan det ganska ofta är så att någon som hållt i en hammare anser sig kunna googla fram mer kunskap och insikter än den som jobbat som snickare i flera år? Även om båda jobbar med med service mot privatkund så tycker jag att det verkar vara ganska stor skillnad på kundens attityd mot IT-tekniker jämfört med hantverkare. Men jag jobbar inte som något av det så jag kan ha fel.
Jag har inte läst boken, men jag får inte intrycket att den skulle handla om att kunderna är idioter för att de inte kan snickra...
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Inte för att ursäkta någonting, men är det inte en viss skillnad i att de som inte kan något om IT sällan försöker mästra proffsen, medan det ganska ofta är så att någon som hållt i en hammare anser sig kunna googla fram mer kunskap och insikter än den som jobbat som snickare i flera år? Även om båda jobbar med med service mot privatkund så tycker jag att det verkar vara ganska stor skillnad på kundens attityd mot IT-tekniker jämfört med hantverkare. Men jag jobbar inte som något av det så jag kan ha fel.
Jag har inte läst boken, men jag får inte intrycket att den skulle handla om att kunderna är idioter för att de inte kan snickra...
Nej, det är faktiskt ingen större skillnad. Det är väldigt många, särskilt män, som försöker tala om för oss hur det fungerar. Men de brukar ge sig när jag informerar dem om att jag hållit på med IT långt innan de var födda...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är faktiskt ingen större skillnad. Det är väldigt många, särskilt män, som försöker tala om för oss hur det fungerar. Men de brukar ge sig när jag informerar dem om att jag hållit på med IT långt innan de var födda...
Och hur brukar det låta här i forumet när hantverkaren har gjort samma sak?
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.