A a12345 skrev:
Vi ska nu ta tag i att göra igengjutningen av detta men vilken typ av betong är bäst att använda? Grovbetong? Eller finns det något som torkar snabbare?
Inomhus kommer grovbetongen bli rätt bra hård över natten. Tveksamt om betongens torktid har någon påverkan.
 
Okej, men om torktiden inte tas med i beräkningen. Är grovbetong det man ska använda eller är det någon annan typ av betong som är bättre?
 
Ja vanlig grovbetong på säck som du bara blandar med vatten är det man använder.
 
A a12345 skrev:
Okej, men om torktiden inte tas med i beräkningen. Är grovbetong det man ska använda eller är det någon annan typ av betong som är bättre?
Grovbetong är ju billigast:D

Tekniskt är det nog gångbart med fler betongtyper, men grovbetong är också enklast att komma över.
 
Då kör jag på grovbetong! När jag sen ska gjuta, är det bara att hälla ner den blandade betongen eller behöver jag göra något med ytan innan? Primer eller liknande?
 
En tanke bara, hur tar du hand om fukten som kommer upp ur den oisolerade plattan? Kommer den kunna ventileras bort på något sätt i nivellgolvet? Annars finns det väl en risk att luftfuktigheten i mellanrummet blir rätt hög. Det beror väl på hur utsatt plattan är i övrigt, men vi har delvis haft liknande problem i vårt hus från 1978.
 
A a12345 skrev:
Då kör jag på grovbetong! När jag sen ska gjuta, är det bara att hälla ner den blandade betongen eller behöver jag göra något med ytan innan? Primer eller liknande?
Skölj av de gamla ytorna med vatten (det är bra att fukta ordentligt innan du gjuter också). Primer är överkurs. Ta en träbit och stöt med så att du får bort luft och betongen rinner ut i alla hörn. Har du en vibratorstav använder du den, väldigt effektivt men man klarar sig utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.