Humlo Humlo skrev:
Här är elräkningen. Det är mer den första delen som sticker i ögonen med alla dessa fasta avgifter och abonnemang som vi inte kan göra något åt. Går det att få ner den på nåt sätt?
Andra delen med 2434 kwh i förbrukning och anvisningsel kanske är normalt för en månad i december för ett hus i vår storlek?
Reagerade på elnätets årliga abonnemangsavgift på 4800 kr. Tyckte det lät mycket så kollade vad jag själv har hos Eon. Typ 5500 kr/år. Shit vad mycket pengar...
 
D Daniel Kron skrev:
Reagerade på elnätets årliga abonnemangsavgift på 4800 kr. Tyckte det lät mycket så kollade vad jag själv har hos Eon. Typ 5500 kr/år. Shit vad mycket pengar...
Ja, lite dyrt blir det lätt. Men tänk då att för de pengarna så får du en gratis elmätare på köpet som du inte får pilla på.
 
T tergo skrev:
de närmaste år kommer alla el-mätare att bytas ut [länk]

t
Perfekt: "kundernas ställning på elmarknaden" ska "stärkas" genom att vi alla får effekttaxa baserat på dyraste kvarten. Ser vi fram emot! (Nej då, bara realist!)
 
  • Gilla
  • Arg
johel572 och 2 till
  • Laddar…
I vår 70-talsvilla ser det ut så här under ett år. Rött är 2018 och blått 2017.

Stapeldiagram som visar månatlig energianvändning i kWh, med röda staplar för 2018 och blåa för 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, du har redan fått många bra råd - så här kommer ett litet tillägg.
Jag fick lära mig en sak av ngn som kan mkt om värmepumpar - och det är att den inte ska stå på automatläge - för då försöker den hela tiden hålla rätt temperatur. har du av ngt skäl fått högre värme än den inställda så kan den börja kyla ned - vilket drar extra energi.








Humlo Humlo skrev:
Vi är nyblivna husägare och har tagit över huset från ett äldre par som antagligen gjorde allt för att hålla driftskostnaderna nere. Då hade de svalt inne och när vi tog över så frös vi ihjäl. De stängde till delar av huset de inte använde så de slapp värma dessa och levde ett rätt stilla och skärmfritt liv. Nu kommer vi, en ung familj med helt nya vanor, mer elektornik, mer saker som är igång hela tiden (datorer, stereo, laddare, modem, tv-apparater, tv-spel, nattlampor mot mörkerrädsla osv) Sen så duschar någon varje dag och tvättmaskinen och diskmaskinen får slita hårt. Alla rum utnyttjas för vi är fler som bor och här stänger vi inte till för att ha mindre ytor att värma upp.

Hur som helst så fick vi vår första elräkning nu och den låg på 4000 kr för december. Aj!
(2 våningshus,160 kvm, energiklass D)

1) Är det normalt? Vi har bara en stor bostadsrätt att jämföra med där värme och vatten ingick i hyran och där låg vår el på 600 kr i månaden med samma vanor som vi har idag.

2) Uppvärmningen i huset är luft/vatten-värmepump och vad jag förstår så ska det vara en bra och "billig" uppvärmning. Vårt slöseri borde ligga på andra poster?

3) Hur kan vi spara el? Vitvarorna är hyfsat nya. Vad slösar man mest på som man inte tänker på?
Ska vi dra ur alla timers vi har överallt och bara tända i de rummen vi är i? Hur mycket gör tex en fönsterlampa i varje rum kontra att ha släckt överallt bortsett från 1-2 rum där man är.

4) Hur mycket skiljer sig elräkningen från säg juli månad till december månad? Det kanske jämnar ut sig den varmare årstiden då man släcker överallt och inte har värmen på? Jag hade räknat med 2-3000 kr kanske i el så här i början innan man lär sig sitt hus och får till ett bra elavtal och slipper anvisningselen som vi nu hade halva månaden. 4000 kr direkt känns som om vi behöver tänka oss för lite.

Nån som har lite tankar att dela med sig om detta som kan vara bra att tänka/titta på?
Det kanske är normalt att dubbelt så många drar dubbelt så mycket ström? Unga vs Äldre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
I vår 70-talsvilla ser det ut så här under ett år. Rött är 2018 och blått 2017.

[bild]
Hade varit än snyggare och intressantare med siffor..;)
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Humlo
D Daniel Kron skrev:
Reagerade på elnätets årliga abonnemangsavgift på 4800 kr. Tyckte det lät mycket så kollade vad jag själv har hos Eon. Typ 5500 kr/år. Shit vad mycket pengar...
Ja det var ju detta jag inte alls förstod! Hur kan de ta 5000 kr bara för att de äger ledningarna?
Om man skulle bli självförsörjande på el via solceller så kan du väl ändå inte klippa bandet med vattenfall/elon? Du måste ju använda deras ledningar för att sälja och få ut din el hemma? Det är rena rama rånet!!

När man kollar på hus så står det ju vad de har för drifskostnader och då visar de ju bara hur mycket el man förbrukar. Inte att man SEN måste plussa på nåt sabla diktatur-elbolag och ge dem maffiapengar varje månad och för att man ska få in sin egen valda el in i huset. Suck. Jag hade ingen aning om att den fasta avgiften var så pass stor som den är. Jag trodde kanske 4-500 kr i månaden i fasta avgifter och sen så fick du betala det du förbrukade.

Om det bara är 1/3 del man kan påverka så känns det som om man slåss mot väderkvarnar här. Det spelar ingen roll om jag stänger av allt och sitter i ett iskallt hus utan någon el alls. Jag betalar ändå ett par tusen i månaden till någon som kan göra som de vill. Men nu vet jag i alla fall att detta är helt "normalt" och att jag inte behöver inbilla mig att någon kört 89 timmar bastu under december månad plus lånat ut el till grannens hus genom en förlängningssladd i källarfönstret. :D
 
Humlo
V Viktor_F skrev:
Kan även rekommendera IKEA Sparsnäs (finns i butik, ej på hemsidan...) för att få koll på förbrukningen.
Den ska jag köpa. Vi fick presentkort på IKEA i julklapp som kanske räcker till denna.
Minns du vad den kostade?
 
Fairlane
Humlo Humlo skrev:
När man kollar på hus så står det ju vad de har för drifskostnader och då visar de ju bara hur mycket el man förbrukar. Inte att man SEN måste plussa på nåt sabla diktarur-elbolag och ge dem maffiapengar varje månad och för att man ska få in sin egen valda el in i huset. Suck. Jag hade ingen aning om att den fasta avgiften var så pass stor som den är. Jag trodde kanske 4-500 kr i månaden i fasta avgifter och sen så fick du betala det du förbrukade.
Du hade ju samma läge i din bostadsrätt?!
Din fasta avgift är 4800 kr/år, dvs ungefär de 400 kr du förväntar sig i månaden.
 
  • Gilla
Sofia.
  • Laddar…
Ring några elbolag o kolla priser. Binda ett avtal på vintern är ingen lysande ide.
Säkra ned från 20A till 16 A om det går.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Jag trodde kanske 4-500 kr i månaden i fasta avgifter och sen så fick du betala det du förbrukade.
Och vad är din fasta avgift då?
 
Humlo
Fairlane Fairlane skrev:
Du hade ju samma läge i din bostadsrätt?!
Din fasta avgift är 4800 kr/år, dvs ungefär de 400 kr du förväntar sig i månaden.
Där ingick ju värme, vatten, sopor, tv, fiber och garage i hyran. Jag betalade den elen jag förbrukade plus fast avgift på 400 kr. Jag kanske inte såg alla fasta avgifter för de bakat in dem i månadsavgiften men det är skillnad att få en elräkning på nästan 5000 kr och en elräkning på 600 kr i månaden och där vi verkligen inte släckte någonting i onödan. Allt stod på hela tiden. :)
Men jag får tänka på att elen är lite som vår gamla hyra så känns det kanske mer normalt. Att vi nu SER det som vi inte såg för föreningen stod för den biten via månadsavgiften.
 
Humlo
K Kane skrev:
Och vad är din fasta avgift då?
Kolla uppåt i tråden så ser du räkningen jag la ut med en bild.

Det jag menar med "fast avgift" är den första delen som där ligger på 2300 kr. Inte bara årsabonnemanget.
 
Fairlane
Den övriga delen av de 2300 kronor baseras på mängden el ni har förbrukat. Det ser likadant ut för mig (villa), men det gjorde det även i bostadsrätten när jag bodde där. Skillnaden var att förbrukningen var så mycket mindre.
Sopor, vatten och fiber blir tydligare i eget hus (vi betalade iofs för internet själva också där jag bodde), men det har inget med elen att göra. Den stora skillnaden är att ni nu måste värme ert boende och vatten. Om ni hade haft fjärrvärme så hade du sett den kostar den på en annan faktura.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.