Humlo
Fairlane Fairlane skrev:
Anvisat avtal får man om man inte aktivt väljer vilket elavtal man vill ha. Det ligger .normalt klart högre i pris så välj något, oavsett hur du väljer kommer du få ett lägre pris per kWh.
Jag kollade på Elskling. Billigast nu ligger på 65 öre ungefär. Gör 20 öre så mycket per kwh på en månad?
 
Fairlane
Jättemycket för det inte, men i ditt fall hade fakturan varit knappt 500 kr lägre.

Det tar inte många minuter att välja ett avtal som sparar några 1000-lappar på ett år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Byter man varje år brukar man bli av med årsavgiften också.
Så du borde spara några tusenlappar på några minuters jobb.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Humlo
M M.sandström skrev:
Byter man varje år brukar man bli av med årsavgiften också.
Så du borde spara några tusenlappar på några minuters jobb.
Du menar den avgiften som är på 400 kr här på min räkning?
Hur gör man för de ska bjussa på den? Bäst att ringa direkt då? Elskling har ju bara färdiga priser.

När är priset lägst på året? Kan man se det nånstans? Då borde det ju vara bäst att binda vid den årstiden.
 
J
Rekommenderar appen Greenely där man kan följa sin elbrukning per timme och jämföra med övriga liknande hushåll. Gratis.
 
  • Gilla
Marojo och 2 till
  • Laddar…
Humlo
J jalmars skrev:
Rekommenderar appen Greenely där man kan följa sin elbrukning per timme och jämföra med övriga liknande hushåll. Gratis.
Den ska jag kolla. Kopplar man upp sig mot sin elmätare då eller hur funkar det rent praktiskt?
 
J
Humlo Humlo skrev:
Den ska jag kolla. Kopplar man upp sig mot sin elmätare då eller hur funkar det rent praktiskt?
Man ger dem fullmakt att begära ut timdata ifrån din elleverantör. Tar några veckor att ansluta och få tillgång till historisk data.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Använder du Elskling, klicka på mer info så ser du vilja rabatter som är medräknade.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Kan även rekommendera IKEA Sparsnäs (finns i butik, ej på hemsidan...) för att få koll på förbrukningen. Finns andra modeller också, men denna läser av blinkningarna på elmätaren och skickar sedan data trådlöst till en display som sammanställer förbrukningen. Man kan välja att få momentan effekt, medeleffekt i 6-minutersintervall, förbrukad el per dag, månad eller år. Kul pryl och man lär sig lite om hur mycket ens vanor ”kostar”.

Någon nämnde 6 kWh/dygn i standby, kyl/frys osv och det har nog vi också. Normala veckodagar utan värme och varmvatten via el (vi har vedpanna) så ligger vi på ca 11-12kWh (2 vuxna, 2 barn). Helgdagar 15-20. Finns också enfas elmätare att plugga in mellan vägguttag och förbrukare för att se till exempel hur mycket en 60-tvätt drar eller en disk i diskmaskin. Bra verktyg för att göra en energikartläggning av sin kåk.

Som andra är inne på, jämför alltid kWh (att jämföra kostnader är lurigt, någon kanske inte räknar med elnätsavgiften, någon kanske har dåligt elavtal osv). Du bör definitivt byta elavtal, snabbt och lätt. Hade sparar dig ca 500kr denna månaden som någon annan sa. Möjligen att du kan säkra ner till 16A huvudsäkring och spara lite på elnätskostnaden men det får någon annan uttala sig om, man vill ju inte att mätarsäkringarna ska gå...
 
  • Display som visar energiförbrukning med diagram över elanvändning i kWh och effekt i watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker personligen 6kwh/dygn i endast standby är mycket, men beror givetvis vad som räknas in där.

Fyy för Vattenfall! Inte avundsjuk, ta med huset och flytta! Du kan säkra ned till 16A, gör väl några kronor/år, om det funkar vill säga.

Vi har 2200:- nånting/år för 16A, tycker att jag de rörliga avgifterna var så dyra ändå, men klart vi bor i Norrland och har lite billigare energiskatt tror jag dst är.

Du har det dyraste avtalet, ring och ändra direkt.

Vi kör Greenly, samt Ikea Sparsnäs på solcells elmätaren, ville ha 3st sådana, en för köpt el, en för såld el, samt en för producerad el, men det funkade ej, de började tjafsa med varann!
 
Humlo
Jag har aldrig räknat på detta med el så jag vet inte ens hur jag ska räkna ut hur mycket 6 kwh/ dygn är om man tex har ett elpris på 70 öre. Hur räknar man? Vad blir det i pengar? Hur gör jag för att räkna ut hur mycket jag tjänar på att gå från 82 öre till 65 på den förbrukningen jag har nu? Eller när jag kopplar in en app och ser att "Jaha, nu har det gått 20 kwh för jag gjorde det här hemma" Just nu så är ören och kwh rena rama grekiskan för mig.

Ja fy för Vattenfall som vi sitter fast med i huset! De har ju jättedyra fasta avgifter!
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Hemmakatten
Så svårt är det inte. Du har ju räkningen framför dig. Bara att räkna ihop de olika kWh kostnaderna så får du ett pris.
 
Fairlane
Om du betalar 0,65 kr/kWh så kostar 10 kWh 6,50kr, dvs du multiplicerar helt enkelt dessa siffror.

Om du får ner priset per kWh med 0,20kr och du förbrukar 2500 kWh (som du gjorde i december) så är besparingen 0,20*2500=500kr. Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
Humlo och 2 till
  • Laddar…
Modem, datorer, belysning, tv-spel etc brukar vara en fis i rymden jämfört med de stora posterna när man väl hittat dem, för oss här uppe i Norrland är det uppvärmningen + Vattenfalls prishöjning som gjort att December spräckte 4000kr för oss men där nere dippar det väl knappt under 0 särskilt ofta så vore intressant att veta vart förbrukningen ligger för er.

Vi har slarvat med att elda med pellets veckorna det varit -25 och kallare så uppvärmningen var boven för oss och drog iväg då våra 150kvm värmts med en luft/luft + el element som stöd, luft/vatten som ni har är billig uppvärmning förutsatt att allt är inställt bra och ni inte har 23-25 grader inne (som vi hade haft om min sambo fått bestämma).

Trots att tidigare ägarna till vårat hus precis som eran hade spärrat av vissa rum och i princip bara värmde 60-70% av huset så har vi ändå lägre förbrukning trots att vi värmer allt då vi gjort lite förbättringar på isoleringen, uppgraderat våran luft/luft pump och kompletterat med en pelletskamin, övertygad att ni med åren kommer hitta liknande saker.

Lite allmänna tips :

Byt elavtal

Ni har anvisat avtal nu med Vattenfall med riktigt dåligt kWh pris på 82,90 öre, jag kör deras halvårsavtal på 6 månader i taget och kollar varje halvår hur de ligger till jämfört med andra och rör det sig bara om några ören så tecknar jag för ett halvår till, har legat bra till prismässigt fram till senaste förnyelsen då det rusade upp från 41,50 öre till 67,50 öre, historiskt sjukt högt men alla ligger högt just nu (p.g.a torkan kanske?) så har inte sett något skäl att byta.

El-övervakning
Skaffa Greenely, gratis och inte mer avancerat än att fylla i formulär på deras hemsida så begär de datan från Vattenfall via fullmakt du ger dem, det gör så du kan läsa av elförbrukningen i Greenely appen och jämföra med andra liknande hushåll och hålla koll vecka till vecka om det gått upp eller ner.

Vi kör även (som någon annan tipsat om) med Sparsnäs, en liten 5 tums display som trådlöst läser av förbrukningen via en sensor man sätter på elmätaren, fördelen med den som komplement till Greenely är att det är i realtid medan Greenely bara läser av dagsvis och med 1-2 dagars fördröjning (åtminstone för oss). Den har hjälpt oss massor att förstå vår förbrukning och vilken skillnad ändringar, tillägg och annat gör samt vart vi bäst kan rikta framtida förbättringar.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker personligen 6kwh/dygn i endast standby är mycket, men beror givetvis vad som räknas in där.

Fyy för Vattenfall! Inte avundsjuk, ta med huset och flytta! Du kan säkra ned till 16A, gör väl några kronor/år, om det funkar vill säga.

Jag höftade till med 250 watt i ”standby”, och då ingår:
  • Kyl/frys
  • Radonsug
  • Nätverksutrustning (fiberdosa, switch, några WiFi-lådor)
  • Cirkulationspumpar i pannan
  • En Roomba som drar typ 2 W när den inte laddar
  • + några hushållsmaskiner som lyckas dra ett par watt för att hålla en diod tänd
Skulle gissa att många har motsvarande saker. Detta är ju då ”aktiv standby”, dvs om man är borta över dagen. Är man borta i veckor kan man ju stänga allt och komma ner till noll.

Om Vattenfall kan jag bara nicka instämmande. Dyrare för varje år blir det!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.