A Avemo skrev:
När vi talar om en golvfläkt eller bordsfläkt är det ju inga stora pengar. Det går ju att chansa eller acceptera att det blir en liten skillnad för lite pengar. Men jag tror att du får svårt att få värmen att sprida sig bättre till övervåningen med en fläkt. Till toaletten på samma våning kan fungera om den har dörren mynnande direkt till rummet med kaminen. Är det mer än en dörr det skall passera blir det nog svårare.

Jag värmer mitt hus huvudsakligen med luftvärmepump. Jag eldar en del också. Men i badrummet får elvärmen vara på under vintern. Och jag accepterar att det är svalare i sovrummet. Men när det är riktigt kallt blir det lite elvärme där också. Jag bor i ett litet enplanshus och det är aldrig mer än en dörr för värmen att passera. Värmer man huset med en centralt placerad värmekälla kommer man inte ifrån att det blir svalare långt ifrån den.
Har en tung pjäs av täljsten mitt i huset. Ingen annan värmekälla.
FTX utan elslingor.
Öppen planlösning. Eldar morgon o kväll. Lite ihärdigare mitt i vintern.

Fryser inte...

Och så som eldstaden fungera så stiger värmen uppåt och sprids utefter taken till ytterväggarna och nedåt. Så in efter alla golven in till kaminen. En ständig luftrörelse, med omvänd strömning gentemot vad radiatorer ger under fönstren.

.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Med några fläktar kan du få till det riktigt bra!! Sen får man prova sig fram lite.

Jag köpte en golvfläkt för flera år sedan för att kunna styra in sval luft i sovrummet när vi kör AC på sommaren med LLVP. Det funkade kanon så jag köpte en till 😄
I vintras 22/23 upptäckte jag att med fläktarnas hjälp kunde jag minska användningen av LLVP. Elda i kamin (Cronspis) morgon och kväll fungerar bra för oss. Jag ställde helt enkelt en golvfläkt på soffbordet som blåser på kaminens front. Sedan en fläkt i hallen som blåser in sval luft i salongen där kaminen står. FTX ventilationen drar sedan luften mot badrum, kök och tvättstuga på bottenvåningen. Tror vi hade runt 17°C på övervåningen som kallast längst bort i stora rummet.
Senaste 12 månaderna har luftvärmepumpen förbrukat 508 kWh mot tidigare år upp mot 2000 kWh. Vid -13°C utomhus behövdes ingen stöttning av LLVP eller det vattenburna systemet.
1,5 plan hus 155m² från 1984.
Fläktarna heter Xiaomi Mi fan pro.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Som blåser på kaminen? Inte i den riktningen dit man vill att värmen ska ?
Jag hade både och. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.