M Förstagångsköparen skrev:
De fläktar man sätter på kaminen är väldigt små. Och de funkar, sägs det. Då borde en stor golvfläkt göra jobbet bättre.
Det stämmer. Men det gäller att ha rätt förväntningar. När man värmer med en luftvärmepump skiljer det någon eller några grader på vardera sidan om en dörr som värmen skall passera. Den går kontinuerligt och värmer sakta. Men en kamin värmer du kraftigt under en kortare period. Då blir temperaturskillnaden större. Fläkten kommer troligen att göra nytta. Men vänta dig inte att det blir lika varmt i angränsande rum som i rummet med kaminen. Man måste flytta stora mängder luft för att flytta stora mängder värme.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre än en liten ja, men inte speciellt effektivt ändå. Är ni ute efter att försöka spara pengar i vinter eller bara myseldning ibland?
Spara pengar i vinter
 
M Förstagångsköparen skrev:
Spara pengar i vinter
Vad betalar ni för en kubik ved? Vad har ni för uppvärmnings i huset och var i landet ligger det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad betalar ni för en kubik ved? Vad har ni för uppvärmnings i huset och var i landet ligger det?
650 kr för 1 kubik (stjälpt mått). Har elradiatorer + Luftluft. Har inte igång elradiatorerna någonting nästan. Bara när det är riktigt kallt så sätter vi på något element i något enstaka rum. Huset ligger i Blekinge.
 
Ok. Elpriset måste upp i ca 4kr/kWh för att det ska löna sig med vedeldning. I södra Sverige not so mycket tyvärr. Vore jag du skulle jag myselda och låta värmepumpen jobba.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Elpriset måste upp i ca 4kr/kWh för att det ska löna sig med vedeldning. I södra Sverige not so mycket tyvärr. Vore jag du skulle jag myselda och låta värmepumpen jobba.
Det är kallt i vissa rum. Toaletten på nedervåningen samt 2 rum på övervåningen. Därför skulle jag vilja få värmen från kaminen att cirkulera runt bättre i huset. Har ett rör som går upp från kaminen genom övervåningen och det röret är rätt varmt så det lär fungera som ett element. Satte in kaminen nyss, så har inte haft den i bruk under vintern än.
 
U Ursidae skrev:
Nu har jag väldigt öppet så värmen sprids gamska bra ändå men det blev tydligt bättre och ffa snabbare spridning med en enkel golvfläkt som blåser på kaminen. Behöver värmen ut i en hall pch vidare så är det kanske svårare.
Köpte en kaminfläkt när den gamla golvfläkten började ge upp och vist vispar den runt luften lite men hade jag inte haft så öppet så hade den nog inte gjort mycket.
Som blåser på kaminen? Inte i den riktningen dit man vill att värmen ska ?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Som blåser på kaminen? Inte i den riktningen dit man vill att värmen ska ?
M Förstagångsköparen skrev:
Det är kallt i vissa rum. Toaletten på nedervåningen samt 2 rum på övervåningen. Därför skulle jag vilja få värmen från kaminen att cirkulera runt bättre i huset. Har ett rör som går upp från kaminen genom övervåningen och det röret är rätt varmt så det lär fungera som ett element. Satte in kaminen nyss, så har inte haft den i bruk under vintern än.
Du skulle ha investerat i en vattenburen lösning iställlet , tex luftvattenpump och radiatorer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skulle ha investerat i en vattenburen lösning iställlet , tex luftvattenpump och radiatorer.
Nej det kostar 250 k och det räcker egentligen med luftluften. Varför ska jag betala 250 k när det funkar med luftluft? Det billigaste hade varit om jag hade köpt en ny modern luftluft.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Nej det kostar 250 k och det räcker egentligen med luftluften. Varför ska jag betala 250 k när det funkar med luftluft? Det billigaste hade varit om jag hade köpt en ny modern luftluft.
Mig kostade det 26tkr, köpte radiatorer på Blocket, vissa helt nya. Rör och kopplingar på Ebay, NIBE pump på Blocket och drog in allt med lite hjälp av en vän.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är kallt i vissa rum. Toaletten på nedervåningen samt 2 rum på övervåningen. Därför skulle jag vilja få värmen från kaminen att cirkulera runt bättre i huset. Har ett rör som går upp från kaminen genom övervåningen och det röret är rätt varmt så det lär fungera som ett element. Satte in kaminen nyss, så har inte haft den i bruk under vintern än.
Sätt på elradiatorerna i de rum som är kalla.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är kallt i vissa rum. Toaletten på nedervåningen samt 2 rum på övervåningen. Därför skulle jag vilja få värmen från kaminen att cirkulera runt bättre i huset. Har ett rör som går upp från kaminen genom övervåningen och det röret är rätt varmt så det lär fungera som ett element. Satte in kaminen nyss, så har inte haft den i bruk under vintern än.
När vi talar om en golvfläkt eller bordsfläkt är det ju inga stora pengar. Det går ju att chansa eller acceptera att det blir en liten skillnad för lite pengar. Men jag tror att du får svårt att få värmen att sprida sig bättre till övervåningen med en fläkt. Till toaletten på samma våning kan fungera om den har dörren mynnande direkt till rummet med kaminen. Är det mer än en dörr det skall passera blir det nog svårare.

Jag värmer mitt hus huvudsakligen med luftvärmepump. Jag eldar en del också. Men i badrummet får elvärmen vara på under vintern. Och jag accepterar att det är svalare i sovrummet. Men när det är riktigt kallt blir det lite elvärme där också. Jag bor i ett litet enplanshus och det är aldrig mer än en dörr för värmen att passera. Värmer man huset med en centralt placerad värmekälla kommer man inte ifrån att det blir svalare långt ifrån den.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är kallt i vissa rum. Toaletten på nedervåningen samt 2 rum på övervåningen. Därför skulle jag vilja få värmen från kaminen att cirkulera runt bättre i huset. Har ett rör som går upp från kaminen genom övervåningen och det röret är rätt varmt så det lär fungera som ett element. Satte in kaminen nyss, så har inte haft den i bruk under vintern än.
Vad är det för rör? Är det skorstenen?
Skorstenen ger lite värme medan man eldar men kyls av relativt snabbt.

För att få upp värmen till övervåningen så måste sval luft ner från övervåningen.
Finns det bara en öppning (trappan) så är det svårt att få upp varm luft via trappan samtidigt som sval luft ska ner via trappan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mig kostade det 26tkr, köpte radiatorer på Blocket, vissa helt nya. Rör och kopplingar på Ebay, NIBE pump på Blocket och drog in allt med lite hjälp av en vän.
Duktig du är
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Duktig du är
Jag kunde inte mycket om dettta innan , du kan om du vill :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.