Vad har ni för tankar och lösningar kring att sprida värmen? Jag har sett att det finns fläktar som man sätter på kaminen. Är dessa bra? Är det värt att köpa en viss variant som är dyr eller ska man köra enkelt?

Takfläkt känns så fult så helst inte, men det kanske är det bästa? Eller?
 
  • 16918263090631139967129376868045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktarna man ställer på kaminen gör lite skillnad när man värmer upp. Jag tror att det skiktar sig lite mindre. Alltså att det blir jämnare fördelad värme mellan golv och tak. Till angränsande rum gör det knappast någon skillnad. Men jag är tveksam till om en sådan fungerar på din kamin. De drivs av värmen från kaminen. Och när du har täljsten på ovansidan blir det inte lika varmt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Takfläktn
 
A Avemo skrev:
Men jag är tveksam till om en sådan fungerar på din kamin. De drivs av värmen från kaminen. Och när du har täljsten på ovansidan blir det inte lika varmt.
Dom fungerar utmärkt även på täljsten.
Problemet med dom är ju snarare att dom lätt blir för varma, ofta har dom ju en bimetall i botten som lyfter fläkten lite för att skydda den om den blir för varm

Men du har ju eluttag jämte, jag hade satt en riktig fläkt där, snygg och tyst variant så får du bra spridning.
 
O [old rusty] skrev:
Dom fungerar utmärkt även på täljsten.
Problemet med dom är ju snarare att dom lätt blir för varma, ofta har dom ju en bimetall i botten som lyfter fläkten lite för att skydda den om den blir för varm

Men du har ju eluttag jämte, jag hade satt en riktig fläkt där, snygg och tyst variant så får du bra spridning.
En golvfläkt?
 
M Förstagångsköparen skrev:
En golvfläkt?
Typ. Finns ju varianter som ser hyfsat vettiga ut, me beror ju på inredningsintresse vs vilja att sprida värmen.. :)
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vad har ni för tankar och lösningar kring att sprida värmen?
Menar du till hela bostaden?

Hur ser planlösningen ut?

Det är lättare att mekaniskt flytta sval luft till kaminen än varm luft till svala rum.
Genom att flytta luft från svala rum till kaminen så förstärks den natuliga värmespridningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Menar du till hela bostaden?

Hur ser planlösningen ut?

Det är lättare att mekaniskt flytta sval luft till kaminen än varm luft till svala rum.
Genom att flytta luft från svala rum till kaminen så förstärks den natuliga värmespridningen.
Om jag sätter en golvfläkt framför kaminen som blåser i riktningen mot överiga delar av huset så borde väl värmen färdas ditåt?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om jag sätter en golvfläkt framför kaminen som blåser i riktningen mot överiga delar av huset så borde väl värmen färdas ditåt?
Mycket lite , du behöver en väldigt stark och stor fläkt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om jag sätter en golvfläkt framför kaminen som blåser i riktningen mot överiga delar av huset så borde väl värmen färdas ditåt?
Prova, en prova-på-fläkt kostar ju en hundring....

Om det fungerar eller inte beror på vad du förväntar dig och hur ditt hus ser ut.
Vissa märker ju stor skillnad på såna värmedrivna fläktar, och vad är dom på 0.5W?

Andra märker ingen skillnad med 100W värmeflyttarfläktar..
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om jag sätter en golvfläkt framför kaminen som blåser i riktningen mot överiga delar av huset så borde väl värmen färdas ditåt?
I samma rum absolut. I angränsande rum till viss del. Det kommer fortfarande att vara klart varmare i rummet med kaminen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket lite , du behöver en väldigt stark och stor fläkt.
De fläktar man sätter på kaminen är väldigt små. Och de funkar, sägs det. Då borde en stor golvfläkt göra jobbet bättre.
 
M Förstagångsköparen skrev:
De fläktar man sätter på kaminen är väldigt små. Och de funkar, sägs det. Då borde en stor golvfläkt göra jobbet bättre.
Bättre än en liten ja, men inte speciellt effektivt ändå. Är ni ute efter att försöka spara pengar i vinter eller bara myseldning ibland?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vad har ni för tankar och lösningar kring att sprida värmen? Jag har sett att det finns fläktar som man sätter på kaminen. Är dessa bra? Är det värt att köpa en viss variant som är dyr eller ska man köra enkelt?

Takfläkt känns så fult så helst inte, men det kanske är det bästa? Eller?
I sommarstugan drog jag ett ventilationsrör från kamin till kallaste stället(köket). Sen satte jag en datorfläkt som flytta den kalla luften till kaminen funkar riktigt bra.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Nu har jag väldigt öppet så värmen sprids gamska bra ändå men det blev tydligt bättre och ffa snabbare spridning med en enkel golvfläkt som blåser på kaminen. Behöver värmen ut i en hall pch vidare så är det kanske svårare.
Köpte en kaminfläkt när den gamla golvfläkten började ge upp och vist vispar den runt luften lite men hade jag inte haft så öppet så hade den nog inte gjort mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.