1 770 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Behöver hjälp med dörrar: Inåt- eller utåtgående? Se ritning
Jag tror inte att man stör sig på att klädkammaren ligger lite förskjuten, men det går väl att göra en liten snedvägg där och ändå få plats med skjutdörr på väggen mot sängarna (80 cm öppning+80 cm dörrblad).
Det ser nog lite snyggare ut om alla dörrar är 900, åtminstone den till gästrummet.
Fundera på att ha diskhon i köksön på andra sidan spisen så att det går lätt att ställa fryslådor på ön.
Det ser nog lite snyggare ut om alla dörrar är 900, åtminstone den till gästrummet.
Fundera på att ha diskhon i köksön på andra sidan spisen så att det går lätt att ställa fryslådor på ön.
Håller med Birgit S om avställningsyta näraåå, kyl/frys.
Klacken stör inte när man går in och gör även att man inte ser rätt in i sovrummet från matplatsen, det kan vara ett plus 😁
Vi har liknande, men en 60 cm djup garderob, och en hall utanför. Vi stör oss inte på det och från hallen ser man inte mer än fotändan på sängen och en byrå.
Klacken stör inte när man går in och gör även att man inte ser rätt in i sovrummet från matplatsen, det kan vara ett plus 😁
Vi har liknande, men en 60 cm djup garderob, och en hall utanför. Vi stör oss inte på det och från hallen ser man inte mer än fotändan på sängen och en byrå.
T Testarn skrev:Håller med Birgit S om avställningsyta näraåå, kyl/frys.
Det är en bra poäng ni lyfter. Jag har länge funderat över placeringen av diskho och spishäll. Mitt argument har varit att jag vill ha så stort avstånd som möjligt mellan bägge diskho.BirgitS skrev:
Jag tror inte att man stör sig på att klädkammaren ligger lite förskjuten, men det går väl att göra en liten snedvägg där och ändå få plats med skjutdörr på väggen mot sängarna (80 cm öppning+80 cm dörrblad).
Min tanke var att flytta spishällen till höger, nu när braskaminen inte längre skymmer utsikten mot trädgården. På så sätt skulle man få en avställningsyta i mitten (lite närmre än just nu)
Men kanske är det inte så konstigt om man har två diskhoar mitt emot varandra. För min del känns det mer användarvänligt när de är placerade längre ifrån varandra.
Jag får nog ändå hålla med er och prioritera det praktiska framför det estetiska i detta fall.
Får jag plats med en 900 dörr så kör jag på det, men trappan måste vara där den är eftersom den då hamnar mellan takstolarna och ingen avväxling krävsBirgitS skrev:
Här har ni ritning på befintligt. och i rött är ny planlösning

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja, kollade i Ikeas planeringsprogram nu och den klacken är nästan en fördel, lite insynsskydd samt att jag kan montera brytaren på den.T Testarn skrev:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ja det där blev ju bra med GWC, möjligen att ingången blir ju mer "publik" men det kan man ju leva med.R Rooolle skrev:Här kommer en ny
Tack!
Det var väldigt bra tipsat. Lite merjobb för VVS men helt klart värt det.
Sedan beslutade vi även oss även för att ta bort kaminen Vi ska konvertera till vattenburet golvvärme och ser inget behov av kamin längre. Vi bor i Skåne så det är inte jättekalla vintrar.
Nu flyttade jag väggen 100mm mellan sovrum och badrum och då har vi plats för 900 dörr som är kravet enligt PBL.
Men jag vet inte hur vi gör med klacken i walk in. Är det något man kommer störa sig på? den är 450mm lång.
Alternativet är väl att minska garderoben så den hamnar i linje med väggen men då får vi inte så mycket walk in längre... Den får vi fundera på.
[bild]
Gällande klacken, bredda själva väggen med ingången till sovrummet 25-30 cm. Du får då lite kortare ingångsvägg till wic samt 45 cm utskjutande vägghörn innan ev klädstång på vänster sida. Gah, svårt att förklara i skrift när jag inte orkar rita. 🤪
Tänker du något sådant men att hela väggen skulle förminskas i wic?A annsofian skrev:Ja det där blev ju bra med GWC, möjligen att ingången blir ju mer "publik" men det kan man ju leva med.
Gällande klacken, bredda själva väggen med ingången till sovrummet 25-30 cm. Du får då lite kortare ingångsvägg till wic samt 45 cm utskjutande vägghörn innan ev klädstång på vänster sida. Gah, svårt att förklara i skrift när jag inte orkar rita. 🤪

Logga in
Skapa konto
Men Wic är redan beställt och den går ej att minska:

Logga in
Skapa konto
Ja precis så menade jag, en liten klack inåt istället. Hyllorna ser ju ut att passa ändå, men blir kanske svårt att ändra dörren om den också är beställd?R Rooolle skrev:
Tänk om i detta fall. De få gånger det är elavbrott (sker naturligtvis bara vintertid 😳 ) blir det snabbt mycket ruggigt även här i Skåneland. Att i reserv ha en extra värmekälla som inte är elberoende är guld värt när det är kris.R Rooolle skrev:
Helt rätt! Men jag prioriterar i första hand att konvertera till ett vattenburet system från direkt el istället för att lägga 150–250.000 kr på en kamin. Kaminen kan jag alltid lägga till om något år, när jag har bott in mig och vet bättre var den passar bäst.yonna skrev:
Fungerar värmen med vattenburet system när elen inte fungerar?R Rooolle skrev:
En enkel kamin kostar inte mycket.
Klicka här för att svara