1 770 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Behöver hjälp med dörrar: Inåt- eller utåtgående? Se ritning
Jag tycker inte att du ska ha en inåtgående badrumsdörr. Om någon är sjuk eller rörelsehindrad och kollapsar precis innanför dörren med stängd dörr kommer man inte in. Dessutom brukar trösklarna till badrummet vara högre på insidan för att få ett bra uppvik av våtrumsmatta. Om du ska ha inåtgående dörr måste den monteras högt och det blir nog både fult och opraktiskt.
Är det verkligen nödvändigt med det sneda hörnet till klädkammaren?R Rooolle skrev:När det gäller garderobsdörren är jag fortfarande osäker. Jag vill inte att den ska öppnas inåt eftersom utrymmet redan är begränsat, och en inåtgående dörr skulle ta upp för mycket plats. Eftersom man ändå aldrig skulle gå in och stänga dörren efter sig, skulle jag istället föredra att den öppnas utåt.
Det tar bort yta från klädkammaren utan att det blir just något bättre i sovrummet. Med raka väggar så går det att ha en skjutdörr till klädkammaren, och dit fungerar det bra med en skjutdörr.
Men kommer det vara så mycket på väggen eller golvet i klädkammaren just innanför dörren att en inåtgående dörr verkligen är ett problem?
Jag hade förstått det om dörren hade blockerat garderoberna.
En avvikelse i våtrumsintyget gör att man riskerar trassel med försäkringsbolaget vid en ev. vattenskada.R Rooolle skrev:Vi har testat alla möjliga lösningar, för jag ville inte ha duschen vid fönstret, men för att få plats med både en stort dusch och dubbelhandfat, access via sovrum men inte där TV ska sitta, samtidigt som vi uppfyller kraven enligt PBL, finns det tyvärr inga andra alternativ.
Jag har lagt till en bänk i duschen för att skapa mer avstånd till fönstret. Dessutom kan jag sätta in en vattentät rullgardin som används när man duschar, om det skulle visa sig att vatten stänker på fönstret.
Men varför inte ta bort fönstret?R Rooolle skrev:
Men om vi tänker lite mer snea väggar. Gör om den "korridor" som går till sovrum/gästrum till att ha dörrarna snett. Visst man kommer få tänka om rätt radikalt men en "kantig korridor" stjäl yta. Visst snea väggar skapar mer vinklar men skapar mycket alternativ
Vi vill ha industrivägg, men jag sökte på det precis och såg att de finns i skjutdörrs utförande.BirgitS skrev:
Är det verkligen nödvändigt med det sneda hörnet till klädkammaren?
Det tar bort yta från klädkammaren utan att det blir just något bättre i sovrummet. Med raka väggar så går det att ha en skjutdörr till klädkammaren, och dit fungerar det bra med en skjutdörr.
Men kommer det vara så mycket på väggen eller golvet i klädkammaren just innanför dörren att en inåtgående dörr verkligen är ett problem?
Jag hade förstått det om dörren hade blockerat garderoberna.
Se länk
https://elfa.com/sv-se/inspiration/forvaringskunskap/walk-in-closet/en-walk-in-closet-med-kontraster
Men förlänger vi väggen så blir det en klack in, tro ni inte att den är i vägen?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får inte ta bort fönstret, det är ett villaområde med likadana hus.P PappasHammare skrev:
Annars hade vi självklart tagit bort fönstret.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker med snea väggar i korridor. Kan du skissa på paint eller nåt så ritar jag gärna om planlösningen?
Frågan är om det blir möjligt att komma in via den dörren med rullstol. Tillgänglighetskraven säger ju att man ska kunna komma in med en sådan, och hur bred en dörr ska vara, samt att man ska ha en cirkel med diametern 130 cm "fritt" utrymme för att vända i badrummet. (finns det annat badrum som uppfyller det på markplan så finns är det en annan sak)P PappasHammare skrev:
Med tre dörrar så nära varandra som det var från början så uppfyller man inte PBL heller tror jag.
Jag vill bara få dig att tänka lite utanför dagens tankar.
Inte fastna i samma spår.
Och sen tänk lite 3D. Trappan är ju ovanför en dörr. Gästrums dörren är ju bara 210 hög och trappan har ju nått sitt mål just där. Då man skulle kunna gå in "under trappan" till gästrummet.
Sen får man justera lite på toa/bad som får en sned vägg. Och du kan även ta tillbaka snea väggen till walk-in-closet vilket gör att du får en sned korridor in till sovrummet
Jag vill bara få dig att tänka lite utanför dagens tankar.
Inte fastna i samma spår.
Något åt detta håll. Inget färdigt utan bara att utnyttja den där ytan som bara är "korridor" med ett tvärt slut.R Rooolle skrev:
Och sen tänk lite 3D. Trappan är ju ovanför en dörr. Gästrums dörren är ju bara 210 hög och trappan har ju nått sitt mål just där. Då man skulle kunna gå in "under trappan" till gästrummet.
Sen får man justera lite på toa/bad som får en sned vägg. Och du kan även ta tillbaka snea väggen till walk-in-closet vilket gör att du får en sned korridor in till sovrummet

Logga in
Skapa konto
Att klädhängaren hamnar där GWC är nu? Då har den ingen anslutning mot sovrumA annsofian skrev:
Edit: Nu förstod jag. Ska rita och kolla
Edit2: Gjorde en snabb skiss, Ska renrita det ikväll och tänka ut hur man vill ha GWC. Dörren, placering av toa och vask.
Det ser bra ut. Sen kan man ha en nisch i dödutrymmet till vänster om dubbelvasken.

Logga in
Skapa konto
Enda problemet nu är klacken i Walk in closet som jag inte gillar.
Redigerat:
Här kommer en ny
Det var väldigt bra tipsat. Lite merjobb för VVS men helt klart värt det.
Sedan beslutade vi även oss även för att ta bort kaminen Vi ska konvertera till vattenburet golvvärme och ser inget behov av kamin längre. Vi bor i Skåne så det är inte jättekalla vintrar.
Nu flyttade jag väggen 100mm mellan sovrum och badrum och då har vi plats för 900 dörr som är kravet enligt PBL.
Men jag vet inte hur vi gör med klacken i walk in. Är det något man kommer störa sig på? den är 450mm lång.
Alternativet är väl att minska garderoben så den hamnar i linje med väggen men då får vi inte så mycket walk in längre... Den får vi fundera på.
Tack!A annsofian skrev:
Det var väldigt bra tipsat. Lite merjobb för VVS men helt klart värt det.
Sedan beslutade vi även oss även för att ta bort kaminen Vi ska konvertera till vattenburet golvvärme och ser inget behov av kamin längre. Vi bor i Skåne så det är inte jättekalla vintrar.
Nu flyttade jag väggen 100mm mellan sovrum och badrum och då har vi plats för 900 dörr som är kravet enligt PBL.
Men jag vet inte hur vi gör med klacken i walk in. Är det något man kommer störa sig på? den är 450mm lång.
Alternativet är väl att minska garderoben så den hamnar i linje med väggen men då får vi inte så mycket walk in längre... Den får vi fundera på.

Logga in
Skapa konto