Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Groggen!

hahahaha fy fan va bra,ge kärringen en grogg

Testade att ta en grogg som bl a du tipsade om Diana.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gnomepark.jpg
Skapa konto

• Gilla
torporoman och 4 till
  • Laddar…
Hej "Enparks"!

Jag samlar på porslinsfigurer och är mycket intresserad av toalettomten. Kanske är du intresserad av ett byte? PM:a vid intresse!

Vänligen

Brukar läsa på byggahus.se för inspiration och information men har inte skapat ett konto förrän idag. Först och främst vill jag påpeka att jag verkligen inte vill verka föraktfull, men, som en-kännare är det påfrestande att se en sån här tråd där jag känner JIPPIE! Äntligen någon som engagerar sig i en så bortglömd gren av trädsläktet som enen. Men, så ser jag bilderna du lagt upp och ser hur misskött ÅTERIGEN en enpark blivit. :banghead:

Jag tänker i alla fall ge dig viss beröm för att ditt engagemang tillslut vaknade och erbjuder min hjälp.
- Först och främst måste du försöka rädda dina skrangliga försök till enar, inuti de där barriga ranglena så finns det knubbiga, sensuella enar som vill få komma ur sin tvångströja. Börja med att vattna ordentligt och ge näring i form av bränd hönsgödsel de närmsta dagarna (om du inte vet vad bränd innebär så googla. Nej du ska INTE sätta eld på gödslet enparks :confused:).
- Formklipp sedan enarna i augusti. Du ser ut att bo i zon 4-5 och då går det bra i början av månaden. Jag ser att du är en vän av pelargoner och då kan du tänka likt dessa väsen att de ska toppas för att sedan bredda sig. Snälla, klipp bort de vissna delarna. Du kan inte skapa liv i något dött så det är bara att ge upp, du är ingen Frankenstein.
- Jag har då aldrig sett en enpark enbart bestående av skogstomtsenar. Här får du SÄTTA DIG NED OCH LÄSA PÅ LITE. Finns massor av intressanta enar därute. Om du bara googlar några minuter kommer du ser hur långt man kan komma med att formklippa eller bete sig bonsai och då menar jag inte att utsätta enen för den typen av hejdlöst lidande som du gjort hittills utan behöver en plan och en gnutta estetisk känsla. Bekanta dig med enens lemmar.

Ta dessa råd i beaktning och din enpark kan, kanske, få se ut så här en dag:
image.jpg
Skapa konto

Jag finns som stöd, du kan fråga mig allt om enar och det gäller också alla er andra. :|

_Vivvi_ skrev:
...
Jag finns som stöd, du kan fråga mig allt om enar och det gäller också alla er andra. :|
Tack, det känns plötsligt så tryggt med en enväldig entusiast när det gäller vår enda växt som kan ge oss en god GT!

Men hur gör man en enda smörkniv av de där små stråna?

pandalus skrev:
[bild]
Tack pandalus, men har grannar som skulle ta illa vid om jag gjorde om enparken till enbart porslinsfigurer :S Har fått tillsägelse om detta redan, därför försöker jag fokusera på växtlighet

Goda nyheter: nu är första delen av enparken klar! Det ska in lite stenar för att stötta några av de lite ledsnare enarna bara. Stort tack för hjälpen alla, hade inte varit möjligt utan den här tråden. Om någon har tips på marktäckare som trivs i halvskugga till skugga så posta gärna, eller om det finns fler bra porslinstomtar som helst har lite mer kläder på sig: tveka inte att posta.

2014-08-03 12.08.33.jpg
Skapa konto
2014-08-03 12.08.33.jpg
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Svettigt att gapskratta i värmen!

Var har du fått enarna ifrån Enparks?

De man köper på plantskolor brukar väl vara större och kraftigare.
Det kommer att ta många år innan du får ordentligt med ginkrydda från dessa :cool:

KnockOnWood skrev:
Var har du fått enarna ifrån Enparks?

De man köper på plantskolor brukar väl vara större och kraftigare.
Precis. De här småttingarna var där när jag kom, så att säga. Gömda i gräs och sly. Det dröjer nog ett tag innan det blir ginkryddning från dessa, däremot kan man stå på plankan och dricka gin och mer titta på själva enparken. Ett första steg. :cool:

M
Krattningen har du fått till snyggt

Hade det inte varit snyggare med diagonal krattning?

På god väg från en enpark till en zen-park tror jag minsann! ;)
zen7.jpg
Skapa konto

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.