Härligt om man kan elda med ved! (y)Jag har lagt ned de tankarna tror min kåk drar över 40 kubik om året - det blir för mycket arbete ... Man vet ju liksom inte förrän man har sakerna på plats hur mycket det egentligen drar heller för den delen väl.
 
Nej, men det vet man ju inte med nått system. Allra minst med VP, ändå är det dom kalkylerna som folk känner sig mest trygga med..
 
Nä jag vet. :) Men det är en stor investering och svår att räkna på.
 
Om man vet tidigare förbrukning samt framledning blir en vp kalkyl hyffsat rätt men vet man inte då blir det lite gissning som kan slå åt båda hållen Ved beror ju på vilken typ av ved man använder så att räkna med m3 blir lite fel.
 
Nja, håller inte med.. Den största osäkerhetsfaktorn vilken är elpriset tar man sällan hänsyn till i kalkylerna du pratar om. Vad kostar 1 kWh 2015?

Jämför gärna elprisutvecklingen med prisutvecklingen på t.ex massaved.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Man ska inte elda med ved bara för att det är billigt.
För med en bra modern anläggning är det inte billigt, speciellt inte om man köper veden til marknads mässiga priser.
Då finns det smartare uppvärmningssätt.
Nästa alla mina vänner har vänt veden ryggen och köpt vp och jag tycker de har gjort rätt.
Ska man ändå investera ca 100k och tycker vedarbetet bara är jobbigt, så skaffa vp.

Jag gillar att gå hemma o pula, eld som sprakar och lite kroppsarbete på vedbacken eller i skogen är mest gött.
Ved är min grej, men långt ifrån allas.'

Rent ekonomiskt kunde jag slängt på ett par llvp och klarat mig länge på den peng jag investerade i vedanläggningen

Men de som inveserar i vp och eldar upp 15m3 dyr björkved i vardagsrummet, för att hålla elräkningen i schack, de har inveserat fel.
 
  • Gilla
Micke 142 och 5 till
  • Laddar…
jensaro skrev:
Nja, håller inte med.. Den största osäkerhetsfaktorn vilken är elpriset tar man sällan hänsyn till i kalkylerna du pratar om. Vad kostar 1 kWh 2015?

Jämför gärna elprisutvecklingen med prisutvecklingen på t.ex massaved.
Man kan låsa elpriset 10 år framåt då vet man vad det kostar per kwh om det inte kommer skatte ökningar för dom går inte att skydda sig mot och i en normal villa med en hyffsat dimensionerad vp går det ungefär lika mycket i hushålls el som till upp värmning men det finns naturligtvis undantag åt båda hållen.
 
smurfen72 skrev:
Man kan låsa elpriset 10 år framåt då vet man vad det kostar per kwh om det inte kommer skatte ökningar för dom går inte att skydda sig mot och i en normal villa med en hyffsat dimensionerad vp går det ungefär lika mycket i hushålls el som till upp värmning men det finns naturligtvis undantag åt båda hållen.
Det känns som om det tillkommer kapacitet nu iaf. Tidigare har ju oligolpolet haft noll intresse av att öka kapaciteten känns det som. Men vind, sol och annat kommer ju att fortsätta att öka de kommande åren. Det som jag inte gillar är ju överföringskostnaden - den talas det relativt lite om.
 
Till utigården.
Jag vet inte om du har bestämt dig angående pannköpet.Men som en del här påpekar så skall man ha pannan länge.
Förhoppningsvis 20 år. Då bör man inte snåla.Man kanske får gå och ångra sig många år.Jag hoppas i alla fall att du
finner en lämplig panna och att du blir nöjd med den.Tyvärr kan jag inte bidraga med något råd ännu.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Jag har ett hus i ungefärlig storlek som ditt, och var helt inne på vedeldning ett tag.
En panna jag blev lite sjuk på, var Atmos 75kw. Skönt med stort vedmagasin........gäller bara att ha en tank som sväljer all effekt pannan spottar ur sig:wow:
 
Jag skulle köpt en CTC V40 med lambdasond, inbyggda shuntar osv, ingen idé att snåla med 10-20 tusen när man ändå ska ha nytt, sen skulle jag investera i 2-3 kubik acktank.
 
xdigger skrev:
Jag skulle köpt en CTC V40 med lambdasond, inbyggda shuntar osv, ingen idé att snåla med 10-20 tusen när man ändå ska ha nytt, sen skulle jag investera i 2-3 kubik acktank.
Ja det är en fin panna som har den rätta konstruktionen. Dessutom sekundärmunstycke av gjutjärn ala finpannor som ETA, Fröling. Har inte sett någon i drift men har klämt på en under en mässa. Brasklappen i mina ögon är att vedmagasinet är i minsta laget.
 
Tänkte just det, volym vedmagasin? Varför är detta så svårt att lösa!?
 
Den är så pass effektiv att man inte behöver större vedmagasin i en normalstor villa, det är heller inte ekonomiskt att värma onödigt mycket vatten då man förlora kanske 10 grader per dygn, med en ctc V40 så hade jag bara behövt fylla pannan 1 gång när jag eldar och då hade jag haft tillräckligt med varmvatten för upp till 2 dygn.
 
xdigger skrev:
Den är så pass effektiv att man inte behöver större vedmagasin i en normalstor villa, det är heller inte ekonomiskt att värma onödigt mycket vatten då man förlora kanske 10 grader per dygn, med en ctc V40 så hade jag bara behövt fylla pannan 1 gång när jag eldar och då hade jag haft tillräckligt med varmvatten för upp till 2 dygn.
Öh... "för upp till två dygn..." hur länge en laddning räcker som längst är väl fullständigt ointressant!

Om du tappar 10grC per dygn i en 3m3 tank så föreslår jag att du isolerar den. Låt vara att pannan är effektiv, men mer ved laddar mer värme som räcker längre oavsett om man har ett normalt eller onormalt hus. De ökade förlusterna mellan 2 och 4m3 tank är ganska marginell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.