User81 skrev:
Dra sotviskan en gång i veckan under vinterhalvåret är väl knappast ett jätte problem?
Gör man det en gång i veckan så är det väl inget problem, men Värmebaronen påstår ju att den är på extremt lättsotad att man med fördel gör det före varje eldning. Och med liggande tuber så förstår jag varför..
 
Liggande tuber kan man ha på gas och möjligen oljepannor, inte när det gäller biobränsle. Det kan aldrig bli så enkelt att sota att det är enklare än att slippa.
 
Jag tror att fungerande spaksotning av tuberna och separat tändlucka vill man inte vara utan om man testat ett tag. Underlättar mycket. Det är min uppfattning. Är det något resterande familjen, kärringen eller barnen, gnäller över är det just att sota tuberna eller tända upp.. Tända upp min Orlan kräver ju lite kunskap och känndedom och inget ungarna kan göra då jag inte är hemma. Kräver en startbrasa etc.

Skulle vara suveränt om alla i familjen kunde sota tuberna och tända upp en full brasa. Då blir vedeldningen hur bekväm som helst, även då man själv är borta.
 
Vedeldning är nog bekvämast när man är borta:rolleyes: och bekvämast är att låta sotaren dra ur tuberna behövs det verkligen 1 gång i veckan på en modern panna som eldas med torr ved mot acktank ?
 
smurfen72 skrev:
Vedeldning är nog bekvämast när man är borta:rolleyes:
(y)
 
smurfen72 skrev:
Vedeldning är nog bekvämast när man är borta:rolleyes: och bekvämast är att låta sotaren dra ur tuberna behövs det verkligen 1 gång i veckan på en modern panna som eldas med torr ved mot acktank ?
Det kan bara rökgastermometern svara på.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Brukade faktiskt ha koll på rökgaserna när jag eldade och såg ingen skillnad på nysotad panna och strax före sotning det är därför jag undrar om andra pannor är mera känslig för sot. Nu är det ju rätt svårt att se eftersom rökgasen varierar en del men jag trodde inte det skilde nått på den tiden jag brukade kolla.
 
smurfen72 skrev:
Brukade faktiskt ha koll på rökgaserna när jag eldade och såg ingen skillnad på nysotad panna och strax före sotning det är därför jag undrar om andra pannor är mera känslig för sot. Nu är det ju rätt svårt att se eftersom rökgasen varierar en del men jag trodde inte det skilde nått på den tiden jag brukade kolla.
När man läst runt lite här så verkar det som att en tempökning av 50grader på rökgaserna verkar vara riktlinje för sotning.

Och du har helt rätt smurfen, man ska inte sota sig trött..
 
Sotarn sotade 3 gånger per år de första åren jag eldade och det var då jag brukade kolla rökgaserna sen ändrade jag sotningen till 2 gånger per året men har inte så bra koll på rökgaserna efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.